Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Ebbe
Har haft många olika stift i mina bilar (även volvo) och har aldrig riktigt fattat när folk har sagt att tändstiften är slut? Vadå slut? Sålänge stiftet är mekaniskt ok, dvs inga sprickor o dyl. och har rätt elektrodavstånd så är det väl ok? Byta efter 1500 normala mil? Bortkastade pengar! Åsså dom här stiften med U-elektrod och 2, 3 eller fyra sidoelektroder. Inte f..n går motorn bättre när man sätter i dom! Dom är bara mycket dyrare.
Få höra era synpunkter på detta om tändstift!
Ebbe
av Frigge
Byta efter 1500 mil ? Går man efter serviceintervallen på t-stift är det ju mellan 4500-6000 mil,varför byta innan dess ?

/Fredrik
av anp
Frigge skrev:Byta efter 1500 mil ? Går man efter serviceintervallen på t-stift är det ju mellan 4500-6000 mil,varför byta innan dess ?

/Fredrik
Beror väl lite på vad för årsmodell & så det är på bilen.
Har svårt att tro att en äldre förgasarbil ex,vis, klarar 6000 mil med samma tändstift, och vanlig svenssonkörning.

Själv byter jag vid köp av "ny" bil, och då jag glömt när jag böt sist... :roll:
av Frigge
anp skrev:
Frigge skrev:Byta efter 1500 mil ? Går man efter serviceintervallen på t-stift är det ju mellan 4500-6000 mil,varför byta innan dess ?

/Fredrik
Beror väl lite på vad för årsmodell & så det är på bilen.
Har svårt att tro att en äldre förgasarbil ex,vis, klarar 6000 mil med samma tändstift, och vanlig svenssonkörning.

Själv byter jag vid köp av "ny" bil, och då jag glömt när jag böt sist... :roll:
Ok,det var lite otydligt skrivet. Jag antog att vi pratade nyare Volvo utan att veta om vi gjorde det :roll:. Skribenten får förtydliga lite så vi vet vilken bil o årsmodell vi pratar om.

/Fredrik
av *pettson*
Ebbe skrev:Har haft många olika stift i mina bilar (även volvo) och har aldrig riktigt fattat när folk har sagt att tändstiften är slut? Vadå slut? Sålänge stiftet är mekaniskt ok, dvs inga sprickor o dyl. och har rätt elektrodavstånd så är det väl ok? Byta efter 1500 normala mil? Bortkastade pengar! Åsså dom här stiften med U-elektrod och 2, 3 eller fyra sidoelektroder. Inte f..n går motorn bättre när man sätter i dom! Dom är bara mycket dyrare.
Få höra era synpunkter på detta om tändstift!
Ebbe
ja du.. ett normalt modernt tändstift är slitet så att det börjar göra skillnad vid en avgasmätning efter ca 6000 mil.. inte 1500 mil som det görs gällande v line eller vnaliga.. tja .. det avgörs av din motors behov... det har inte nåt med generella fördelar att göra.... Men å andra sidan skulle EGENTLIGEN en lamdasond behöva bytas ungefär vid 6000 mil med då det är en mätbar skillnad på en ny och en 6000 mil gammal.. men här i sverige byter man bara då den går sönder.. i undantagsfall byter man lamdan då den är förorenad.
Vad gäller tändstiften med flera elektroder så är det inte riktigt sant det du säger. Dom extra elektroderna gör en stor nytta, men du känner inte av den i en modern bil. Detta eftersom bilen själv kompenserar tändläget och bränslemängden vid en feltändning. Om du har en chans att läsa realtidsvärdena genom en dator för motoranalys så ber jag dej ta den..
läs då hur lamdan jobbar på ett bestämt varvtal samt hur knacksensorerna jobbar. Spara gärna loggen på detta.. kör sedan en logg på ett flerelektrods stift för att jämföra..

