Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Däkan
#10261
För ett halvår sen lämnade jag in min 745:a till fina, riktiga Volvoverkstan. Jag ville ha den genomgången eftersom jag hade köpt en begagnad -92, visserligen från en firma och nybesiktigad, men jag ville att en auktoriserad verkstad med volvofingrar skulle kolla om det fanns några dolda fel eller annat fuffens.

De rekommenderade "30.000-milaservice" och jag tyckte det lät bra för det var liksom dags för det med tanke på vad bilen hade gått. "Vi går igenom hela bilen, alla stag, kollar allt...bla, bla." Jag sa att jag ville att de särskillt kollade varför jag tyckte ettans växel, ibland tvåans, var knepiga att lägga in.

De var alla vänliga och serviceminded. Alla - för det var en jäkla massa människor jag hade kontakt med. Först en farbror som jag pratade med om att jag ville lämna in den. Sen fick jag gå till en annan desk för att logga in bilen, nu pratade jag med en ny farbror. Sen följde en annan farbror ut och kollade mina däck - han var specialist på det. Sen fick jag gå in i verkstan och prata med en ny farbror om bilen. Sen fick jag prata med en annan farbror om att jag skulle få låna en bil under tiden min stod på verkstan.

När bilen var klar ringde en tös upp mig och sa att bilen kunde hämtas. Åter hos Volvofirman så fick jag prata med killen som loggade in mig. Han hade nu ett långt dokument som han gick igenom med mig. Det var på en nivå som om jag inte hade varit läskunnig själv. När jag frågade om nått fick han ringa på sitt headset till nån i verkstan och höra. Alla kryss på listan var ifyllda. Till exempel "det var litet vindrutespolarvätska i, så det har vi fyllt på". Jag skrattade åt det och sa att det var ungefär som att säga att jag bara hade 12 liter bensin i tanken. På dokumentet stod två olika namn på personer. Jag frågade vilka det var. Namnet på killen som hade lagat bilen stod inte där - han hette nått annat. Halleda så mycket folk jag som kund ska försörja - nästan komiskt.

Jag fick också reda på att det var en lampa över reg.skylten bak som hade slocknat - men det hade dom inte fixat - den var fortfarande sönder, men dom hade kontrollerat det. Bra! Jag frågade om mitt problem med växlarna och fick till svar att de inte hade hittat nått men hade smörjt lite. Hur som helst, bilen var bra, nyservad och genomgången och det kändes tryggt. Även om problemet med växlarna var kvar. Och att de inte hade kollat upp koden på min bilradio som jag hade bett dem om.

Några dagar senare ringde en dam upp från firman och frågade om jag var nöjd med servicen och tillmötesgåendet. Jag hatar sånna telefonsamtal och sa att allt var bra. En vecka senare kom ett brev där jag skulle fylla i en enkät om mina upplevelser om verkstadsbesöket. Det struntade jag i. Några veckor senare kom ett nytt brev som påminde mig om enkäten. Det sket jag också i.

Nu ett halvår senare:
Bilen rasar ihop totalt, långt hemifrån. Jag får bogsering till en vanlig verkstad som min syster har anlitat i hundra år. Sjyssta, gulliga killar oljiga upp till örona och truten full med snus. Kopplingen jättesönder. Massor har gått sönder. (det var därför jag hade haft problem med växlarna). Han ringde mig precis och sa att bromsarna var nått av det värsta han sett. Måste fixas. Sommardäcken, som däckmästaren på Volvoverkstan sa att jag kunde köra på en säsong till på är jättegamla och helt slut - de går ej genom beskitningen.

Alltså, förlåt en idiot, men fanns det inte några hintar om detta för sex månader sen?? Jag känner mig LURAD av fina Volvoverkstan! Kan jag få nån kommentar från nån som kan nått och vet nått? Har jag rätt av vara arg?

Jag frågade förresten sjyssta killen från vanliga verkstan om det är vettigt att lägga ner pengar på bilen. "Oja, det är SÅ bra bilar, det är inte klokt egentligen att man har gjort så bra bilar som dessa, så gör dig inte av med denna"

Har han rätt?
av WHH
#10268
MYCKET BRA SKRIVET!

Jag håller med om att det är en massa "profecionell" snack i verkstäderna men man ser i resultatet att det är bara en massa bull.
Jag kan också förstå att en äldre bil behöver en närmare kontroll på vissa delar, exempelvis växellåda och koppling, som i ditt fall bara smörjdes. Inget konstigt att växellådan rasar då man bara "smörjt" den.
Jag kör själv en S60 2005- och jag hade problem med larmet. Jag vände mig till en auktoriserad Volvoverkstad och beskrev problemet. För att göra den här historian kort så bör jag förklara att jag bor i Göteborg och här i götet kunde man inte göra nåt åt saken förän efter två veckor. Det slutade med att jag blev rekommenderad att åka till Stockholm för att lösa detta problem.
Jag tror att vissa människor i dessa verkstäder har tröttnat på sina jobb och just därför inte går in helhjärtatde i jobbet.
Skall man få gjort något bra...
då skall man gör adet själv!
av topic
#10517
Däkan skrev:För ett halvår sen lämnade jag in min 745:a till fina, riktiga Volvoverkstan. Jag ville ha den genomgången eftersom jag hade köpt en begagnad -92, visserligen från en firma och nybesiktigad, men jag ville att en auktoriserad verkstad med volvofingrar skulle kolla om det fanns några dolda fel eller annat fuffens.
Välkommen till verkligheten!

Självklart blev du blåst pga din naivitet.
Har man ingen kunskap om något man söker hjälp för, kan gälla bilar, datorer, vad som helst blir man i regel behandlad därefter.

Du ska aldrig tro att vänlighet och godtrohet lönar sig, givetvis är det verkstaden som inte skött sin tilldelade uppgift men du som kund har inte heller följt "regelverket"

Personligen är jag extremt vaksam när jag ska hyra en tjänst, om vi kallar det så. Läs igenom allt noga, fråga, kräv svar, gärna skriftligt, låt inte tjänsteutföraren spela på din okunnighet. Provocera isf med fler frågor. osv osv, kort sagt; enkla baskunskaper för hur man överlever i världen.

Kan slå ett slag för Isudar och tr&arin[…]

Dragkontakt *Uppdaterad*

Vissa saker är det problem med om prylarna &a[…]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att det[…]

XC70 D4 awd, D5244T17. Lurar på om vevhusve[…]