Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#230396
Det här med körteknik och olika körstilar är ju högst intressant. Och det sägs ju att de flesta körsätt är bra, utom de dåliga. Men vad gäller egentligen när man ska bromsa på vintern? Är det så enkelt som körskolan och alla safety driving academier lär ut "bromsa alltid fullt och styr undan, släpp inte förrän bilen stannat, abs och antisladd sköter resten".

För skojs skull så testade jag lite idag olika bromstekniker. Testade med odubbade däck för att få det så halt som möjligt, och underlaget bestod av hårdpackad och glansig snö/is.

Resultatet blev som följer:

Full broms = abs:n går in och jobbar febrilt, styrförmågan bibehålls hyfsat, vid extrem halka startar dock inte abs:n eftersom den tror att bilen står stilla. Bromssträckan blir mycket lång.

Försiktig broms, precis på gränsen innan ABS:n tar vid = går hyfsat att styra, men vid riktigt svår halka minskas bromssträckan avsevärt jämfört mot abs. Detta eftersom abs låser däcken korta stunder, och vid själva låsningen börjar bilen att glida på däckens ytor. Med mycket försiktig bromsning, på gränsen till att absn går in, så saktar bilen ner fint och stannar betydligt snabbare än med full broms.

Den sista tekniken har jag funnit främst nyttofull vid branta nerförsbackar, eller strax innan korstningar där det kan vara mycket halt. Blev förvånad att det blev så mycket mindre bromssträcka med försiktig broms när det var halt. Men om man tänker på hur man accelererar effektivast så kanske det inte är så ologiskt trots allt...då ska man ju nämligen driva igång hjulen försiktigt, för att uppnå bästa grepp. Gasar man för mycket tappar man fästet. Så kanske stämmer kanske även det omvända förhållandet då när man bromsar?

Men det luriga är då att körskolor mfl lär ut tekniken att fullbromsa och styra för effektivast undvika faror. Lita på absn. Och de som håller på med "wheeling" etc vet ju också att när det gäller acceleration vid halt väglag så är det väldigt vanligt att de fyrhjulsdrivna bilarna fullgasar så länge bilen rör sig det minsta lilla framåt, och släpper inte gasen förrän det stannar. En bakhjulsdrsiven Volvo 740 kan man dock sällan få fram genom fullgas, utan där gäller det snarare att smyga extremt försiktigt med hjälp av koppling och gas och ibland även bromsen.

Så vad är det som gäller egentligen? Någon kunnig här på forumet kanske som har några tekniktips att bistå? Själv anar jag ju att det skiljer mellan olika bilar, däck och vägunderlag - grus, is, snö, backe, raksträcka, kurva, osv. Och att körskolornas tips förmodligen är gravt generaliserade för att passa och vara lättförstått för en mindre vintervan "Svenssonbilist" i en Volvo V70.
#230402
N vet jag inte vad du testa med för bil. men mig vetligt så finns det bara en bil som har så dålig ABS-system att den tror att bilen står still om det är glas halt (Escort 86-90 den har mekansik abs) i annat fall så hinner du få abs reglering på framhjulen innan bakhjulen låsersig, så blien vet att bilen rullar.

sen så har ju morderna volvobilar system som går in o hjälper till, om du brmsar för fekt m.m.
anledningen till att man ska bromsa hårt är för att bromsa på 4 hjul istälet för 2
Nöjer du dig med att liga presis innan ABS reglering (hur du nu ska veta var gränsen går?) eller om du nöjer dig när abs en slagit i, så bromsar bilen dåligt på bakhjulen. du ska då trycka ännu hårdare för att få mer broms bak o då stannar bilen fortare.
#230406
men du har ju rätt i att man tappar en hel del friktion, när hjulen börjar hasa, så ABS slår i. så kan man bi behålla friktio är det ju bättre, förutsat att underlaget är sådant att man inte får mer friktion när 4 hjul abs reglerar (hur vet man var gränsen går på just den vägsträckan just då?)

full broms så har man inte gjort fel
#230414
Om det är en nödsituation utan förvarning fungerar inte föraren lika som i en "vetenskaplig" test och kan antagligen inte bromsa exakt rätt, därför är förmodligen panikbromsningen bäst som generell ryggmärgsreaktion.
Ett fåtal personer kan hantera bromsen bättre än abssystemet men de flesta är sämre.
#230417
Testade med en Volvo V70 Awd 2005. Fullt utrustad vad gäller antisladd och antispinn. Har varit med om vid några tillfällen med olika Volvo-bilar att absn inte går in. Men då har det varit sjukt halt. Bilen tror helt enkelt att den står stilla, eftersom friktionen är så otroligt liten mot däcken.

