Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av johan87
Hejsan.
Hade en liten idé om att sätta in en knapp för att starta min 242:a. Alltså man trycker på knappen istället för att vrida det sista med nyckeln.
Skulle detta vara svårt att lösa? Känns inte så svårt att fixa.
Nån som vet vilka sladdar som ska kopplas om?
Användarvisningsbild
av kåke
Hej Johan
Det är lätt som en plätt
Ta en sladd från batteriet till en tryckknapp inne i bilen,från tryckknappen till manöverströmen på startmotorn,det är den tunna kabeln som sitter på solonoiden.Glöm inte att säkra av kabeln mellan batteriet och knappen med en säkring,den ska sitta så nära batteriet som möjligt

MVH L-Å
av johan87
Tack för ett bra svar. Hur många ampere bör säkringen vara på och vart mer exakt sitter solonoiden?
av Quaint
kåke skrev:Hej Johan
Det är lätt som en plätt
Ta en sladd från batteriet till en tryckknapp inne i bilen,från tryckknappen till manöverströmen på startmotorn,det är den tunna kabeln som sitter på solonoiden.Glöm inte att säkra av kabeln mellan batteriet och knappen med en säkring,den ska sitta så nära batteriet som möjligt

MVH L-Å
Bryter nyckeln ändå?

För mig som novis låter det som man kan starta bilen utan nyckel då :)
av johan87
Hur ska man lösa det om man vill att nyckeln ska bryta?
av Knasen
Jag antar att du måste sätta nyckeln så att alla lampor i instrumentet tänds och sedan trycka på "knappen" när du vill stanna motorn så slår du bara av med nyckeln, för få motorn att starta utan att vrida om nyckeln, kräver lite mer omkoppling än kåke skrev, du måste ha ström i tändningssystemet oxå, du måste koppla förbi tändningslåset. Vet inte exakt vad du skall koppla om, men det går att ta reda via kopplingsshema.
av johan87
Är det lätt om man ska lösa det sätt som knasen beskriver?
av Knasen
Läste i en annan tråd att din bil inte startar, är det därför du skall koppla in en knapp ??
av johan87
ne jag tror att startproblemet är lätt att fixa och vill bara ha en startknapp senare
av Knasen
Ok, då förstår jag :D
Volvo V50 "Mr White"

Helt rätt, och lite läder där s&ar[…]

Vilken mjukvara har ni?

Återkom gärna hur den funkar och vad so[…]

Hej! Jag har en Volvo S60 II 2011 med en Diesel D[…]

Ta trädgårdsslangen. O spola ner samtid[…]