Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fehler
Tjena!
Har köpt mig ett OBDII interface.
Låt oss nu leka med tanken att jag har kommit över en kopia på VADIS, kommer det att funka? eller behöver jag en VCT2000???
Någon som har koll?
av *pettson*
Fehler skrev:Tjena!
Har köpt mig ett OBDII interface.
Låt oss nu leka med tanken att jag har kommit över en kopia på VADIS, kommer det att funka? eller behöver jag en VCT2000???
Någon som har koll?
För att förenkla din tanke.. VADIS gör inte en pryl i din bil...Vadis är ett program...
Som du säkert vet är det en verkstadshandbok och reservdelslista på en gång.. men den kommunicerar INTE med din bil hursomhelst.. och den innehåller ingen programvara för att programmera om din bil till dittan och dattan..
VCT 2000 heter interfacet yes....Men inte heller den innehåller några programvaror som gör nåt med din bil..
Det enda du skulle lyckas med om du hittar bägge.. är just att läsa felkoder och radera felkoder i din bil.. samt att du kan realtids felsöka.
(se alla värden under gång)
Användarvisningsbild
av Fehler
Ja och det va det som var frågan...
För att förtydliga lite: Har "hittat" en kopia på vadis som är påväg med posten, och har beställt ett OBDII interface som oxå är påväg med posten, dock är det ett "pirat" interface så frågan är alltså kommer vadis kunna läsa felkoder via mitt interface? Eller måste jag luska fram en VCT2000?
av *pettson*
Fehler skrev:Ja och det va det som var frågan...
För att förtydliga lite: Har "hittat" en kopia på vadis som är påväg med posten, och har beställt ett OBDII interface som oxå är påväg med posten, dock är det ett "pirat" interface så frågan är alltså kommer vadis kunna läsa felkoder via mitt interface? Eller måste jag luska fram en VCT2000?
svaret är: det är svårt för oss att veta om en kopia av Vadis fungerar.. och om den dessutom fungerar ihop med ett okänt interface.. :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
utan VCT 2000 kan jag inte tänkamig att det fungerar, så vida du inte har den inbyggd i din enterface.
Användarvisningsbild
av Fehler
Pettson! Frågan är inte hurvida programmet funkar, utan hurvida vadis kräver "volvo orginal" interface dvs VCT 2000.

Någon här som har provat vadis mot något annat interface än VCT 2000?
Användarvisningsbild
av Fehler
CarMan skrev:utan VCT 2000 kan jag inte tänkamig att det fungerar, så vida du inte har den inbyggd i din enterface.
Som jag förstår det så är VCT 2000 Volvos egna interface.
av Zane_73
Fehler en liten uppdatering vore bra nu.
Hur har det gått för dig, får du det att funka?
av zenobia
Ett "generic" obd2-interface kommunicerar INTE med VADIS.
Du kommer inte att få fram någon info med din kombination av verktyg.

Dock kan du använda ditt "generic" obd2-interface tillsammans med annan programvara för att få fram miljörelaterade felkoder som är lagstadgade (tvingande) för biltillverkarna att lämna ifrån sig.

Men det är långt ifrån vad VADIS & VCT2000 lämnar ifrån sig. Ett VCT-2000 kan man få loss för ca 10.000 kr så är man ett gäng som går ihop är det ingen otänkbar lösning.
Användarvisningsbild
av Fehler
Zane_73 skrev:Fehler en liten uppdatering vore bra nu.
Hur har det gått för dig, får du det att funka?
Har inte fått det att funka, har iofs inte lagt ne mer än ca 20minuter på det heller.
Löste problemet genom att lämna tillbaka min import bil och köpa en svensksåld hos en märkeshandlare.
Blev en dyr affär men men det är väl sånt man lär sig av.

Du har väl sökt hjälp igen på[…]

Kontakt säkringsbox

Jag har för mig att en JAE-tång kostar […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt, du ser ut att ha bra skick på bilen,[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Idag är det regn ute, vad passar då b&a[…]