Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av f_palsson
Hej,

Vad tappar man egentligen om man låter en icke auktoriserad volvo-verkstad utföra service på bilen (bortsett från att service-lampan lyser) då man passerat service-milen?

I mitt fall är det en V70 2001 som är på tal.

/ F
av Zane_73
För min del blir jag inte särskilt impad av att det står Bilia på stämplarna, jag tycker inte att man borde tappa något, förutsatt att man kan släcka lampan.
av P-O
Det skulle väl va om man har nån 10000 mil garanti på motor och man vill att nån skall göra nått lite större ingrepp innan det gått ut.
av Teemu
garantier bör väl gälla iaf så länge bilen är fackmannamässigt servad och enligt bok. Sedan om det står Bilia eller något annat bakom stämpeln skall väl inte ha någon betydelse.
av Addekarlsson
Har inga bilar som är så nya, så jag vet inte... Men du tappar ju iaf den enligt många viktiga stämpeln, samt nollställningen av servicelampan...
Nu kan man ju nollställa många bilar själv, dock inte allt för nya bilar.

Men som Zane_73 säger, en stämpel från Bilia säger inte att jag kan lita till 100% på den bilen.

En egenhändigt ifylld servicebok litar jag mer på i så fall, där man fyller i allt man gör med bilen, vilket miltal, samt sparar kvitton. Det ger mig förtroende när jag tittar på en bil.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av CarMan
garantier eller ej, den aktureserade varkstan kan bilen & bör inte missa nån viktig pumpt, en allbilverksta kan inte bilen & gör oftast en mycket enklare översyn av bilen & dom har inte tilgång till fakta om förlängda garantier så du kanske får betala för saker som skulle varit gratis.
av Frigge
Hej.

Måste börja med att säga att jag är ny här men varit inne o läst lite innan jag registrerade mig,verkar vara ett seriöst forum.

För att nu svara på din fråga:

Det du kan gå miste om är :

-Kunskapen om bilen,allbilverkstaden har INTE samma kunskap som en Aktoriserad verkstad
- Kampanjer som ska utföras vid "nästa" verkstadsbesök
- "Vissa" allbilsverkstäder står inte för "misstag" dom gjort utan ber dig mer eller mindre dra år helvete. Har erfarenhet av detta,tex en person som bytte kamrem hos Ickeaktoriserad verkstad med motorhaveri som följd,dom var INTE intresserade av att hjälpa den kunden.
- Ev Goodwill reklamation från din Aktoriserade verkstad/Återförsäljare du köpte bilen från.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
Frigge skrev:Hej.

Måste börja med att säga att jag är ny här men varit inne o läst lite innan jag registrerade mig,verkar vara ett seriöst forum.

För att nu svara på din fråga:

Det du kan gå miste om är :

-Kunskapen om bilen,allbilverkstaden har INTE samma kunskap som en Aktoriserad verkstad
- Kampanjer som ska utföras vid "nästa" verkstadsbesök
- "Vissa" allbilsverkstäder står inte för "misstag" dom gjort utan ber dig mer eller mindre dra år helvete. Har erfarenhet av detta,tex en person som bytte kamrem hos Ickeaktoriserad verkstad med motorhaveri som följd,dom var INTE intresserade av att hjälpa den kunden.
- Ev Goodwill reklamation från din Aktoriserade verkstad/Återförsäljare du köpte bilen från.

/Fredrik
en aktoriserad verksta har service garanti, det har jag inte sett att nån annan än volvo har!
Användarvisningsbild
av Jensen
Har hört att försäkringsbolaget kan slå ner på detta om man nån gång skulle behöva utnyttja maskinskada på bilen.
av Frigge
Jensen skrev:Har hört att försäkringsbolaget kan slå ner på detta om man nån gång skulle behöva utnyttja maskinskada på bilen.
Det stämmer,har man otur o bolaget inte anser att företaget gör en fullgod service kan man få betala del av alt hela reparationen själv.

/Fredrik
Köpa spjällhus.

Det stod på skruvat om man köper spj&au[…]

D4 och D5 är prestandabeteckningar. D4 resp D[…]

Drivaxel xc90 sport.

Om du går in och kollar på t.ex. Autod[…]

En blinkers funkar inte Volvo 940

Ja parkeringsljusen funkar. Har kollat så at[…]