Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av ingesalt
Vägverkets barmarksstrategi – en livsfarlig idé

Sverige har fyra årstider och vintern är som bekant en av dem. När vintern kommer, då vet de allra flesta av oss bilister, att det är dags att vinterutrusta våra bilar, ställa in oss på att framkomligheten i vissa fall kan vara begränsad och förbereda oss på ett annat körsätt - anpassat till väglaget.

Detta gäller dock inte, av någon outgrundlig anledning den tunga trafiken, som kräver att få fortsätta att köra som om ingenting har hänt och på samma typ av däcksutrustning !
I stället för att ställa krav på åkerier, bussbolag, utländska speditörer med flera, så satsas miljoner på forskning, vars syfte tycks vara att befria dem från, att vinteranpassa sina fordon med lämpliga däck för vårt klimat och svenska vintervägförhållanden !

Grunden till detta är politikernas feghet att fatta beslut och de ansvariga på Vägverket tillhör givetvis dem som applåder ivrigast, då detta gör det legitimt för dem att fortsätta med vägsaltningen längs våra vägar. De kan med en dåres envishet fortsätta att hävda att saltningen är den enda metoden att åstadkomma framkomliga vägar, i stället för att utveckla alternativa och hållbara alternativ.

Slutsatsen blir, att det inte längre är trafikanterna som ska anpassa sina fordon med lämplig utrustning och sin körning efter det väglag som råder, utan det är i stället väglaget som ska anpassas efter den tunga trafikens förutsättningar ! Detta är bakgrunden till, att vi vinter efter vinter får finna oss i att ta oss fram i ett konstgjort sommarväglag, som kan bjuda oss på rejäla överraskningar.

Detta gott folk är Vägverkets modell för trafiksäkerhet år 2008 och deras svar på idé om Nollvisionen. Jag säger bara, tack så jä--a mycket Vägverket, men det kostar mer än det smakar ! Det har genom åren visat sig gång på gång, inte minst efter den senaste tidens olyckor längs vägarna. Vad vi behöver är – bättre plogberedskap, trafiksäkra och bra vintervägar, men inte vägsalt !

Stöd saltupproret på http://www.nordiq.net/saltupproret för trafiksäkra vägar - utan salt !
av anp
Mer att läsa om saltning http://www.sgu.se/dokument/service_sgu_ ... 004-13.pdf

Jag tycker saltning är en falsk lösning på problemet med dåligt väglag p.g.a is.
Saltades det i liten och verkligt nödvändig skala, vore det en sak. Men idag har jag uppfattningen att det saltas i tid och otid, vilket skapar en falsk bild av ett bra väglag trots rådande vinter.

Att helt upphöra med saltning i södra och mellansverige, är väl kanske inte rimligt.
Men en klar minskning är knappast omöjlig.
Bilister idag måste lära sig att ta ett större eget ansvar, och inte invaggas i tron att de alltid kan köra i 100km/h oavsett årstid och väglag.
av Steff 99

Sverige har fyra årstider och vintern är som bekant en av dem. När vintern kommer, då vet de allra flesta av oss bilister, att det är dags att vinterutrusta våra bilar, ställa in oss på att framkomligheten i vissa fall kan vara begränsad och förbereda oss på ett annat körsätt - anpassat till väglaget.

Detta gäller dock inte, av någon outgrundlig anledning den tunga trafiken, som kräver att få fortsätta att köra som om ingenting har hänt och på samma typ av däcksutrustning !
I stället för att ställa krav på åkerier, bussbolag, utländska speditörer med flera, så satsas miljoner på forskning, vars syfte tycks vara att befria dem från, att vinteranpassa sina fordon med lämpliga däck för vårt klimat och svenska vintervägförhållanden !

Grunden till detta är politikernas feghet att fatta beslut och de ansvariga på Vägverket tillhör givetvis dem som applåder ivrigast, då detta gör det legitimt för dem att fortsätta med vägsaltningen längs våra vägar. De kan med en dåres envishet fortsätta att hävda att saltningen är den enda metoden att åstadkomma framkomliga vägar, i stället för att utveckla alternativa och hållbara alternativ.

Slutsatsen blir, att det inte längre är trafikanterna som ska anpassa sina fordon med lämplig utrustning och sin körning efter det väglag som råder, utan det är i stället väglaget som ska anpassas efter den tunga trafikens förutsättningar ! Detta är bakgrunden till, att vi vinter efter vinter får finna oss i att ta oss fram i ett konstgjort sommarväglag, som kan bjuda oss på rejäla överraskningar.

Detta gott folk är Vägverkets modell för trafiksäkerhet år 2008 och deras svar på idé om Nollvisionen. Jag säger bara, tack så jä--a mycket Vägverket, men det kostar mer än det smakar ! Det har genom åren visat sig gång på gång, inte minst efter den senaste tidens olyckor längs vägarna. Vad vi behöver är – bättre plogberedskap, trafiksäkra och bra vintervägar, men inte vägsalt !

