Grejen är att det här med tändstift..
bluff eller äkta?..
tja..
hmm platinastift i en T5 årsmodell 1994= 4500 mil..enligt volvos schema, 12000 mil enligt tillverkarna på stift.
standardstift i en vanlig 10V 850 årsmodell 1995= 4500mil enligt volvo, mellan 1500 och 6000mil enligt tillverkarna på stift (beroende på vilken)
Standardstift i en vanlig 10V 70 serie årsmodell 1997= 6000 mil..? Jodå.. den är EXAKT likadan som 850s.. Samma uppgifter där från tillverkarna, hm 1500 mil längre än 850 men med samma stift?.
Platinastiften är inte nåt extra för hårdheten (värmetalet) utan för just tändvilligheten i evighet enligt tillverkare.
Personligen tror jag inte ett SKIT på att ett stift ens är bra i 6000 mil tyvärr i en långmilad motor eller en vanlig normalmilad. Varför tror jag så? Enkelt, stiften är säkerligen perfekta men motorn åldras som sagt, den har sina behov, den drar allt mera olja och slammar allt mera igen stiften allt tidigare, bränslekvaliten är inte heller den nåt vidare idag, det innehåller väl allt snart UTOM det vi kallade för bensin.
Det mest kritiska är DIN körstil ändå, 12000 landsvägsmil klarar ett par platina galant i en frisk lågmilad motor medans dom inte överlever 6000mil i stan knappt.
PERSONLIGEN kör jag min turbomaskin på vanliga standard 7:or (NGK) som kostar mej 37spänn stycket, dom kollas OM där blir problem, annars vart 3000mil för att jag vill hålla koll. Hittills har jag aldrig märkt nån skillnad mot dom *fina* 140kronors stiften (som jag tidigare kört på). Ändå kör jag med 1.2 bar ladd och ombyggt bränslesystem osv. Med andra ord: jag stressar sakerna ordentligt ibland när hornen växer ut. Likväl som jag pendlar landsväg med den, den går på BF95.
Slutkontentan är: Stiften klarar 12000mil.. ELLER INTE.. lessen om jag nu förvillat er, men ER BIL, ERT KÖRSÄTT bestämmer livslängden, inte vad jag skriver, hur gärna ni än vill
Tvätta var det. Tvättning BRUKAR ge vatten i brunnarna alltsom oftast då dom inte alltid är i kalasskick.(kablagen). Men det är bara att blåsa ur vattnet och starta, låt bilen gå riktigt varm, stäng av bilen, lossa tändkablarna låt fukten ånga ur.
Dom som har fördelarlock gör sej bäst i att torka ur detta efter tvätt. Det är inte skyddstätat.
I övrigt är det väldigt säkert att tvätta, använd INTE högtryck på elen så blir det kalas.