Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#157637
Jag blir så j*vla irriterad på att Volvo slutade med gasbilar!!! :evil:
VARFÖR DET????????
Nu när vi har fått en fin Biogasstation här i Boden nu och då går Volvo och slutar med gasbilarna.
Biogas är bättre än etanol för det släpper ut 0% Co2, och det byggs bara fler och fler gasstationer i Sverige.
Nu är jag inte så insatt i etanolen men den etanolen Sverige importerar från Brasilien, hur fraktas den hit? Stora tankbilar som går på diesel eller? Och de som jobbar på sockerrörsodlingarna(?) där sliter ihjäl sig för knappt någon lön alls.
Volvo har ju inte ens en egen etanolmotor (än)!!!!

Vad hände med Multi-Fuel egentligen!? 5 olika bränslen är ju perfekt!

Till sist: Hoppas att Volvo går tillbaka till BI-FUEL!

/Kalle
Användarvisningsbild
av Funk
#157658
Ett av skälen var troligen kostnaden att bygga bilen, och det pris man kunde ta ut..
Ett annat var lagändringen som infördes gällande miljöbränslen, alla mackar skall ha minst en pump med miljöbränsle. Och investeringen för att bygga ut E85 i stället för gas är MYCKET mindre.

Sedan kan man knappast blunda för att gasen var/är ett bränsle för framförallt storstadsområdena med många tjänstebilsåkare och taxibilar.

Multifuelbilen är nog inte helt inaktuell, men eftersom det bara är E85 och bensin (och till viss del gas) av de bränslen den använde som går att få tag på så faller det tyvärr på framtiden att utvisa hur den kommer att utvecklas..

/Thomas

PS: Kul att du skrev MultiFuel med grönt som lacken på den..
Användarvisningsbild
av Lilja
#157879
Ett stort problem för volvo har dessutom varit att få gasmotorer at fungera ordentligt. Dom är oerhört känsliga och blir mycket varmare än vanliga bensinmotorer eller etanolmotorer vilket sätter mycket stress på t.ex. tändstift etc.
av matzen10
#157985
Å andra sidan borde Volvo kunna ta till sig av teknik som finns från andra tillverkare?! I Australien är det ganska vanligt med gasdrivna bilar från VW (har bekanta som bor där) så tekniken för att bygga väl fungerande gasbilar borde kunna införskaffas utan att det kostar skjortan?
Runt Australiens kuster finns det enorma gasfält, därav är det ganska populärt med dessa bilar.
Borde man inte kunna utvinna gas i Sverige? Och det där enorma gasfältet ovanför Hammerfest (Snö.......) borde väl även kunna importeras om behov finnes?

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
#158195
matzen10 skrev:Borde man inte kunna utvinna gas i Sverige? Och det där enorma gasfältet ovanför Hammerfest (Snö.......) borde väl även kunna importeras om behov finnes?

M V H
---> Matz
Men då är vi inne på naturgas, och den är precis lika skitig och fossil som olja, med absolut 0 i miljövinst.

Att Volvo slutar med gasbilar i Sverige är inte så konstigt egentligen. Precis som Funk skrev så var infrastrukturen för gasdistibrution (stavning??) på tok för klent utbyggd. Om minnet inte sviker så ligger väl den ackumulerade försäljningen av Bi-Fuel-Volvo fram till halvårsskiftet 2007 på totalt 10000 bilar.

//David

Att du inte skulle få kallstarta eller dra h[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]