Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av cybermunk
...spelar det någon direkt roll om man tar ett batteri med högre Ah styrka eller är det dumt kanske, sitter liksom i valet och kvalet att köpa mig nytt batteri då det gamla inte tar till sig laddning som det ska. Är det någon som har ett rakt svar på en enkel fråga?

Är det säkert att hotta upp batteriet från ett som på min 745 62 Ah till ett på 70 Ah?
Användarvisningsbild
av Tofulus
Du kan byta mot ett batteri som har högre Ah, enkelt förklarat så kan det hålla mera ström i sig bara, vilket alltid är en positiv grej.
Användarvisningsbild
av cybermunk
Får se om det är fler som svarar, innan jag ger mig i kast med att skaffa ett nytt.
av Berga
Det är bara att skaffa ett batteri på 70Ah. Så länge spänningsnivån är den rätta (12V om ingen visste det :wink: ) är det inget som kan hända. Du får ett mer uthålligt batteri.
av Rådlös
Du måste kolla först att ditt tilltänkta batteri passar. Yttermåtten är ju avstämda till batterihållaren. Sedan har jag själv varit med om att polerna inte sitter på samma ställen och avstånd. Kablarna kan bli för korta.
Rent generellt är skillnaden ganska liten mellan 62 och 70 Ah. Men annars måste man ju tänka på att generatorn skall klara av att ladda upp batteriet inom rimlig tid. Men i ditt projekt är det troligen försumligt och saknar betydelse.
Användarvisningsbild
av cybermunk
ok ja jag har ju inte en massa lull som ska ha strömming utan ska ju bara se till att det håller sig laddat.
Användarvisningsbild
av cybermunk
För mitt nuvarande batteri ger inte riktigt den styrka det ska ha mätte för ett tag sedan och med bilen igång då låg det på 13v men avslagen då va det 10 eller någe.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Ja det är ingen fara att gå upp lite i amperetimmar, bara det passar i batterihyllan och är 12volt. :D
Kolla bara att du får ett batteri där polerna stämmer.
Användarvisningsbild
av cybermunk
Måtten på batteriet och CC mellan polerna är alltså det viktigaste och sen att generatorn klarar ladda blyklumpen.
av Rådlös
I princip ja! Det finns en massa annat teoretiskt om det här, men det är överkurs. Kör ditt race som du har tänkt, och med dom tips du har fått här i åtanke.

Återkom om det inte svarar till dina förväntningar.

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]