Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fluffen
http://www.lyom.com kan du läsa mer.
Tror att det främst är avsett för tunga fordon och troligen är det nog ganska dyrt, får nog vara stora mängder olja om det ska bli lönsamt misstänker jag.
Enligt dem ska det funka men lite oberoende tester är ju aldrig fel.
av *pettson*
Tomas88 skrev:http://www.csbilteknik.se/default.asp?page=356

Ja vad säger ni om detta? Låter ju för bra för att vara sant.

Är det någon som vet om den över huvud taget gör någon nytta?
kalaside om det varit sant..
EN GREJ var rätt.. OLJAN är inte slut.. men tyvärr däremot tvättadditiven och rostskyddsadditiven samt inte att förglömma viskositets additiven.. Så oljan lär smörja men INTE nödvändigtvis med rätt viskositet och den slutar att skydda o tvätta. Det gör ju bara att den blir klippt värdelös och inget annat.
av 945S
Jag har för mig att det experimenterats med filter som använder centrifugalkraft, dvs filtret roterar och pressar på detta sätt oljan genom sig. Vet inte om det har introducerats eller hur effektivt det är dock. Som sagt lär det ju aldrig göra att oljan varar för evigt, men det kan säkert öka bytesintervallen.
Användarvisningsbild
av Tomas88
LarsBd skrev:Scania har använt tvättbara centrifugalfilter i många år.
Okej. Men man behöver väl ändå byta oljan?
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Man gör det på Scanias marindieslar i alla fall trots att det sitter centrifugfilter (i alla fall på de som sitter i stridsbåtarna).

//David
av Infide
Oljan blir spädd av bensinen.Inget för personbilar det där. 3000 mil med samma olja räcker för min del.
av 945S
Infide skrev:Oljan blir spädd av bensinen.Inget för personbilar det där. 3000 mil med samma olja räcker för min del.
Personbilar? Menar du inte bensinbilar (det funkar ju tydligen för dieselmotorer)?
ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]