Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Georg
Man tvättar sin fina Volvo och den glänser så fint..
...men så är det de där förargliga småbucklorna på sidorna som kommit till när någon annan slängt upp dörren. Själv är man ett under av försiktighet och har aldrig stött i något....
Nåväl, skämt åsido!
Det lär finnas en metod där man rätar ut de här småbucklorna genom att bearbeta insidan på plåten med ett slags verktyg som är utformat så att det går att sticka ner mellan dörrsidan och tex glasrutan.
Är det någon som vet var dessa verktyg finns att köpa eller har en annan metod med något vettigt och billigt verktyg att rekomendera.
Kanske att en glad amatör som jag kan räta ut bucklorna om någon vill dela med sig av sin kunskap.

Georg
Låter nästan som ett mothåll du beskriver som använd då man knackar ut bucklor och det ska göras med försiktighet och med rätt karosserihammare. Minsta lilla felslag med hammaren och det blir en ny buckla, Så det kvävs övning och åter övning för att få det bra. Dörrsida mm ska också bort först. Hör med en bilplåtslagare.

"youtube-bucklan" är en stor buckla utan skarpa veck och sånna går att trycka ut med handen också. värma/kyla-metoden funkar inte på bucklor stora som 5-kronor eller liknande.
av Georg
Jag tittade på de där småsnuttarna på youtube som Du, matzen, tipsade oss om.
Det verkade för enkelt för att vara sant och det var det också, iallafall för mig.
Jag behandlade bucklorna med uppochnervända luftsprayburkar, kylspray och fick tillåmed fatt på torris som jag gnuggade bucklorna med. Dottern hårtork fick också bekäna färg i alla möjliga kombinationer tillsammans med ovanstående kylmedel.
Bucklorna vägrade att räta ut sig!
Kan det kanske vara så att ska värme och kylmetoden fungera, så måste bucklorna vara färska så att spänningen i plåten finns kvar och då bara behöver lite hjälp på traven för att återgå till gamla läget?
Mina bucklor har hängt med ett tag så att de har kanska satt sig i sitt nya läge.
Så det är väl som Hasse skriver att det är den hårda vägen som gäller med en duktig plåtslagare som får ta itu med bucklorna.

Georg

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]

Hej! Vilken olja är det till bakaxeln på[…]