Nånting som det dock talas tyst om är ju att dina tändstift i en modern bil, har väldigt mycket med din bränsleförbrukning att göra. Huruvida det är en mera teoretisk beräkning än den syns praktiskt det låter jag vara osagt.
Som du känner till så strävar ditt motorstyrsystem efter att upprätthålla ett värde som kallas för lamda 1 . Det är det läget som katalysatorns rening fungerar optimalt.. det är alltså INTE det läget som bilens motor förbränner som bäst.. dock är det liten skillnad mellan motorns bästa och katalysatorns bästa. Det är nåt man har struntat i.
Om du nu rent teoretiskt har ett stift och upprätthåller lamda 1 någorlunda så har du således en viss förbrukning på bränsle (vi undantar alla andra faktorer såsom temp, belastningar osv..)
OM du nu får i ett tändstift som lyckas göra en renare förbränning så kommer vi att få renare avgaser.. med andra ord ett värde som understiger 1, lamdasonden kommer att reglera i bränslesystemet genom att öka på bränslet då den anser att systemet går lite snålt..
En bättre förbränning ger mej alltså renare avgaser (först) för att sedan följas av samma värde på avgaserna som innan då lamdan reglerat. Dock så bör då bränsleåtgången ha ökat för att upprätthålla mitt önskade lamdavärde 1. Med ökad bränsleåtgång så bör även effekten ha gått upp om så marginellt.. Men motiverar effektökningen den bränsleökning som jag bör har fått? Troligen inte..
Slutsatsen är att andra stift än rekommenderade enklo stift med fördel kan användas om man har problem med höga värden.. I annat fall så är det totalt värdelöst på en bil som styrs med en lamdasond.. för varje försök du gör att göra bilen renare så kommer den att kompensera med att öka på bränslet.. Dock gör effektökningen att du troligen gasar mindre då du känner att den verkar stark.. det gör att den i slutändan ÄNDÅ drar mindre.. bensin..(med alla andra faktorer inblandade) Det absolut miljövänligaste i samma resonemang måste vara utslitna stift som ger kassa avgaser.. detta triggar systemet till att göra en ordentlig bränslereduktion för att kunna rena avgaserna.. vilket i sin tur gör att systemet drar mindre bensin.. Samtidigt blir bilen klenare.. och du gasar mera.. och.. slutsatsen är... den drar MERA bensin..
Summa summarum... byt dina stift på 6000 intervaller... när bilen börjat gå längre miltal drar du ned på 4500 mil...
12000 intervallen på platinastift är bara ett vansinne..inget annat..
En reell mätning som jag gjorde i somras på en trimmad 240visade stora skillnade i just den motorn mellan två olika stiftsorter.. dels ett ngk 1 klo stift.. samt ett bosch 4 klo stift...
Då bilen var portad och ganska optimerad osv hittade vi ideal CO halten på bilen vid ca 1,2 det var där bilen gick som jämnast..och där bilen fungerade perfekt genom hela registret. Motorn var en B23 med 405 topp som var trattportad samt planad. Kamaxeln var en H tändläget ca 8 grader. K-jetronic bränslesystem. Helt utan lamdasond.
Bilen kontroll kördes på dessa 1,2 ett flertal ggr.. Så in med Bosch motsvarande hårdhet... dock 4 klo stift.. så varmkördes bilen.. den hade klara tendenser till att vilja spika i en viss del av registret...
Co halten mättes och uppgick till 0,3.. inte dom 1,2 som bilen hade innan.. bilen testades genom hela registret med uppenbara varvtalsproblem vid ca 2800rpm.. den ville antingen rusa.. eller tappa vid det varvtalet...det gick bara inte att hålla den på ett jämt varv.. utan att göra annat så stängdes bilen bar rakt av och det tokbyttes stift på bilen igen.. så igång och ingen varmkörning av stiften... utan mätning direkt..1,3%........ efter någon minuts körning sjönk det till 1.2 precis som innan.. Summa summarum... där sänkte stift typen CO halten rejält.. men det gick inte att köra bilen normalt med dom i...
Känner till flertalet VW ägare som äger och har ägt gamla golfar.. alltså typ1 dom har med lyckat resultat kört på 4 klo stift.. för att dom bilarna gav avgas smällar.. vilket dom aldrig mera gjorde med 4 klo stift i..

