Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej.
jag serva en XC 90 D5:a idag. Kunden hade lite dåligt med bränsle när han kom, mätaren låg på rött & lampan lyste. Färd datorn visa att man kom 90km till tom tank.

ja sa kunden, det är lite dåligt med soppa i. jag tanka 4 mil söder om Köpenhamn, så nu börjar det bli lite dåligt !!!

hur långt är det från köpenhamn till katrineholm?
Ja köpenhamn i danmark (4mil söder om köpenhamn tillomed)
viserligan kör han fort & bilen var inte tom. men jag får inte ihoppdet.

undrar om han mena att han tanka 4 mil söder om köpenhamn & sen åkte till luxenburg & hem igen på samma tank? hur långt blir det? (han tyckte ju att den drog lite, inte mycke)
Ja ha sa han tanka fult 4 mil söder om Köpenhamn & att han inte tankat sen dess. (han var riktigt nöjd med hur lite den dragit)
me jag får ju inte i hoppdet!

jag vet att han var i Luxenburg. kan han ha tankat på vägen dit? men det måste ju bli hur många mil som helst???
XC90 D5 har väl strax under 70 liters tank. Så en förbrukning strax under litern borde det bli på den resan, färddatorn brukar visa återståenmde körsträcka med lite marginal. Helt rimligt om man står på lite och kanske har lite last dessutom. D5:an kan dra förfärligt mycket vid lite aggresiv körning, jag körde själv en helt ny V50 D5 aut ca. 110 mil motorväg på en shoppingresa och stod på en del.. Tom bil till Puttgarden och ca. 300kilo last på hemvägen, bilfan snittade med några centiliters marginal på litern :shock: , lägg på ett ton till på det så...

/Thomas
P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]