Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rick1
Vet nån vilken den ev skillnaden är mellan ultra-x och ultra-x platina? Missöde på mekonomen idag gjorde att jag fick tre stift av varje, åkte tillbaks och bytte och till min sketna förvåning nu ikväll när jag skulle byta var det fortfarande tre st som var "fel" ville inte sätta i 3 av varje så jag valde att endast byta 3st, misstaget gjordes naturligtvis efter att jag redan bytt 2st stift vilka var ultra-x och inte platinastiften :x alltid händer detta mej, frågan är bara vilken egenskap som skiljer stiften åt, priset hursomhelst då det billigare kostar 75kr och platina 115kr.
Användarvisningsbild
av isak
hej
otur!
vore jag som dig skulle jag kräva 6 st- NGK av samma värmetal, inte ge en sketen krona emellan som kompesation för strulet (lärde mig redan på 60-talet att det är NGK som gäller) platina stift har 10 000 m intervall i de flesta fall i dag. du ser ingen märkbar avnötning på pl-stift eft- ovanämda miltal har själv på mina bensbilar alltid anv- dom o i princip alldrig rört dem, bilbyte istället. beru vilket jag misstänker är bosch med annat namn? någon kanske kan bekräfta det som vet. (car man vet säkert)
isak
av *pettson*
Beru är Beru..inget annat.. Beru är en gigantisk tillverkare.
I övrigt har platinastiften 12000mils intervall och egentligen finns det ingen vits med att byta dom mera än EN gång.
När du kört 12000 mil och sen ytterligare 12000 mil är bilen inne på sina 24000mil. Då börjar iallafall en del tätande spel att bli lite glappa. Bilens förbränningsrum är inte lika oljefritt och perfekt som vid dom första 12000 milen. Det går utmärkt att köpa exakt samma värmetal med ett t.ex ngk standardstift elle v line och byta dom vart 3000de eller 6000 mil (beroende på körsätt) och på så sätt alltid ha fräscha stift.
Användarvisningsbild
av Rick1
Menar du att jag i teorin kan köra 12.000 mil med stiften jag köpt? Även om man kan köra dubbelt så länge som original bytesintervall på min motor som anges till 4.500 mil så är det ju insparade pengar både vad gäller arbete(tar ju ett tag att byta på raka sexan) och pengar?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Alltså så om man byter till Beru ultra-x platina kan man köra 12 000 mil innan nästa byte.
Hade det inte varit du *pettson* som sagt detta hade jag nog snabbt avfärdat detta som bluff.
Användarvisningsbild
av Rick1
*Pettson* verkar vara en veteran eller guru? Edit: Ja nu är de monterade i alla fall, vilket meck med alla skruvar och torx osv, kan passa på med en annan fråga när vi ändå pratar om tändstift och frågan är: Hur säkert är det att motortvätta 960 motorn? Nu när man vet hur det ser ut under plastkåpan verkar det vara idiotsäkert, alltså att man inte får vatten ner i brunnarna, skillnad var det med 760 85:a jag hade då fick man bläsa rent alla hål för det var vatten ända upp till ytan, utgår ifrån att detta är omöjligt på denna motorn?
av *pettson*
Grejen är att det här med tändstift..
bluff eller äkta?..
tja..

hmm platinastift i en T5 årsmodell 1994= 4500 mil..enligt volvos schema, 12000 mil enligt tillverkarna på stift.
standardstift i en vanlig 10V 850 årsmodell 1995= 4500mil enligt volvo, mellan 1500 och 6000mil enligt tillverkarna på stift (beroende på vilken)

Standardstift i en vanlig 10V 70 serie årsmodell 1997= 6000 mil..? Jodå.. den är EXAKT likadan som 850s.. Samma uppgifter där från tillverkarna, hm 1500 mil längre än 850 men med samma stift?.
Platinastiften är inte nåt extra för hårdheten (värmetalet) utan för just tändvilligheten i evighet enligt tillverkare.

Personligen tror jag inte ett SKIT på att ett stift ens är bra i 6000 mil tyvärr i en långmilad motor eller en vanlig normalmilad. Varför tror jag så? Enkelt, stiften är säkerligen perfekta men motorn åldras som sagt, den har sina behov, den drar allt mera olja och slammar allt mera igen stiften allt tidigare, bränslekvaliten är inte heller den nåt vidare idag, det innehåller väl allt snart UTOM det vi kallade för bensin.
Det mest kritiska är DIN körstil ändå, 12000 landsvägsmil klarar ett par platina galant i en frisk lågmilad motor medans dom inte överlever 6000mil i stan knappt.

PERSONLIGEN kör jag min turbomaskin på vanliga standard 7:or (NGK) som kostar mej 37spänn stycket, dom kollas OM där blir problem, annars vart 3000mil för att jag vill hålla koll. Hittills har jag aldrig märkt nån skillnad mot dom *fina* 140kronors stiften (som jag tidigare kört på). Ändå kör jag med 1.2 bar ladd och ombyggt bränslesystem osv. Med andra ord: jag stressar sakerna ordentligt ibland när hornen växer ut. Likväl som jag pendlar landsväg med den, den går på BF95.

Slutkontentan är: Stiften klarar 12000mil.. ELLER INTE.. lessen om jag nu förvillat er, men ER BIL, ERT KÖRSÄTT bestämmer livslängden, inte vad jag skriver, hur gärna ni än vill :wink:

Tvätta var det. Tvättning BRUKAR ge vatten i brunnarna alltsom oftast då dom inte alltid är i kalasskick.(kablagen). Men det är bara att blåsa ur vattnet och starta, låt bilen gå riktigt varm, stäng av bilen, lossa tändkablarna låt fukten ånga ur.
Dom som har fördelarlock gör sej bäst i att torka ur detta efter tvätt. Det är inte skyddstätat.

I övrigt är det väldigt säkert att tvätta, använd INTE högtryck på elen så blir det kalas.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Okej då vet jag.... eller ?:-/ inte.
Jo jag förstår ju att det beror på körstil osv. Inte lätt för dig att svara på.

Men jag måste fråga. Var köper du NGK för 37 kr/st? När jag kollade efter stift till min S40 2,0T (slog in reg nr på olika reservdelssidor) så har jag för mig de kostade ca 120 kr/st vilket ju ändå blir en del när man ska ha 4st.
Användarvisningsbild
av Rick1
Jah...brrr *Pettson* har nog rätt i det han säger, klart att allt har sitt slut, kanske skulle satasat på Ngk iridium istället? :| bara skojade nu. God natt...zzzzz
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]