Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av ljungström
Har bekymmer med en Ford Focus -03 med 1,6-liters etanolmotor. Bilen är mycket svårstartad, scenariot brukar vara så här:

1. Försöker starta bilen, startmotorn jobbar och bilen är såååå när att startat. Vilket den dock inte gör.

2. Provar ett par timmar senare. Efter en stunds startförsök med olika gaspådrag hoppar bilen slutligen igång. Motorn har då låg och ojämn tomgång men börjar gå normal efter en liten stund.

3. Resten av dagen gå bilen bra och startar utan problem.

4. Nästa dag upprepas det hela.

Bilen har gått 9000 mil är fullservad på aukt. verkstad. Den är tankad med etanol och temperaturen här ligger runt 2-3 grader. Har ej möjlighet att koppla in motorvärmaren.

Är det helt enkelt så att det är för kallt för etanoldriften? Farsans V50 1,8 med etanolmotorn startar dock snällt utan motorvärmare oavsett temperatur och på etanoldrift.

Några ideer?
Användarvisningsbild
av Nexus
mina föräldrars granne har samma fel på sin fokus. Går ej starta kall om den körs på etanol. De fick desutom byta bränsle pump då den la av.
Nu mera kör de endast bilen på ren bensin.
av Addict
Låter som den får för lite soppa.

Vad pratar vi för temperaturer utomhus?

Min "etanolbil" har alltid startat utan problem. Hade en burk startgas i bilen förut "i fall att" men den användes aldrig och ligger numera inte kvar.

Jag kör alltid med väldigt korta startförsök när det är kallt. Låter startmotorn gå tills den tänder till och då slår jag av tändningen direkt för att sedan testa igen. Är det minus 10 använder jag 2 försök och startar på 3:e. Är det kallare använder jag fler försök.
av NCR
Varför tror ni att alla etanolbilar har motorvärmare monterat som standard?

Jo, för att etanoldrivna bilar tål kylan dåligt och måste ha den extra värmen vid kallstart. Precis detta hade vi väldiga problem med på vår gamla tjänsteford på jobbet, så vi körde på bensin på vintern kort sagt.
Senast redigerad av 1 NCR, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Fordverkstaden borde kunna uppgradera mjukvaran i bilen. Låter som om kallstartsanrikningen inte är tillräcklig. Känner till en hel drös med etanolfocusar som haft likadana problem som du beskriver vilka har avhjälpts på fordverkstaden med uppgraderad mjukvara. Av någon underlig anledning verkar bilarna med 1,6-liters motorn vara mer behäftad med detta fel än de med 1,8!!

NCR>>Etanoldrivna bilar går alldeles utmärkt att starta vid minusgrader, även utan värme. Dock så krävs det rätt mycket bränsle.

//David
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
ett trick som jag läste nånstans var att sätta ett motstånd i serie med motortempgivaren (i och urkopplingsbart från kupe) för att lura ecu att det är kallare än det egentligen är och därigenom få en fetare bränsleblandning vid start.

här kanske http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... a3fde741db
av Johan D
Det finns en fel som Ford tar på dessa upp till 10 000 mil... Ett kretskort som sitter ihop med pumpen i tanken, som lägger av. Pumpen är behovsstyrd. Symptomen är att den blir extremt svårtstartad när den är kall.
Ford byter komplett pump, men kretskortet finns som reservdel, kostar några hundringar - måste lödas in. Glöm inte att detta INTE är en Volvo = tanken måste ner, finns ingen lucka att ta detta genom.

Orsaken till felet - hör och häpna...................................................

kretskortet tål inte Etanol...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Komplett rep hos en Ford verkstad... ca 8000:-, om man köper löst kretskort och gör jobbet själv.. under 1000:-

Bilen i "helt" skick, går att starta i minusgrader utan problem - även på e85
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Lazydogmic skrev:ett trick som jag läste nånstans var att sätta ett motstånd i serie med motortempgivaren (i och urkopplingsbart från kupe) för att lura ecu att det är kallare än det egentligen är och därigenom få en fetare bränsleblandning vid start.
Så har jag kopplat i min 960. Funkar utmärkt ner till -22 (har inte varit kallare!!). Men det ultimata är ju att få det automatiserat på något sätt!! Eller går in i styrboxen och rotar runt lite!!

//David
av Peter.H
Jo det handlar troligen om en uppdatering av mjukvaran i focusens fall för att få ordning på kallstarts problematiken,,

I övrigt har jag själv inte haft några kallstarts problem med alla dom etanolkonverterade fordon, sommar som vinter, med hjälp av bland annat detta kallstartsmotstånd, lite nytt angående kretskorten till pumpen som inte tål, för hitills med tre spritpåverkade mondeos har inget sådant iaf inträffat...

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]