Men ja, det är inte så enkelt som man kan tro. Som Du säger, CarMan, så är nog det generella rådet fullbroms. Men vad jag försöker få fram här, är att det kanske inte alltid är optimalt. Vilket man ju annars får uppfattning av när man talar med körskolor mm.

Jag föreställer mig att det svåraste är få känslan för vägen och underlaget...och då ha tillräcklgt stor erfarenhet för att snabbt avgöra vilken teknik som ger bästa effekt.

Ponera tex en brant nerförsbacke, plötsligt känner Du att det blivit blixthalka. Kurvan längre fram närmar sig. Vad göra? Full broms och lita på absn? Försiktig broms precis innan absgränsen? (uppnås genom att försiktigt trycka ner bromsen tills man käner första pulsen, och då försiktigt minska trycket mot bromspedalen). Eller kör Du fyrhjulsdriven, ska Du då chansa och kanske till och med ge lite gas för att få drivning på hjulen i kurvan? Eller bara släppa och styra, låta det rulla fritt?

Inte helt lätta frågor. Skulle därför vara intressant att höra vad andra här på forumet har att säga, kanske även finns någon med djupgående kunskaper?
#230421
LarsBd skrev:Om det är en nödsituation utan förvarning fungerar inte föraren lika som i en "vetenskaplig" test och kan antagligen inte bromsa exakt rätt, därför är förmodligen panikbromsningen bäst som generell ryggmärgsreaktion.
Ett fåtal personer kan hantera bromsen bättre än abssystemet men de flesta är sämre.

det normala är att man i en paniktitruation bromsar, ofta bromsar ma så at abs:en slår i. men det är sällan man bromsar tilräckligt hårt för att abs ska slå i på bakhjulen. man har altså mssat en hel del bromskraft.

en mordern bil hjälper dig med detta o lägger på med broms bak i en sån sitruation. en mordern bil läser även av hur du hanterar gas & broms & kan bromsa håsdare åt dig även fram. du behöver alså inte trycka specielt hårt, för att få full broms. om nu boen tycker att det är en nöd bromsning du gör.


Jag kom tidigt i våras körande med min ford KA på torr asfalt, när det var mörkt ute. närjag kom runt ett hörn, så hoppa ett rådjur fram, från ingen stans (nä det var från skogen den kom...)
reflexmässigt så dundra man till på bromsen. djuret han undan o jag han få ner farten tilräckligt för att missa. det som slog mig efteråt var att jag inte hade låst hjulen på bilen! (bilen har inte ABS) jag hade inte bromsat tilräckligt hårt!
#230429
CarMan skrev:
LarsBd skrev:Om det är en nödsituation utan förvarning fungerar inte föraren lika som i en "vetenskaplig" test och kan antagligen inte bromsa exakt rätt, därför är förmodligen panikbromsningen bäst som generell ryggmärgsreaktion.
Ett fåtal personer kan hantera bromsen bättre än abssystemet men de flesta är sämre.

det normala är att man i en paniktitruation bromsar, ofta bromsar ma så at abs:en slår i. men det är sällan man bromsar tilräckligt hårt för att abs ska slå i på bakhjulen. man har altså mssat en hel del bromskraft.

en mordern bil hjälper dig med detta o lägger på med broms bak i en sån sitruation. en mordern bil läser även av hur du hanterar gas & broms & kan bromsa håsdare åt dig även fram. du behöver alså inte trycka specielt hårt, för att få full broms. om nu boen tycker att det är en nöd bromsning du gör.


Jag kom tidigt i våras körande med min ford KA på torr asfalt, när det var mörkt ute. närjag kom runt ett hörn, så hoppa ett rådjur fram, från ingen stans (nä det var från skogen den kom...)
reflexmässigt så dundra man till på bromsen. djuret han undan o jag han få ner farten tilräckligt för att missa. det som slog mig efteråt var att jag inte hade låst hjulen på bilen! (bilen har inte ABS) jag hade inte bromsat tilräckligt hårt!

