Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av monarped
hej
har en saab 9-3 -99 a med climatanläggning
o nere på mittkonsollen sitter det som en liten fläckt,tror de e den som känner av temperaturen i cupen
nu e de så att den väsnas, nån som vet va de kan va ,lagrena slut eele nått
tar imot tipps på hur man får tyst på den eller var man kan få tag på en annan till ett bra pris ;-//
Användarvisningsbild
av Brainy
På gamla 9000 så var stormtipset att sätta dammsugaren mot den för att få ut allt smuts ur den och sen spraya in lite 5-56 för smörjning alternativt plocka loss den och smörja in (klarinettfett verkar vara erkänt fett) om man ville vara noggrann.

Det kostar dig inget att testa på denna, ta det piano med 5-56'n bara om du sprayar på den utan att montera lös den så du inte fyller hela mittkonsollen med 5-56 ;) Med lite tur så är det bara smutsen som väsnas så du inte ens behöver smörja.

mvh
Anders
av semmelman
Har ingen aning om det är bra tips för bil och just det här men annars så är vapenolja ett erkänt högvärdigt smörjmedel som kryper in i allra minsta håligheter, använde det en gång för att smörja upp nåt som 556 gick bet på (som mest innehåller lacknafta typ) och det lyckades, vad det nu var, ventil kanske, nu använder jag den till lite allehanda smörjning, lås t ex.
av Rådlös
Till Semmelman och andra: 5-56 innehåller i huvudsak parafinolja. Det är det som är den smörjande delen i burken. Men det är möjligt att det är ett antal andra ämnen också, kanske lacknafta eller andra lösningsmedel?

Parafinolja har den egenskapen att den är så gott som smak- och luktfri. Därför förordas den som träolja på träföremål som skall hanteras i anslutning till livsmedel. Men det får antas att det är absolut ren parafinolja då.

Ett tillägg: På grund av att min sambo använde symaskinen nu i kväll kom jag på att det som förr i världen kallades symaskinolja var just parafinolja.

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Ja fungerar inte låset är det en sä[…]

Hej, Har nyligen blivit ägare till en Volvo […]

Häromdagen när jag cyklade hem frå[…]