Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Sevak
Killen jag ska köpa en bil av säger att de är lån på bilen men att han ska lösa det innan försäljning. Hur ser man om det är ett lån på en bil och hur kan jag se om han fixat de alltså betalt av de?
av Infide
Fixa ett kvitto där han garanterar att bilen är skuldfri så är den saken ur världen.
av Sevak
Fabrikat: VW GOLF VAR. 2,0 HIGHL
Årsmodell: Fordonsslag: PB
Fordonsår: 2000
Chassinummer:
Senaste EU-regbevis del 2: 2007-10-15
Upplysningar: Kredit

Hitta detta. Men han säger vid försäjning så har han löst lånet. Måste jag vänta och titta på http://www.vv.se och söka på regskylten för att se om det inte står kredit. Finns de något annat sätt.
Användarvisningsbild
av nike69
jag föreslår att du gemensamt går med säljaren till banken.
Då kan du med egna ögon se lösen av skulden.
Vill han inte gå med på det, då skulle jag avstå affären...för det finns väl ingen anledning till at han ska hymla med affären,om du ska kunnna lita på honom=?
Användarvisningsbild
av Maxwell
Om du använder VV:s SMS-tjänst så får du ägaruppgifter på det regnummer du skickar till dem. I det SMS:et står det även om bilen
är köpt på kredit. Och se för guds skull till att krediten är löst innan du köper bilen annars köper du ett lån som du får betala av på.

//Maxwell
av Sevak
Kan jag skriva som ett kontrakt typ här och med intygar du (personens namn, och personnr, att bil vw golf med regnr.... är helt fri från lån. Och så skriver han i sitt namn och personnr och sin signatur.
av *pettson*
Sevak skrev:Kan jag skriva som ett kontrakt typ här och med intygar du (personens namn, och personnr, att bil vw golf med regnr.... är helt fri från lån. Och så skriver han i sitt namn och personnr och sin signatur.
lös hela skiten på banken..
Användarvisningsbild
av Tolvis
*pettson* skrev:
Sevak skrev:Kan jag skriva som ett kontrakt typ här och med intygar du (personens namn, och personnr, att bil vw golf med regnr.... är helt fri från lån. Och så skriver han i sitt namn och personnr och sin signatur.
lös hela skiten på banken..
Mycket riktigt. Jag krängde min förra bil till en nisse.
Vi knallade in på banken bägge 2, dom fixade allt.
Löste in mitt kvarvarande lån och bifogade kvittens på det till nya ägarn osv.
Smidigt!
Användarvisningsbild
av _lucifer_
En liten intressant grej som jag funderat på...

Om en person som inte kan få lån på banken, köper/övertar en bil med skuld på, övertar han då lånet rakt av eller hur funkar det?
Får man samma förmåner som förra låntagaren, eller räknas räntan om?

Eller om min farsa får förmånligare lån än jag kan få, kan han då köpa en bil och ge den till mig så att jag tar över hans lån med väldigt låg ränta???

Hmm.... jag förstår att bilen måste stå som säkerhet, men jag tycker sammtidigt inte att man ska kunna lura på folk ett lån så lätt som man kan idag.

Enligt ett PLUS-avsnitt för en tid sedan så tog dom upp ett sådant fall där ett par tagit reda på att det var en skuld och blivit lovad, till och med fått det nedskrivet på köpekontrakt att lånet skulle lösas av förra ägaren, men blev lurad.
Dom blev tvungen att ta över lånet eftersom att dom var medvetna om att det fanns lån. Hade dom däremot struntat i att kolla upp så hade dom handlat i "GOD TRO" och då sluppit ansvar!
Helt sjukt!

Jag skulle nog gjort upp affären på banken för att vara helt 100 säker på att allt gick rätt till.
av Infide
God tro avskaffades 1a Juni 2003 eller nått i det häradet.

Att du inte skulle få kallstarta eller dra h[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]