Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Har funderat lite på detta och kommit fram till att det kan bero på många orsaker. Vad tror ni ?
Även om säljaren skulle ha helt rent mjöl i påsen så blir man ju som spekulant lite misstänksam.

1) Vissa säljare har på bilden täckt för registreringsnummret. Varför ?

2) Vissa säljare har flera bilder på bilen, men absolut INGEN bild visar registreringsnummret. Varför ?

3) Vissa säljare är ovilliga att svara på frågor om bilens historik eller skick mer på detaljnivå,
utan tycker att annonsens text "bra skick" är tillräcklig. Frågor besvaras motvilligt. Varför ?
Har nu också tittat i den gamla tråden. Mycket intressant att läsa där.

Kan till viss del förstå synpunkter om integritet, rädsla för stöld o.s.v.

Men samtidigt så tror jag att de som väljer att vara hemliga inte inser
att just deras hemliga framtoning i annonsen faktiskt skrämmer bort
en stor del av de som är ärliga och seriösa. Risken är istället ganska stor
att just de oseriösa elementen de vill undvika med att vara hemliga, just
de elementen blir kvar som nyfikna eller köpare. De andra går istället till
en fullt ut öppen och informativ annons, eller en öppen och seriös bilfirma.

Pratar jag i nattmössan nu? Nää, själv skulle jag kanske möjligen åka och
titta på en "hemlig" bil efter lång betänketid. Men jag vet en hel del folk
som aldrig skulle ringa på en annons som verkar "misstänkt" eller "hemlig".

Min (högst personliga) konklusion blir följdaktigt att hemliga bilannonser
motverkar sitt eget syfte, ger längre säljperiod och sänker bilens slutpris.
När jag tittar på bilar på nätet så spelar det ingen roll och regnummret är täckt eller inte, eftersom jag ändå bara strosar runt. Övervägar jag däremot att titta på en bil med täckt nummer så ber jag helt enkelt säljaren om det. Är man en seriös köpare så lär ju knappast en täckt skylt skrämma iväg någon, på vilka argument i så fall?
Håller med dig Fisch. ALLTID när jag sålt bilar har jag täckt regnumret, ringer någon och är intresserad så lämnar jag ut det.

Jag tycker inte alls att det är fel att tycka regskylten, finns aldeles för mkt oärliga människor!

/Turbo+
man täcker numerplåten för att man set at andra gör det. punkt slut, det är sällan det är nån större tanke bakom det hela.
(det snygga sätet att göra det är ju genom att ta foto i en sån vinkel att skylten inte syns)

har man en vanlig bil är det ingen risk för att nån ska komma o hämta den.
har man en uda bil, (finns ingen udda volvo) så hittar man bilen ändå, via telefon nummer eller mail.

Det man ska passa sig för är ju om man bestämmer träff, o sen dyker inte köparen upp, då kan det var så att han sen skuggar dig, för att se var bilen står parkerad (är ju inte alltid på samma adress som man bor på, om man har en udda bil)
Sjölv frågar jag alltid efter regnumret, jag vil ju kolla upp bilen & tidigare ägare. man ska ju ta reda på om den är belånad & om det är ägaren som säljer bilen, sen ska man ju försäkra den innan man åker hem (jag försäkrar alltid bilen iförväg)
Är det en vanlig standard bil förstår jag inte varför folk täcker över reg numret då dom skall sälja bilen!

Däremot en udda bil med stor attraktionsvärde eller prestigebil så kan jag förstå det då man kanske vill ha reda på vart bilen är parkerad för ev. stöld av den då den har exponerats på nätet.
ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]