Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av volley
Tjipp,

Snart dags att sälja bilen, en Volvo 940 ltt 2.3 anno 1996. Min fråga är då - får man igen pengarna om man kör service innan man säljer? Hon har gått 19500 mil, dvs det är precis dags för nästa ordinarie service. Klämmer in övriga detaljer nedan ifall någon är nyfiken.

Relaterad fråga: Har jag greppat det hela rätt om jag säger att man inte får igen pengarna om man låter ljudanläggningen sitta i? (JBL 595 Decade 6x9, Infinity Kappa samt Rockford Punch 4x50, fett kablage samt en hygglig huvudenhet från blå punkt.)

Nu ska jag fortsätta läsa, roligt forum det här... Tack alla. :)

Mvh,
Pelle

---

Volvo 944 sedan '96, 2.3 lt-turbo. Manuell, bensin.
19500 mil, mestadels på E6 mellan Gbg och Lund.
Full servicebok (Bilia) upp till 18000 + underhåll och kärlek mellan serviceintervallen.
Skattad och besiktigad i dec utan anmärkning.
Pulsar 15” sommarhjul + aningen slitna vinterhjul. Takräcken.
Servostyrning och ABS-bromsar.
Godkänt larm med fjärr/c-lås installerat av Bilia.
Blaupunkt CD30 med CD, RDS, traffic info, aux in, etc.
Plats för 6x9” i hatthylla och separata diskanter fram.
Klassiskt röd med välbevarad lyster, rostfri (dock skada på
vänster framskärm + delvis där man sätter takräckena).
Värme i framstolarna.
Airbag förare.
Svensksåld.

Finns i Göteborg, kontant.

http://www.vly.se/bilen_1.jpg

(Ska fixa fler bilder innan sälj, bilden ovan är gammal och alla nya verkar innehålla en massa personer. =))
av Infide
Man tjänar ALDRIG på att sälja med saker. Har sålt mycket i mina dar och det är alltid bäst att låta det va så orginal det bara går och sälja grejerna vid sidan av. Sålde en hoj med grejer för 8000 i nypris. Sålde hojen för 1000 under vad den borde varit värd med grejrna på och sålde grejrna löst för 5000. Ett bra exempel!
Användarvisningsbild
av Nexus
stereo brukar man ej få betalt för om det inte är värsting prylar ;-//
sen som ny ägare vill inte jag börja med serva bilen så är den nyservad (dukumenterat)så +++++++ enligt mig :)
Användarvisningsbild
av mugge
Beror på vad man menar med "får igen".

Man får visserligen ganska dåligt betalt med alla extras som man skickare med bilen (service, stereo etc.), men bilen blir lättare att sälja. Du får sannolikt fler spekulanter och bilen såld snabbare. Visst kan du med lite tur blia av med bilen ändå, men hamnar du i sitsen att ingen ens hör av sej finns risken att du börjar pruta hejdlöst på egen hand.

Sålde en 945:a för ett år sedan (saknar den fortfarande ibland). Priset blev ett par tusen lägre än vad man kunde hoppas utifrån värderingen på bilpriser.se, men bilen var såld och pengarna på kontot inom ett dygn efter annonsen först syntes på blocket. Jag har aldrig ångra att jag lät bilen gå trots att jag "förlorade" minst 2000kr. Att slippa vänta på köpare i veckor är värt betydligt mer än dom pengarna.
Användarvisningsbild
av Phantom
Håller med om att en nyservad bil känns bättre.

Köper själv oftast bil som är nyservad med stämpel/dokumentation, men gör alltid en egen kontroll och oljebyte när jag har bilen i min ägo.

Skulle jag välja mellan en bil som är nyservad och en som inte är det , lutar det mot den servade bilen.
av volley
Tack för svaren! =) Mycket att tänka på (alltså inte bara med detta); får se efter helgen hur jag gör. Det verkar ju som om att man helt enkelt får väga kostnaden för service mot ett förhoppningsvis ökat antal intresserade.

Man kan ju inte neka till att det känns bättre att köpa nyservat... Å andra sidan gick hon ju igenom besiktningen utan problem.

En tanke är ju också att om jag servar innan så kan ju inte folk kolla exempelvis hur oljan ser ut. (Iofs kan man ju byta oljan också och säga att man inte gjort det. Eh.) En annan tanke är att en händig person kanske vill serva själv; då är det ju pengar i sjön om jag lämnat in den innan.

Iaf som sagt, tack för tipsen! :)
av volley
ps.
Den blev såld väldigt snabbt, flera intresserade. Bristen på AC var som väntat inte populär, men servicen verkade inte vara någon issue i just detta fallet... Händig kille som köpte. =) Tack igen för tipsen!
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]