Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fattar inte varför konkurrensverket gav Statoil rätt att köpa Hydro och Jet.

Här i denna regionen hade vi rätt bra bränslepriser och jag tankade ofta hemma innan långresorna, Nu har Statoil köpt upp Jet och Hydro mackarna och lagt ned de flesta och tokhöjt på de få som blev kvar. Nu får jag passa på att tanka när jag är på resa och kan hitta någon av de sista fria mackarna men de ligger långt långt bor.

Det är ju fan lika illa som på bank och el marknaden där det inte finns någon vettig konkurrens längre
Användarvisningsbild
av vetten
Nej jag fattade aldrig heller att Statoil fick köpa Jet osv. Eftersom jag behöver tanka 98 oktan i sommarbilen så tog jag kontakt med Statoil för att höra varför inte mitt Jet Kort också numera kunde gälla på deras mackar eftersom det ju ändå är samma ägare (ja Jet har ju inte 98 oktan längre) men nej det går inte för det är ju OLIKA bolag!!! Spelar det någon roll då undrar jag, det borde ju vara mera ekonomiskt för dom om kortet gällde även hos dom. NEJ inte en chans att det bet på dom, utan skaffa ett kort hos oss på Statoil också så blir det ju inga problem, blev svaret.
Numer tankar jag enbart på OK/Q8 och vad vann Staoil på det? Jo dom tappade en kund och jag hoppas att dom tappar ännu fler bara därför att dom tror att dom äger marknaden mera nu.
Senast redigerad av 1 vetten, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Här i stan blev JET plötsligt ST1. Så deklarerade man på den macken att nu är det slut med alla JET mackar att alla var uppköpta. Bara att slänga JET kortet och skaffa ST1.
Ett ST1 införskaffades men jag sparade JET kortet. Plötsligt på genomresa i en grannstad så stod jag framför en JET MACK... Minsann dom fanns kvar. ST1 hade inte köpt upp alla mackarna utan bara en del, samtidigt uppmanade man alltså stadiga kunder till macken ifråga att slänga sina JET kort och skaffa ST1 för att inte JET fanns kvar..
Jag ringde ledningen på ST1 och frågade om det är lagligt att ljuga för att få kunderna att slänga sina kort. Jag fick inget svar, däremot fick jag mycket svammel om att jag kanske uppfattat det så, och att dom inte hade ansvar för vad inhyrd personal sa på macken..
Struntar i vilket nu och tankar på Q-star istället.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Tankar på OKQ8 och väntar på återbäringen som kommer i sommar :)
Användarvisningsbild
av Momentum
Kom ihåg att OKQ8 också var två oberoende bolag en gång i tiden
Har vi riktigt otur så köper någon Shell också, som av och till är till salu

Nu sen ST1 tog över "min" Jet mack så är det aldrig några "helgkampanjer" längre, vilket det ofta var på Jet tiden
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Flera år gammal tråd men aktuell även idag.

Från dagens DI

Bensinbolagen har utnyttjat försämrad konkurrens till att kraftigt bättra på sina marginaler. På två år har de höjt sina intäkter per liter såld bensin med över 60 procent.Det ger bensinbolagen i landet hundratals miljoner i ökade intäkter trots att bensinkonsumtionen minskat kraftigt.

Vafan har vi konkurrensverket till, lägg ned skiten direkt, man behövde ju inte vara någon Einstein för att fatta hur tok-fel de gjorde när det gav statoil tillstånd att köpa Hydro och Jet och sedan lägga ner massor av dem
av llesrof
Konkurrensverket kan agera som de gör eftersom de är ensama på marknaden om att vara konkurrensverk. Då kan de göra som de vill eftersom det inte finns något alternativ till dem.
av *pettson*
Visst fungerar konkurrensen? NOT..
Vid ett inköp på lokala volvo så far tanten vid kassan fram och tillbaka med en kikare.. Vid min fråga: Vad är det som är så spännande?
Säger hon: Vi har ju Jet, vår mack och hydro samt ok på gatan. Vi har alla kommit överens om att hålla samma pris, men dom där jävla jet strular hela tiden och kör priset upp och ned så vi får ju inga kunder ju..
Hur bevisar man nåt sånt om man anmäler det?... det är ju lönlöst..Men det visar ju att konkurrens? Nej.. den finns inte.
Användarvisningsbild
av Guligan
Haha, ja Jet har faktiskt varit en frisk fläkt.
Jag vet fler Volvohandlare som beklagat sig över Jet. Speciellt när Jet varit taskiga nog att sänka priset på fredag eftermiddag strax efter 16, då Volvohandlarens Tanka-ansvarig gått hem och firat helg. 8)
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]