Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av V40
Till och börja med kan jag ta upp deras egentillverkade motorolja. Jag har hört från flera olika håll att deras olja håller sämre kvalitet än andra märkesoljor. Även Shells olja ska vara mycket bättre. Stod det inte någonstans i detta forum att Volvos nybilsgaranti ej gällde ifall man har hällt i OKQ8-olja i motorn? Eftersom den är precis lika dyr som många andra oljor så känns det ju lite konstigt ifall den är så pass mycket sämre?

Sen så kommer vi till deras bensin. Håller deras 95 oktan samma klass som Shell, Preem etc trots deras 5% etanolinblanding? Är det fler bolag som har börjat med detta eller är det bara OKQ8 som har börjat med detta? OKQ8 98 oktan som jag tankar, är den utan etanol? Är OKQ8s bensin sämst på marknaden?

Så frågan är då. Håller OKQ8 sämre kvalitet på sina varor gentemot de andra bensinbolagen i Sverige? Och om så är fallet, är skillnaden så pass stor så att man ska överväga att byta bolag?

// V40
Användarvisningsbild
av Fluffen
Har svårt att tro att deras olja är dålig, min farbror har kört på 5w-40 i sin s70 länge nu utan problem och min kusin har också kört med den oljan i sin 850 många tusen mil nu utan problem.

5% Etanolinblandning är det i all 95 oktanig bensin i sverige.
Användarvisningsbild
av Funk
Sen så kommer vi till deras bensin. Håller deras 95 oktan samma klass som Shell, Preem etc trots deras 5% etanolinblanding? Är det fler bolag som har börjat med detta eller är det bara OKQ8 som har börjat med detta? OKQ8 98 oktan som jag tankar, är den utan etanol? Är OKQ8s bensin sämst på marknaden?
All 95 oktan innehåller lika mycket etanol, och ingen 98 oktan gör det, oavsett bensinbolag. Och så har det sett ut länge...

Vad det gäller oljan så håller såvitt jag vet deras oljor samma klassningar som konkurrenterna. Under åttiotalet (?) däremot så hade OK problem med ett parti mineralolja som faktiskt frös och förorsakade motorhaverier, detta lär ha berott på ett fel i tillverkningen. Men OK tog sitt ansvar och ersatte kunderna.

Jag tror nog du lugnt kan använda OKQ8:s oljor utan att vara orolig... Bara du använder rätt specad olja.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Bosa
Själv så undviker jag OKQ8, för x antal år sedan orsakade deras 2T-olja ett motorhaveri på vår snöskoter vilket resulterade i horning och kolvbyte och här i byn har de även haft vatten i tankarna ett par gånger. Senaste saneringen av tankarna skedde förra året. Även om oljeproblemet var bra många år sedan så sitter det kvar i bakskallen och vatten i tankarna gäller en mack men jag åker till Preem eller Statoil när det ska tankas. Oljan jag kör med är Texaco som funkat riktigt bra, till skotern kör jag dock med Polaris egna VES-olja. :)
av Amarace
Angående haveri på tvåtaktare, statoil hade ju problem med sitt blyfria också för ett antal år sedan, tvåtaktsolja ville inte blanda sig med bensinen varvid det blev många haverier, så alla bolag har väl haft problem på ett eller annat vis.

Själv har jag aldrig haft problem med OK(el OKQ8 nu då), har alltid kört på deras olja, både mineral och helsyntet och det har aldrig varit problem med koks eller liknande. Inte heller bensinen har jag haft problem med.
av jbl
Kan inte tänka mig att deras olja skulle vara så mycket sämre i och med dom standardiserade klassningar som finns.

Man kan lugnt köra på deras olja bara man följer viskocitet behov samt ACEA och API som ställs av tillverkaren.
av olson
V40 skrev: Jag har hört från flera olika håll att deras olja håller sämre kvalitet än andra märkesoljor. Även Shells olja ska vara mycket bättre. // V40
Var har du hört det, och vilka fakta grundar det sig på ?
av V40
olson skrev:
V40 skrev: Jag har hört från flera olika håll att deras olja håller sämre kvalitet än andra märkesoljor. Även Shells olja ska vara mycket bättre. // V40
Jag har hört det från en mekaniker på en mindre ej auktoriserad verkstad och så då det jag skrev i mitt tidigare inlägg:
"Stod det inte någonstans i detta forum att Volvos nybilsgaranti ej gällde ifall man har hällt i OKQ8-olja i motorn?"

// V40
av olson
V40 skrev:Stod det inte någonstans i detta forum att Volvos nybilsgaranti ej gällde ifall man har hällt i OKQ8-olja i motorn?"

// V40
Verkar ju inte så troligt...
Användarvisningsbild
av Nexus
V40 skrev:
olson skrev:
Jag har hört det från en mekaniker på en mindre ej auktoriserad verkstad och så då det jag skrev i mitt tidigare inlägg:
"Stod det inte någonstans i detta forum att Volvos nybilsgaranti ej gällde ifall man har hällt i OKQ8-olja i motorn?"

// V40
:lol: :lol: en mindre verkstad min farmor brukar lämna sin ford till han har enligt sig själv uppfunnit halvljusautomatiken och säger att helsyntets motor olja kan man ej använda för den rinner av kamaxlarna och lämnar ej en hinna som skyddar innan motorn får upp oljetryck :lol:

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]