Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rookkeer
#240817
hörde på radio och läste att Volvo + Saab kan bli ett för att rädda dom.

Vad tror ni om det? det är ju bra att det kan rädda bolagena och jobbena,

Vilka fördelar och nackelar finns det med att dom skulle bli ett bolag
Användarvisningsbild
av Funk
#240822
Rookkeer skrev:hörde på radio och läste att Volvo + Saab kan bli ett för att rädda dom.

Vad tror ni om det? det är ju bra att det kan rädda bolagena och jobbena,

Vilka fördelar och nackelar finns det med att dom skulle bli ett bolag
No fucking way...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Brainy
#240844
Jag tror inte en sekund på att det kommer att ske men jag ser det inte nödvändigtvis som något dåligt. Tyskarna är bra på att ha flera märken i liknande klasser så...
av I.H.P
#240948
Varför lägga ett ännu större ok på Volvos redan tunga axlar?
//Björn
av 945S
#240954
Vem skulle vara köparen?
Det finns ingen mening att rädda jobben om de inte producerar någonting som folk vill köpa. Om jobb vore ett självändamål vore det bara för alla arbetslösa att gå ut i naturen och gräva gropar, fylla igen dem och repetera.

Jag kan hålla med om att det vore trist om Volvo och Saab går i graven, och det är ju naturligtvis inte kul för de som förlorar jobben. Men sånt är livet. Ingenting varar för evigt...

Men se det som ett tillfälle. Marknaden för ett nytt svenskt bilmärke kommer öka dramatiskt om de försvinner. Starta ett.
Användarvisningsbild
av Funk
#241008
Det skulle vara som om två arbetslösa hemlösa med betalningsanmärkningar skulle flytta ihop i ett nyinköpt hus...

Fast för Saab är det kanske det är ett av de få sätten som finns att överleva öht, en ny köpare till Saab får verkligen vara hängiven, då Saab personbilar i stort sett inte gått med vinst ett enda år är sedan start.. OCh i dagsläget ser det ju som bekant nattsvart ut för Volvo, och även övrig bilindustri...

/Thomas
av air
#241515
Folks märkesidentitet gör att dom drar konstiga slutsatser. Det finns många exempel på ärkerivaler som gått samman (såväl med som utan statlig inblandning) som har resulterat i att företaget och varumärkena gått starkare ur krisen; Peugeot-Citroën, Fiat/Alfa/Ferrari/Maserati, Hyundai-KIA...

Trollhättefabriken är effektiv, få anställda tillverkar en relativt sett stor mängd bilar, svenska lönenivåer är lägre än våra biltillverkande grannländer och kvaliteten är god, om än sämre än då varumärkena stod på egna fötter. Sveriges Ingenjörer tror på idén, jag ser ingen anledning till att ifrågasätta dem, det som fattas vår inhemska bilindustri är inte kunnande, innovation eller en välfungerande produktion, det är en kompetent ägare med långsiktigt fokus och finansiell sundhet.

Varför har Saab 9-5 varit i produktion i 11 år? Därför att GM stoppade den i princip färdiga efterföljaren. Varför har Volvo inte kommit längre i miljöarbetet? För att Ford antingen stoppat utvecklingen av nya tekniska lösningar eller skeppat iväg resultatet över atlanten för att aldrig återses i en produktionsklar bil.
Användarvisningsbild
av vetten
#241560
air skrev:Folks märkesidentitet gör att dom drar konstiga slutsatser. Det finns många exempel på ärkerivaler som gått samman (såväl med som utan statlig inblandning) som har resulterat i att företaget och varumärkena gått starkare ur krisen; Peugeot-Citroën, Fiat/Alfa/Ferrari/Maserati, Hyundai-KIA...

Trollhättefabriken är effektiv, få anställda tillverkar en relativt sett stor mängd bilar, svenska lönenivåer är lägre än våra biltillverkande grannländer och kvaliteten är god, om än sämre än då varumärkena stod på egna fötter. Sveriges Ingenjörer tror på idén, jag ser ingen anledning till att ifrågasätta dem, det som fattas vår inhemska bilindustri är inte kunnande, innovation eller en välfungerande produktion, det är en kompetent ägare med långsiktigt fokus och finansiell sundhet.

Varför har Saab 9-5 varit i produktion i 11 år? Därför att GM stoppade den i princip färdiga efterföljaren. Varför har Volvo inte kommit längre i miljöarbetet? För att Ford antingen stoppat utvecklingen av nya tekniska lösningar eller skeppat iväg resultatet över Atlanten för att aldrig återses i en produktionsklar bil.
Exakt :-)-) Det vore ju en höjdare om det gick att rädda BÅDA :mrgreen: Men eftersom vi varit så dumma att vi sålt ut det bästa av vår bilteknologi till Jänkarna som ju inte hade en aning om hur man bygger moderna bilar så vore det bra om det åtminnstånde hamnade under en Europeisk ägare och då hellst en Svensk sådan, men det finns ju Norrmän med både kapital och kunnande så tror jag att åtminnstånde Volvo skulle klara sej och det kan ju knappast bli fel om våra "svenska" biltillverkare går samman och gör några enerisnåla bilar. Sen ska vi nog inte vara rädda för att blanda in Norrmännen med deras elbilskunnande för då kan vi verkligen utveckla riktiga "MILJÖBILAR" och det med ett nordiskt sammarbete.
Så :?: Ja! Jag tror att det bästa vore att låta Norrmännen köpa både Volvo och Saab och sen sakta men säkert bygga in deras elbilssystem och utveckla det naturligtvis, ja då kommer vi alla att bli vinnare.
Och tänk va bra det måste kännas för alla Norrmän att äga och utveckla moderna och energivänliga bilar :mrgreen: Ja tänk på vad "Moltas" sjöng en gång om Norrmän :-O)
Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Däck dimensioner

Skrapar 185/65-15 i skärmarna??? :-/ Vad f&o[…]

Michelin XZX var en nyhet i början på […]