Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rollon
Hade tänkt att köpa en 740 eller 240.
Men vilken går billigast utav gl modellerna? 740 insprutning eller 240 med insprutning?
av Addekarlsson
Jag vill påstå att dom går ungerfär lika, eftersom viktskillnad mm är så pass marginella på dom bilarna. Det är i alla fall mina erfarenheter av 2/700, eftersom det är likadan motor och så. B230 i båda.
En 240 är billigare att köpa, men en 740 är bekvämare att köra/åka. :D

Handlar nog mest om vad du vill ha för bil det där i slutänden.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av CarMan
ingen av dom går billigt, när vi pratar så gamla bilar så kan det skilja från bil till bil beroende på skick.
ingen av dom är billiga i inköp, men det är lite pengar att lägga ut för att få en, underhålskostnaden kan bli hög om du får ett dåligt exemplar
av kaffe_koppen
Men jag funderar på att köpa en 740 B23F -90(F=direktinsprutning? Har för mig det i alla fall) Men om jag köper denna för t. ex 15000 kr. så måste jag nog ligga lite lågt för att klara av soppan om jag inte får ett jobb direkt efter plugget. Därför har jag (tyvärr) funderat på andra tråkiga bilar som drar mindre soppa.
Hur mycket drar denna bil igentligen, på ett ungefär då?
/MVH Steffe
av Addekarlsson
kaffe_koppen skrev:Men jag funderar på att köpa en 740 B23F -90(F=direktinsprutning? Har för mig det i alla fall) Men om jag köper denna för t. ex 15000 kr. så måste jag nog ligga lite lågt för att klara av soppan om jag inte får ett jobb direkt efter plugget. Därför har jag (tyvärr) funderat på andra tråkiga bilar som drar mindre soppa.
Hur mycket drar denna bil igentligen, på ett ungefär då?
/MVH Steffe
Räkna med ca 1 liter per mil, om du inte har blyfot, för då går det ju självklart mer. Sambon min har en 745 Gl med B230F, en -88. Den kör hon på 0,8-0,9 ca. Samma bil körde jag på 1,1 med min gasfot.
Den 740 Glt 16 valve jag hade tidigare körde jag på mellan 1,1-1,3 och sambon körde den på 0,8.

Så det går att köra "billigt" med en volvo oxå, men man får inte gasa mycket då.

Mvh/ Adde
av kaffe_koppen
Det var inte dåligt vad dom är törstiga. Då kanske det är att sattsa på en billigare småbil åtminståne i början av min bilkarriär. Tack så mycket för informationen förresten.
/Eran alltid lika ståtliga steffe
av Formeletten
Hej !

Vad kan man göra för att få den att gå billigare ?

Har en 240 -83 själv, alltid bra om någon har nåt tips !

Tackar ! Mikael
Användarvisningsbild
av Ramon
Formeletten skrev:Hej !

Vad kan man göra för att få den att gå billigare ?

Har en 240 -83 själv, alltid bra om någon har nåt tips !

Tackar ! Mikael
Se till att göra samtliga föreskriva servicar... Slarva inte med dessa. Kolla så att konditionen på tändstift, luftfilter, bränslefilter är okej. Kolla motoroljan, byt oljefilter samt olja vid behov. Se till så att lufttrycket i däcken är tillräckligt (skall stå i bilens intstruktionsbok hur många bar/psi det skall vara), samt att det inte skiljer mkt mellan däcken. Ha balancerade däck och rätt hjulinställning. Rensa vevhusventilationen. Ifall motorn gått en del så kan det vara dags för en topplocksrenovering, sota ur kanalerna så att kox och annat "skräp" försvinner. Slipa ventilsätana. Gör en översyn över bromssystemet runtom, så att inte några belägg ligger på, det är tämligen vanligt på 850 och bakåt i princip...

Detta var några lätta och ganska billiga tips. Samtliga förminskar inte förbrukningen särskilt mkt för sig, men motorn mår bättre och förbrukningen kommer sjunka lite iaf.
av Formeletten
Hej !

Jo jag tackar !
Så det finns en hel del att göra på våran 240 -83. Jag hoppas att det inte blir för dyrt, men viktigt för bilens hälsa.

Kör lugnt !
av Rollon
har köpt en 740 gl 87, jag är 4 ägaren och den har gått 21000 mil. Har inte fått den att gå över 1.1l milen hur mycket jag än gasar.

Kan slå ett slag för Isudar och tr&arin[…]

Har en Hybrid T5. Uttagen 2020 juli. Nu (bara va[…]

Dragkontakt *Uppdaterad*

Vissa saker är det problem med om prylarna &a[…]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att det[…]