Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av S.t.r.a.n.D
Har ni några tips på hur man ska få bort en liten buckla med enkla medel. Den är så pass liten att man mest troligt inte ser den ifall man inte vet om den. Men för oss som vet att den är där så ser man den hela tiden. (S)

Jag lägger upp en bild senare eller imorgon, den där sida fungerar inte för mig just nu.
Användarvisningsbild
av Ramon
Finns ju några metoder, men det beror på vart bucklan sitter? Är lite svårt att säga något specifikt sätt utan att veta mer exakt vart på bilen bucklan sitter... Sedan beror det på hur stor den är, lättare att se sen när du fått upp någon bild. För om det är en väldigt liten buckla så kanske det inte går att fixa till den bättre. När man får en buckla på bilen, stor som liten, så töjs ju metallen ut, så man kan aldrig återställa bucklan i dess ursprungliga skick, men det går att gömma den så det nästintill inte syns något, i många fall.
av S.t.r.a.n.D
Såja nu kommer bilden. Som du kasnke ser på bilden så är den lite snett framför/ovanför höger framdäck.

Hoppas det syns på bilden, det var det bästa jag kunde få fram. Det var lite svårt att veta hur jag skulle fota för att det skulle synas bra.

Bild
Användarvisningsbild
av Ramon
Japp, nu syns bucklan. Har någon fråga bara... Hur djup är bucklan i mm uppskattningsvis? Samt hur stor är dess area (ca 5x5cm?) Beror lite på detta, men det kan gå att banka ut med mothåll, ifall bucklan inte är alldeles för liten. Fast du kanske blir tvungen att lossa en del vid innerskärmen, kan bli lite krångligt och pilligt. På Jula finns det hammare med mothåll i ett paket för 189kr, kan fungera med dessa, men inte säkert, kan vara värt ett försök ifall man kan komma åt bucklan underifrån, inte helt säkert det heller, man får börja lossa prylar från innerskärmen så får man se...

http://www.jula.se
Sök på bilplåtslagarset
av S.t.r.a.n.D
Ska ta reda på hur stor och djup den är imorgon.
Den var mycket större tidigare. Vi hade lös innerskärmen och bankade lite lätt och förstökte dra ut den med skaftet på en mejsel men vi fick det inte bättre än på bilden. Det var ganska så tajt där, precis så att handen rymmdes. Men det blev hundra gånger bättre än det var från början iallafall. Men går det är få det ännu bättre? Det kasnke blir svårt. Men man kasnke får leva med det för som sagt så syns det knappt för ovetande ögon.
Användarvisningsbild
av Ramon
Man kan möjligtvis få det lite bättre med mothåll och hammare, men inte så säkert, kan bli svårt att få plats med verktygen också.
av S.t.r.a.n.D
Den är ca. 2x1cm och kanske 0,5mm djup, alltså väldigt liten. Det kanske är svårt att få det bättre än vi fått det nu. Men från vissa vinklar ser man den bättre och vissa ser man den knappt alls. Lagom irriterande.
Användarvisningsbild
av Ramon
Ja, med tanke på att den är så liten, så kan det bli svårt, i alla fall om man inte är kunnig inom plåtslageri eller liknande. Men jag kom att tänka på en sak... Man kan ju alltid visa bucklan för en plåtslagare, denne om någon kan svara på din fråga om det går att få det snyggare. Kan ju inte kosta så mkt att laga en så pass liten buckla, ifall det nu går att få till det bättre, eller så kanske han kan ge något tips som kan hjälpa. Det är iaf värt ett försök.
av S.t.r.a.n.D
Jaaa, tack för det tipset, ska ska jag göra eller be farsan göra (PO)
av Arne
Det finns en limmetod. Såg Bosse Bildoktorn limma fast en dragögla med ett smältlim, sedan tog han en glidhammare och stötte ut bucklan. Det finns även firmor som utför detta. På så sätt skadar du inte lacken, för ska man använda hammare så är det lätt att spräcka färgen och då är det kört. Wurth har ett verktygssystem för detta ändamål.
Kontakt säkringsbox

https://www.volvopartswebstore.com/products/volvo/[…]

Hej Bil: Volvo S70 GLT 1997 Jag hade tre stycke[…]

PROGRESS!! Nu startar den men går bara i ca[…]

Det kan vara högtryckspumpen som är pro[…]