Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Mackansglt
Har en gammal Opel Astra som jag tänkte bogsera hem till en kompis verkstad för lite mekk.
Måste man då ha försäkring? Opeln är avställd, har ingen garageförsäkring ens. Är väl en sträcka på ca. 15 km den skall bogseras.

Går väl iof. och dra den på trailer också, kostar dock lite mer + att är lite osäker på vikterna.
Står på reg. beviset på 855:an att man får dra max 1530 kg på b-körkort.

Opelns tjänstevikt är 1140 kg.
Totalvikt är 1510 kg. (Max last är 370 kg).

Har för mig att man räknar ut totalvikten på släpet på följande vis.
Opelns totalvikt, 1510 kg + trailerns tjänstvikt, ca 400-450 kg.
Det sprticker ju totalt då jag bara får dra max 1530 kg på b-kort.
Är ju mer eller mindre omöjligt att dra en bil på trailer då man bara har b-kort.

Är jag på rätt spår ang. beräkningarna på vikterna?
Någon som kan alla reglerna hur man räknar ut om får eller inte dra?
Användarvisningsbild
av alex960
hej jag säger som så att är det BARA15km så hade jag bogserat hem den längs mindre vägar tror inte det spelar någon roll om den e avställd eller inte
av Amarace
Som sagt såfår du inte bogsera om den inte är i trafik och besiktigad (att bogsera är samma sak som att köra med bilen).

Angående vikter är det "tom"vikten på Astran som spelar roll samt totalvikten på släpet.

Om du med din bil får dra 1530kg med B, då får Totalvikten på släpet inte vara mer än just 1530kg, väger det 1531kr krävs BE.

Sen handlar det om lastvikt på släpet, för att köra lagligt med astran på släpet måste Tjänstevikten på släpet vara max totalvikten minus Astrans TJänstevikt (egentligen bruttovikten som bör ligga runt 70-150kg mindre än TJänstevikten).

Exempel:
Du har ett släp med totalvik på 1500kg, då kan tjänstevikten på det släpet vara max 360kg om det ska bli lagligt, eller med andra ord, maxlasten på släpet måste vara minst 1140kg.

En enkel regel för att få dra med B är att släpets totalvikt INTE får överstiga bilens tjänstevikt.
Användarvisningsbild
av camaro69
En liten detalj.

Släpets totalvikt (tjänstevikt+maxlast) får inte överstiga dragfordonets tjänstevikt, och summan av totalvikterna (bil+släp) får inte överstiga 3,5 ton.
Stämmer inte detta krävs E-behörighet.

Vad Opeln väger är ointressant för körkortsbehörigheten, utan det är släpets och dragfordonets vikter som styr.

Om du lastar för tungt på släpet, så kommer överlastavgifter som grädde på moset.

Laddat batteriet några timmar då den b[…]

Låg bromsvätskenivå!?

@snowman , Laddar upp bild genom -Fullstän[…]

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Jag såg att @theodorkalin hade gjort det p&a[…]

AC problem V70 2016 D3

Hej, Jag har typ inget spel se bild, men jag har m[…]