En sak som jag GÄRNA skulle vilja fråga er som jobbar på volvo... när är ett fördelarlock slut för er?.. Det ingår inte byte i en enda service.. inte ens en bil som jag tog hand om igår.. var tydligen tillräckligt.. Den misstände och var inne på service för detta.. den kom ut med nya tändkablar och stift.. fördelarlocket däremot som var av samma årsmodell som bilen (1994) det kollade inte en käft.. efter att ha tagit bort det.. och förvånats över att den ens startade... så bytte jag detta o problemen är borta.. han har även fått tillbaka sina gamla kablar och volvo har fått dom nya uppkörda...stiften vägrade dom däremot att ta emot.. han hade ju *skitstift* i.. han hade vanliga eftermarknads NGK...inte volvo original...
Det jag förvånas över är att jag känner till ett antal 850 som rullar i denna staden.. så jag ringde 11 ägare igår (dom första jag kom på).. alla bilarna har 16000 mil på nacken eller mera.(ett par på 30000 plus mil). INGEN har fått bytt fördelarlock? alla servar på volvo..
4 av dessa besökte jag hemma framåt kvällen... och jag skruvade av locken... och fann att det fanns knappt några ytor kvar i locken som inte var sönderbrända.. och locken har samma årsmodell som bilen i sin märkning...
VARFÖR?
Användarvisningsbild
av CarMan
titar man på volvos 5:or som sitter i de nyare bilarna så har dom lät att börja mistända om man kör längre än 3 år med stiften.
av Frigge
Fördelarlock byts endast vid behov. Visst kan man ifråga sätta varför det inte finns ngt intervall på dessa men som du själv skrev,vissa håller 30 000 mil o dessa vore ju ganska onödigt att byta vid tex 16 000 mil.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
ingen del på en bil har en exakt livslängd, alla delar har olika livslängd beroende på en himla massa olika saker.

men dom viktigaste delarna, som går att bestäma en någesåndär livslängd på & som kan inverka på bilens funktion, dessa har man satt en bytesintervall på.

visa saker får man helt enkelt leva med att man få ta när problem uppstår, så som fördelar lock på volvos 5 cylindriga motorer, det är ju ganska få som har problem med fördelarlock. Desutom så är det ju 8 år sedan man sluta tillverka dessa motorer med fördelare !
av S.t.r.a.n.D
Har inget att skriva om ämnet egentligen. Men förjävla bra skrivet pettson... :D
av *pettson*
Frigge skrev:Fördelarlock byts endast vid behov. Visst kan man ifråga sätta varför det inte finns ngt intervall på dessa men som du själv skrev,vissa håller 30 000 mil o dessa vore ju ganska onödigt att byta vid tex 16 000 mil.

/Fredrik
du missuppfattade nog mej... det finns INGET fördelarlock som är menat att sitta i 16000 mil ens.. och absolut inte 30 000 mil....

Carman: förvisso är inte motortypen ny.. men man byter FORTFARANDE inte lock på dom.. varken när dom var nya.. eller nu alltså... att alltid göra fel.. gör inget rätt... ditt lock levererar till dina stift... räkna med att ditt lock är slitet efter MAX 2 omgångar stift.. då pratar vi alltså max 12000 mil..inget annat.. ingen som kikat i ett fördelarlock efter 12000 mil och uppåt har annan åsikt.. det vågar jag sätta mitt liv på..

Skall se om jag ser hur släpringarna ser ut. […]

Svårlösta vibrationer

Jag är så glad att jag slipper trassla […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Din bil ser lite brutal ut med avplockad dekoratio[…]

Byta kondensor själv?

Jag har inte prylarna för vakuumpumpning o[…]