Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fraz
~Kalle~ skrev:Har man bara ABS på framhjulen?

/Kalle
JA
/Fraz
av Psyko
Fraz skrev:
~Kalle~ skrev:Har man bara ABS på framhjulen?

/Kalle
JA
/Fraz
Vadå JA :roll:.

ABS:en reglerar ALLA 4 hjulen.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jah, vad är rätt och vad är fel? :???:

Jag undrar för jag såg en film på youtube på en xc90 och den såg ut att bara ha ABS på framhjulen.

/Kalle
Användarvisningsbild
av Fraz
~Kalle~ skrev:Jah, vad är rätt och vad är fel? :???:

Jag undrar för jag såg en film på youtube på en xc90 och den såg ut att bara ha ABS på framhjulen.

/Kalle
ABS anti-lock braking system.
Sitter på bilens alla fyra hjul. Systemet kan även arbeta med billens antispinn och antisladd system.
Användarvisningsbild
av vetten
Att man tycker att abs:n bara funkar på framhjulen beror ju på att det alltid är fram det tar mest och först när du bromsar och det är halt
Användarvisningsbild
av Nexus
Fraz skrev:
~Kalle~ skrev:Jah, vad är rätt och vad är fel? :???:

/Kalle
ABS anti-lock braking system.
Sitter på bilens alla fyra hjul. Systemet kan även arbeta med billens antispinn och antisladd system.
Tur du rätta ditt svar :wink:
Självklart har man ABS på alla 4 hjulen. Men tänk på att det bromsar ca 70/30 eller 60/40 så märks det ju mestadels fram. :)
Men dra i handbromsen så är det ej ABS bak :lol:
Användarvisningsbild
av Brainy
Det går ut givare till samtliga 4hjul så som redan konstaterats i tråden så finns det på alla fyra.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Brainded skrev:Det går ut givare till samtliga 4hjul så som redan konstaterats i tråden så finns det på alla fyra.

mvh
Anders
Inte på alla bilar!! Nya moderna, ja. Men inte på alla äldre. På 940/960 så regleras framhjulen individuellt men till bakhjulen så samarbetas det med hastighetsgivaren på nått sätt. Och tittar man på ABS-pumpen så går det ett bromsrör till Vä fram, ett till Hö fram och två till bak (fast på samma utgång).

//David
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Tack för svar!

Idag åkte jag buss hem. Det var en Volvo 8700 tror jag den heter. Ialla fall så var det halkigt han spinner hela tiden när han ska iväg, det finns inget antispinn? I en kurva så trycker han fullt så bussen får lite sladd, finns inget antisladd heller? nu är det kanske inte så vanligt med sladd på bussar men ändå.

Får busschaufförerna lära sig att köra ekonomiskt? Knappast! När bussen kom till en uppförsbacke så stannade han och när han skulle iväg så spinner det och han håller gasen i botten tills det slutar spinna. :shock:

Var bara tvungen att skriva av mig om dagens händelse..

:arrow: /Kalle

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]