Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jurgen_25
Tjena! Tänkte höra med er vad ni anser om detta. Min moster har en Mercedes Benz 190E -92:a "bensinare". Den har gått ca 11900mil , och nuförtiden går den knappt/runt 500mil om året. Bilen är alltid servad med Shell Helix 5/40 olja. Men ja tycker de e lite överkurs iom att bilen rullar så lite som den gör, kunde man inte gått ner på en "billigare" 10/40 olja av nåt slag?

Just för att bilen körs varken hårt eller mycket om året, och blir ju ändån servad 1gång/året, oavsett mil.

Vad tycker ni? Finns de några risker för haverier mm?

Tacksam för alla svar/kommentarer...!

Mvh Jurgen.
av jbl
Köp helsyntet 5W40 ifrån biltema eller lantmännen Agrol spectra 5W40 blir mitt svar.

Finns ingen mening att gå ifrån syntet olja och speciellt om man endast gör ett byte om året.
Tackar för tipsen. Har hört "ryktas" att Statoils oljor 5-10/40 är desamma som Biltemas respektive. Stämmer detta? Isåfall är ju Biltemas olja oerhört prisvärd, med tanke på att statoils olja kostar runt 110-130 kr/L i handeln, men som sagt de e bara ett "rykte". Någon som vet mer om detta??!
Användarvisningsbild
av Funk
Helt klart är att Niltema inte tillverkar oljan själv.. vem som gör det är forfarande höljt i dunkel..
Men dom möter upp kraven som gäller för de flesta tillverkare, utom dom nya som kräver sk. "LongLife" olja..så kör på Biltema du..

/Thomas
Har ägt en exakt likadan bil men anno 1991... Kan säga att motorskador är det sista du behöver oroa dig över i den bilen!
Däremot så går den lite dåligt på billig mineralolja... dom hyudraliska ventillyftarna kan klappra rätt friskt då. Efter jag bytt till Mobil 1 halvsyntet 10/W40 så gick den som en dröm igen! Billig olja som fungerar mer än väl till den bilen!
Men känns det som att du vill slänga ut extra pengar för att vara på den säkra sidan så är det väl aldrig fel att köra på helsyntet så länge den gått på det tidigare. 5/40 är väl lite att ta i, 10/40 räcker gott och väl.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]