Stöd saltupproret på http://www.nordiq.net/saltupproret för trafiksäkra vägar - utan salt !
Denna person som kallar sig "ingesalt" kör en egen vendetta mot Vägverket, på en mängd olika forum.
När han får motkrav att redovisa sina fakta försvinner han lika snabbt som en avlöning innan julafton.
Han svarar inte på frågor han vänder alla frågor till motfrågor alt. idiotförklarar alla som har en annan uppfattning .....han bludrar en massa strunt.
Han tror att om vi slutar salta så blir det mindre olyckor, i hans värld är det slasket och blöta vägbanor!!! som är faligast och orsakar mest dödsolyckor.(hans egen teori)
ISHALKA , ovana förare och att Sverige består av en mängd olika klimatzoner har han totalt missat.
Halka i södra Sverige är inte samma som halka i Norrland, det vet vi som bor söder om Dalälven
Förmodligen har han aldrig varit utanför den del av Norrland där han bor.

Att sluta halkbekämpa det svenska vägnätet är patetiskt , hur länge hjälper det om vi flisar eller sandar istället för salta...
Hur många i detta forum vill råka ut för ishalka orsakat av underkylt regn?
Hur många vill möta "Kalle" 70år när han sladdat över på motsatta vägbanan pga att man medvetetet slutat salta???

Att då driva frågan att sluta salta innan det finns något att ersätta detta med verkar ganska ogenomtänkt eller brist på kunskap
(Det finns visserligen tester på att kalka vägbanan istället, det kan motverka halka...men vem vill ha bilen översköljd av kalk......det vet väl alla hur svårt det är att ta bort kalk som bränt fast på lacken.

Sedan finns det i viktig poäng med att halkbekämpningen....det finns en mängd bilförare som trots snö o halka, tror att de kan köra som om det var sommar även på vintern.
Men skall detta avgöra om vi skall halkbekämpa eller inte??
Användarvisningsbild
av Tino
Blir intressant att se om och hur Ingesalt svarar på ovanstånde inlägg :D
Användarvisningsbild
av camaro69
Steff 99 skrev:

Denna person som kallar sig "ingesalt" kör en egen vendetta mot Vägverket, på en mängd olika forum.
När han får motkrav att redovisa sina fakta försvinner han lika snabbt som en avlöning innan julafton.
Han svarar inte på frågor han vänder alla frågor till motfrågor alt. idiotförklarar alla som har en annan uppfattning .....han bludrar en massa strunt.
Han tror att om vi slutar salta så blir det mindre olyckor, i hans värld är det slasket och blöta vägbanor!!! som är faligast och orsakar mest dödsolyckor.(hans egen teori)
ISHALKA , ovana förare och att Sverige består av en mängd olika klimatzoner har han totalt missat.
Halka i södra Sverige är inte samma som halka i Norrland, det vet vi som bor söder om Dalälven
Förmodligen har han aldrig varit utanför den del av Norrland där han bor.

Att sluta halkbekämpa det svenska vägnätet är patetiskt , hur länge hjälper det om vi flisar eller sandar istället för salta...
Hur många i detta forum vill råka ut för ishalka orsakat av underkylt regn?
Hur många vill möta "Kalle" 70år när han sladdat över på motsatta vägbanan pga att man medvetetet slutat salta???

Att då driva frågan att sluta salta innan det finns något att ersätta detta med verkar ganska ogenomtänkt eller brist på kunskap
(Det finns visserligen tester på att kalka vägbanan istället, det kan motverka halka...men vem vill ha bilen översköljd av kalk......det vet väl alla hur svårt det är att ta bort kalk som bränt fast på lacken.

Sedan finns det i viktig poäng med att halkbekämpningen....det finns en mängd bilförare som trots snö o halka, tror att de kan köra som om det var sommar även på vintern.
Men skall detta avgöra om vi skall halkbekämpa eller inte??
Här var det två motsatser beträffande salt och icke salt.

Men jag undrar var Kalle 70 kom ifrån? Kalle 70 tillhör väl i så fall en av dom lurade bilisterna som invaggats i falsk säkerhet av saltade vägar.
Kalle 70 brukar ju köra lugnt.

Jag är mer rädd för "galen kärring" 45 år med övertro på sig själv och bilens alla fina system. Kör som det vore sommarväglag året runt.
När paniksituationen uppstår, släpper man ratten och skriker panikartat.

Är så trött på att höra korkade journalister. "Olyckan berodde på halkan".
Det är väl inte halkans fel. Utan dålig hastighetsanpasning i förhållande till väglaget. Typiskt förarfel.

Men det är typiskt stadsbor att tro att man kan kliva runt i lackdojjor i decimeterdjup snö.
Halkans fel att man slog på arslet. Hmpfff :wink:
av ingesalt
Steff 99 tillhör den skara ivriga saltförespråkare som helt och hållet anammat Vägverkets information och betraktar den likt en religion. Det är tragiskt ... De fåtal argument han redovisar har han stolt upp från Vägverkets egen hemsida ! I brist på annat så återstår att endast att gå till personangrepp och anklagar mig för det ena och det andra, som exempelvis att jag "idiotförklarar alla som har en annan uppfattning ... han bludrar en massa strunt." Detta är inte sant ...

