Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av mitza
#221604
Hejsan

Jag sitter och funderar på att koppla in dimljusen till helljuset i vinter, jag antar att det blir liknande hur man kopplar extraljus. Men hur gör man? :P

mvh Robert
av flink
#221635
mitza skrev:Hejsan

Jag sitter och funderar på att koppla in dimljusen till helljuset i vinter, jag antar att det blir liknande hur man kopplar extraljus. Men hur gör man? :P

mvh Robert
Den funktionen borde ju gå att få till i en mjuvarubrygga... men att hitta någon som gör det (om det inte finns en färdig lösning) kan ju vara svårt... Förutsatt att du har en modernare bil förståss. PÅ äldre bilar är det väl bara att koppla in sig på helljusen. En gammal hederlig abico T-koppling borde göra susen :)
av mitza
#221679
Det är en s70 som det ska göras på. hur gör man så som du skrev då? :P el är inte min starka sida

mvh Robert
Användarvisningsbild
av Tomas88
#221686
Jag har också funderat lite på detta. Det är ju tillåtet att ha dimljus tänt tillsammans med helljuset. Dock så gör dimljuset ingen stor skillnad på helljusbilden vad jag märkt i alla fall.

Om det bara är att koppla som för att koppla in extraljus så behövs ett relä för detta, lite kablar, kabelskor och en strömtjuv för styrströmen.
Relät har fem stift, (har de jag använt när jag kopplat x-ljus haft i alla fall). Varje stift är numrerat men kommer tyvärr inte ihåg vilket nummer som är till vad.
Ett stift är till jord (karossen i bilen eller - på batteriet)
Ett stift är till plus på bilens batteri.
Ett stift är till styrströmmen, kopplas alltså till + på helljuset.
De två andra är en plus till varje lampa alltså dimljuslamporna i ditt fall.
Minus till dimljuslamporna tar du från någon passande jordpunkt i karossen eller gör en ny.

Tänk på att inte snåla med dimensionen på kablarna eftersom att du då kommer att få spänningsfall och sämre ljus.

Vilket nummer som är vilket på relät brukar stå på en lapp om man köper en sån där färdig sats för inkoppling av extraljus.

Det jag funderar på lite är vad som händer då man skickar ström till dimljuslamporna fasten de inte är påslagna på knappen inne i bilen. Om strömmen går baklänges kan de förstöra nåt? Man kan ju visserligen bara koppla bort så att dimljuslamporna bara används tillsammans med helljuset.
Användarvisningsbild
av Nexus
#221702
dimljusen gör ju varken till eller från: jag hade avstått att koppla in dessa. men enklast är annars som tomas var inne på att sätta ett xternt relä och sen dra kablar direkt ner till dimljusen. lossa orginalkontakten och ersätta den med nya kablar så har du orginalet kvar framöver.
kontakterna på ett vanligt relä är enligt följande:
30 Batteri plus
85 Jord
86 till styrström
87 till lamporna
av mitza
#221870
Om det går att göra utan större ingrepp på bilens orginalkablage är det ju ingen fara, jag tycker att ljusbilden nära bilen blir mycket bredare.
Absolut när man kör små äckliga grusvägar med stora plogkanter på, som jag lär köra på för att ta mig hem :P
Sen så funderar jag även på att xenonkonvertera dessa när jag känner att jag har råd :)

mvh Robert
Användarvisningsbild
av Tomas88
#221920
Det enda ingreppet på orginalkablaget du behöver göra är att se till att du på något vis får styrström från helljuset. Alltså den ström som talar om för relät att nu ska ström kopplas på till lamporna.

Jag tycker själv inte det känns så roligt att börja klippa kablar för att koppla in sig, så det bästa är ju om du kommer på nåt sätt eller om det finns något uttag där man kan få ström när helljuset är på.

Om du ska klippa en kabel till helljuset och koppla in dig på den så försök att få det så tätt och bra så möjligt så du inte får in fukt. Krympslang är nog en bra idé att använda.
Användarvisningsbild
av henka35
#224261
Köp dimljus från skroten och plocka bort bländningen i dem. Sedan lägger ni ett xenonkit som kopplas precis som vanliga extraljus. Vid besiktning byter ni bara tillbaka till dimljuslampan.
Då får ni nog ett bra extraljus som inte "syns" på bilen.

//Henrik
Användarvisningsbild
av ER
#224298
henka35 skrev:Köp dimljus från skroten och plocka bort bländningen i dem. Sedan lägger ni ett xenonkit som kopplas precis som vanliga extraljus. Vid besiktning byter ni bara tillbaka till dimljuslampan.
Då får ni nog ett bra extraljus som inte "syns" på bilen.

//Henrik
Sitter för lågt monterat för att göra större nytta, dom skall sitta i grillen eller på taket för att göra bäst/någon nytta. Där nera blir det bara pannkaka av det hela. Den läxan lärde man sig tidigt att inte ha extraljus under nummerskylts höjd.
Bättre göra det enda vettiga och köpa riktiga extraljus modell BK 225 eller liknande på rena rånetpriserna som nu kommer och göra som ansvarsfulla bilister gör, sätta säkerhet och funktion framför styling/utseende för det är ju inte gratis att fixa skador som skett till följd pga undermåligt ljus. Faktum är ju att många Volvosar nyare som äldre ser nakna/fula ut utan minst 2 helst 3 extraljus i nosen vintertid gammla S/V70 är inget undantag från denna regel.
av Rådlös
#224308
En fråga i sammanhanget. Tidigare hade stegrelät, som växlar mellan hel- och halvljus flera utgångar färdigt för bl.a. extraljus. Det var bara att koppla på med flathylsor. Finns det inte kvar längre?
Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en Me[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]