Tur att det gick bra för Dig och rådjuret.

Beträffande nöd/panikbromsfunktionen är den helt klart bra i rätt situationer, men också lite läskig i andra situationer. Jag vill helst ha så bra koll som möjligt på bilen, och när då olika datoriserade system hoppar in och "tar över" min körning blir det fel ibland. Datorn är ju tyvärr inte alltid så smart att den känner av exakt vad jag tänker och vill. Utan snarare är den ganska klumpig och generaliserad utefter ett standardscenario, som förvisso säkert minskar antalet olyckor rejält, men samtidigt inte heller gör den optimal i alla situationer.

Panikbromsfunktionen kan man känna av ibland om man kör och sen mycket snabbt trycker till bromsen...då kan man på vissa modeller höra liksom ett "klick" när den går in och ger extra kraft i bromsningen. Det läskiga är dock om Du tex kommer i en kurva, och tycker Dig se något längre fram, relfexmässigt tar foten på bromsen - men inte max, eftersom det är en kurva - och så pang drar det automatiska systemet in fullbroms åt Dig och bilen "viker sig dubbel". Läskigt, och farligt. Men vet man om att funktionen finns, så kan man ju ha det i åtanke när man kör. Vet inte vilka Volvomodeller som har men det är väl de flesta nyare antar jag?

Samma är det ju med antisladd och antispinn systemet. När Du kommer in i en kurva på lätt glid och ska gasa Dig ur, så börjar bromsarna att arbeta och det låter högt från antisladdsystemet, som dessutom är lätt att överbelasta och därmed sätta ur funktion (har hänt mig flera gånger med både 08or och äldre bilar 04, 05). Har Du bra däck och en stark motor så kanske Du snarare vill ge mer effekt, och även försöka få igång HALDEX-drivningen om fyrhjulsdrivet...Volvo har dock programmerat haldexen så att bilen ska gå lite mer rakt fram än slänga ut med bakdelen. Till andra biltillverkare med Haldex finns det uppgraderingar som förändrar detta.

Systemen är nog såldes bra i de allra flesta fallen, men jag tror att det finns en gräns eller situationer där de gör mer skada än nytta. Men återigen så får man väl titta efter vad bilen är gjord för, och vem som är tänkt att köra den.

Men skulle vara intressant att höra vad som gäller på "avancerad nivå". Alltså steget bortom körskolornas generaliserade standardtips.
#230439
det där med bromsen håler jag inte med om. det låter inte om den & du måste vara snabb av från gas, samt snabb på på bromsen + att du måste trycka så hårt att du når över ett tröskelvärde för att den ska gå i.

jag tror du känt nått annat (kanske att du faktiskt tappat friktion på däcken när du bromsar i hög fart o det samtidigt svänger (bilen är ju rätt tung))
#230476
CarMan skrev:det där med bromsen håler jag inte med om. det låter inte om den & du måste vara snabb av från gas, samt snabb på på bromsen + att du måste trycka så hårt att du når över ett tröskelvärde för att den ska gå i.

jag tror du känt nått annat (kanske att du faktiskt tappat friktion på däcken när du bromsar i hög fart o det samtidigt svänger (bilen är ju rätt tung))
Jag har testat funktionen på lite olika bilar, några gånger har jag lyckats höra "klicket" precis när den tar vid. Och då har jag fått fram klickljudet precis vid samma tillfälle varje gång. Man kan även känna att automatiken går in och hjälper till precis samtidigt som klickljudet. Det stämmer som Du säger att det krävs snabbhet och ett visst tryck för att aktivera den. Är Du för långsam med flytten från gas till broms går den inte in. Och trycker Du för löst går den inte in heller. Man kan känna att det är vid en viss "gräns" som automatiken går in. Snabbt av, på och med tillräckligt hårt tryck.

I kurvan så tappade jag friktion på däcken. Men det var aldrig min avsikt att bromsa så hårt som bilen nu gjorde. Att inbromsningen blev häftigare än jag själv planerat berodde på automatiken - jag var snabbt av med foten från gasen, och snabbt på bromsen, och lyckades pressa precis lagom hårt för att "panikbromsen" skulle ta vid. I detta fall löstes det ju enkelt genom att snabbt släppa bromsen igen och styra. Men gav mig en liten tankeställare.
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]