Steff 99 är dåligt påläst om han anser att jag förspråkar att som han säger "sluta halkbekämpa det svenska vägnätet". Detta är inte heller sant ... Saltupproret skapades av tre viktiga anledningar:
 De negativa effekterna på trafiksäkerheten
 De omfattande och skadliga miljöeffekterna
 De destruktiva effekterna på fordon och materiel

"Saltet 'lurar' vintern och smälter snö ända ner till minus 12 grader", påstår Vägverket i syfte att inbilla oss att deras barmarksstrategi är en trafiksäker metod för vinterväghållningen. Verkligheten är dock en annan och gång på gång får vi se exempel på att vägsaltningen och barmarksstrategin även lurar oss trafikanter !

Salt är inte ett tillförlitligt medel mot halka och under vissa förhållanden medverkar det tvärtom till ett mycket förrädiskt väglag med olyckstillbud och dödsolyckor som följd ! Saltade mörka vägbanor inbjuder till högre fart, i tron att dessa vägar är säkra, men högre hastighet på förrädiska vägar leder också till våldsammare olyckor.

När temperaturen sjunker, står Vägverket maktlösa och handfallna, eftersom de inte utvecklat några andra metoder mot halka förutom salt. Detta är inget annat än ytterligare ett bevis på saltningens ineffektivitet och en stor skandal !

Vägverket har bevisligen struntat i att utveckla andra alternativ och att de får ta skit för detta är inte mer än rätt !

Steff 99, Tino med flera får gärna fortsätta att hylla Vägverket, själv kommer jag att fortsätta att motarbeta dem och saltningen till förmån för utveckling av alternativ !

Du efterlyste ett intressant svar Tino. Om inte detta svar inte håller måttet, kan du ju alltid fördjupa dig i Vägverkets hemsida, som enligt vissa andra är en trivsam läsning !
Användarvisningsbild
av Tino
Jag sa aldrig att jag hyllar Vägverket eller något, jag syfteade mer på
och där av blev det intressant att se om och hur Ingesalt svarar på ovanstånde inlägg

Angånde ditt svar så står jag kluven du har några bra argument, men jag tycker även du svävar iväg lite, men jag påtok för lite kunskap för att kunna säga mer en så.
av anp
Om vi får spåra ur litegranna, vad är orsakerna till de avåkningar som sker ganska träffsäkert efter motorvägar mm så fort det fryst på litegranna?
Likaså efter osaltade vägar i direkt anslutning till saltade vägar?

Trafikvolym är ju naturligtvis en given faktor, men kan inte den falska säkerhet som salt ofta inger. Också vara en orsak till de olyckorna?

Jag åker sällan dagligdags efter saltade vägar, men de gånger jag gör det slås jag av den enorma mängd smuts som täcker rutorna.
En bekant åkte nyligen från Göteborg och norrut. 1 lykttorkare var ur funktion då elmotorn lade av efter vägen ( orsak? ), den andra fungerade hjälpligt. Men båda lyktorna hade så nedsatt ljus att det omöjligen kunde ha gett god ljusbild annat än för mötande.

Saltet kanske ger ett bra väglag att köra fort och "säkert" i, men det ger också en kraftigt nedsatt sikt. Det ger också ett säkert "sommarväglag" ända tills ett vägbyte sker...

Det enda jag direkt kan påminna mig ger kraftigt sänkt hastighet på motorväg, är en målad polisbil. Dålig sikt och väglag verkar inte alls vara lika effektivt som hastighetsänkare.

Miljömässigt kan man ju undra hur bra det är med de 250-300000 ton salt som sprids ut efter våra vägar årligen. Och all spolarvätska och avfettning mm som behövs för att tvätta ren de bilar som färdats i saltslasket.

Att helt sluta salta är knappast ett alternativ idag, men många fler vägar kan nog göras saltfria eller saltas mindre.
av Steff 99
Beskriv de negativa effekterna på trafiksäkerheten med anledning av att köra på en saltad vägbana i förhållande till en vägbana som är som en nyspolad skridskobana.

Beskriv de destruktiva effekterna på fordon och material pga salt i förhållande till det som händer med människoliv vid en olycka pga av blixthalka.

Två konkreta frågor !!
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
En av nackdelarna med salt är väl att det saltas friskt när temperaturen inte är allt för låg. När sedan temperaturen faller så fryser de slasksaltade vägarna till och gör vägen om möjligt ännu halare.

Undrar hur det skulle ligga till på vägarna om folk bara lärde sej att köra i vinterväglag......... Ta bara Stockholmarna som exempel, trafikkaos och snökaos när det kommit fem centimeter snö på marken......

//David

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]