air skrev:Folks märkesidentitet gör att dom drar konstiga slutsatser. Det finns många exempel på ärkerivaler som gått samman (såväl med som utan statlig inblandning) som har resulterat i att företaget och varumärkena gått starkare ur krisen; Peugeot-Citroën, Fiat/Alfa/Ferrari/Maserati, Hyundai-KIA...
Trollhättefabriken är effektiv, få anställda tillverkar en relativt sett stor mängd bilar, svenska lönenivåer är lägre än våra biltillverkande grannländer och kvaliteten är god, om än sämre än då varumärkena stod på egna fötter. Sveriges Ingenjörer tror på idén, jag ser ingen anledning till att ifrågasätta dem, det som fattas vår inhemska bilindustri är inte kunnande, innovation eller en välfungerande produktion, det är en kompetent ägare med långsiktigt fokus och finansiell sundhet.
Varför har Saab 9-5 varit i produktion i 11 år? Därför att GM stoppade den i princip färdiga efterföljaren. Varför har Volvo inte kommit längre i miljöarbetet? För att Ford antingen stoppat utvecklingen av nya tekniska lösningar eller skeppat iväg resultatet över Atlanten för att aldrig återses i en produktionsklar bil.
Exakt

-) Det vore ju en höjdare om det gick att rädda BÅDA :mrgreen: Men eftersom vi varit så dumma att vi sålt ut det bästa av vår bilteknologi till Jänkarna som ju inte hade en aning om hur man bygger moderna bilar så vore det bra om det åtminnstånde hamnade under en Europeisk ägare och då hellst en Svensk sådan, men det finns ju Norrmän med både kapital och kunnande så tror jag att åtminnstånde Volvo skulle klara sej och det kan ju knappast bli fel om våra "svenska" biltillverkare går samman och gör några enerisnåla bilar. Sen ska vi nog inte vara rädda för att blanda in Norrmännen med deras elbilskunnande för då kan vi verkligen utveckla riktiga "MILJÖBILAR" och det med ett nordiskt sammarbete.
Så :?: Ja! Jag tror att det bästa vore att låta Norrmännen köpa både Volvo och Saab och sen sakta men säkert bygga in deras elbilssystem och utveckla det naturligtvis, ja då kommer vi alla att bli vinnare.
Och tänk va bra det måste kännas för alla Norrmän att äga och utveckla moderna och energivänliga bilar :mrgreen: Ja tänk på vad "Moltas" sjöng en gång om Norrmän :-O)