Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av martinu
Hej ja som rubriken lyder så undrar jag vilken bilmotor som är hållbarast och driftsäkrast? Vilken av volvos motorer är hållbarast?

roligt att höra vad ni tycker/vet :D
av dali
Utan att veta så gissar jag på att det är någon av motorerna med låg effekt och hög bränsleförbrukning, typ 112-hästaren i 740. Volvo plockade där ut mindre än 0,5 hk/liter, vilket är väldigt lite. Hög bränsleförbrukning bör innebära bra kylning och den motorn ligger väl runt litern vid normal körning.

EDIT: Lite lätt räknefel där, menade "mindre än 50 hk/liter".
Senast redigerad av 1 dali, redigerad totalt 0 gånger.
av Infide
B230-motorerna med andra ord. Finns ju folk som plågat dem till förbannelse utan att få ett haveri.
Användarvisningsbild
av Fraz
Infide skrev:B230-motorerna med andra ord. Finns ju folk som plågat dem till förbannelse utan att få ett haveri.
Jag och några polare riggade upp en b23a på en SJ/EU pall gav den full spruta utan olja ller kylvatten. Den höll LÄNGE! :-@
Användarvisningsbild
av Janne3
hur räknar du dali 2,3/0,5=4,6 hp ellet 3,8 kw ?:-/
av Infide
Per kubik kanske? Nej knappast över tusen häst, haha.
av Robert63
Den du servar och underhåller. Att snåla med service på sin maskin är otroligt kostsamt i långa loppet.
av martinu
själv har jag en volvo 745 alt 16v -90 är motorn i den speciellt bra eller? Vilka volvo motorer är mindre bra= krånglar ofta ?
av dali
Janne3 skrev:hur räknar du dali 2,3/0,5=4,6 hp ellet 3,8 kw ?:-/
Hehe, liten tankegroda där från min sida. Menade <50 hk/liter ... bara fel med en faktor 100 ... :oops:

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]