Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Från vägverkets författningssamling VVFS 2006:69:

Vägverkets föreskrifter
om undantag från bestämmelser om antalet passagerare i en bil;
VVFS 2006:69

Utkom från trycket

den 29 juni 2006

beslutade den 20 juni 2006.

Vägverket föreskriver med stöd av 4 kap. 6 § fjärde stycket trafikförordningen (1998:1276) följande.

1 § Trots vad som sägs i 4 kap. 6 § första stycket trafikförordningen (1998:1276) får fler passagerare tas med i en bil än vad bilen är registrerad för i de fall som anges nedan.

2 § Ytterligare passagerare som är barn får tas med i en bil om barnet eller barnen färdas på en plats som är utrustad med en särskild skyddsanordning för ett eller flera barn.

Undantaget gäller om skyddsanordningen är typgodkänd enligt direktiv 77/541/EEG, ändrat genom 2000/3/EG, eller ECE-reglemente 44-03 eller en senare version av nämnda direktiv eller reglemente, samt är installerad enligt anordningens monteringsanvisning och används på det sätt som anordningen är avsedd för.

3 § Ytterligare passagerare får tas med i en bil med skåpkarosseri och bostadsinredning som hänförts till fordonsslaget lastbil, om bilen tagits i bruk före den 1 maj 2006.

Vid kortare färd i samband med kortege, uppvisning eller motsvarande får ytterligare passagerare tas med i en personbil.

Undantagen gäller om den eller de ytterligare passagerare som tas med färdas på ett annat lämpligt fast monterat säte.

Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 juli 2006.

INGEMAR SKOGÖ

Alltså får man köra fler än vad bilen är registrerad för men får man demontera gallret för att göra det!?
Senast redigerad av 2 kaptenlars, redigerad totalt 0 gång.
av Addekarlsson
Blivit knas här. Klicka på besvara istället för nytt inlägg i den tråd där detta hör hemma. :wink:

Låser...

Mvh/ Adde
av *pettson*
kaptenlars skrev:Från vägverkets författningssamling VVFS 2006:69:

Vägverkets föreskrifter
om undantag från bestämmelser om antalet passagerare i en bil;
VVFS 2006:69

Utkom från trycket

den 29 juni 2006

beslutade den 20 juni 2006.

Vägverket föreskriver med stöd av 4 kap. 6 § fjärde stycket trafikförordningen (1998:1276) följande.

1 § Trots vad som sägs i 4 kap. 6 § första stycket trafikförordningen (1998:1276) får fler passagerare tas med i en bil än vad bilen är registrerad för i de fall som anges nedan.

2 § Ytterligare passagerare som är barn får tas med i en bil om barnet eller barnen färdas på en plats som är utrustad med en särskild skyddsanordning för ett eller flera barn.

Undantaget gäller om skyddsanordningen är typgodkänd enligt direktiv 77/541/EEG, ändrat genom 2000/3/EG, eller ECE-reglemente 44-03 eller en senare version av nämnda direktiv eller reglemente, samt är installerad enligt anordningens monteringsanvisning och används på det sätt som anordningen är avsedd för.

3 § Ytterligare passagerare får tas med i en bil med skåpkarosseri och bostadsinredning som hänförts till fordonsslaget lastbil, om bilen tagits i bruk före den 1 maj 2006.

Vid kortare färd i samband med kortege, uppvisning eller motsvarande får ytterligare passagerare tas med i en personbil.

Undantagen gäller om den eller de ytterligare passagerare som tas med färdas på ett annat lämpligt fast monterat säte.

Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 juli 2006.

INGEMAR SKOGÖ

Alltså får man köra fler än vad bilen är registrerad för men får man demontera gallret för att göra det!?
En trevlig liten lag?.. Så snyggt svängande och intetsägande..
Du får ALDRIG enligt svensk lag ha passagerare på obältad plats på dom årsmodeller vi pratar om.
Du får inte heller ha bältad plats i ditt lastutrymme.
du får alltså INTE ta bort gallret för att ha passagerare, då sitter dom i lastutrymmet.
av Addekarlsson
Låser upp igen, och trådskaparen kommer ge en förklaring till tråden.
Jag missuppfattade syftet, därav min låsning.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av tracker
har för mig att det nu är förbjudet att ha fler passagerare än bilen är typad för
vet ej om lagen kom halvårsskiftet -06 eller -07.
innan var det ok att ha fler passagerare i bilen under förutsättning att där det fanns bälten var passagerarna tvungna att använda dem och att du fick inte ha så många passagerare att det blev "buss"
men det ska nu vara förbjudet alltså om jag inte kommer ihåg helt fel
av kaptenlars
Jag har även nu ringt ett försäkringsbolag om vad som händer vid en ev. olycka om man har passagerare bak: Tydligen är det Trafikskadelagen som reglerar detta och föräkringsbolagen kan inte frånsäga sig dessa regler, personer i baksätet blir inte oförsäkrade. Försäkringsbolaget som jag ringde till sa att dom ökar självrisken till ett tiondels basbelopp (2007 ca 40 000Kr). Sen kan ju plosin bli sur men det är ju en annan sak!

Detta är vad jag fick fram, bolagen har olika regler men som sagt är det trafikskadelagen som tvingar föräkringsbolagen att följa.

Men jag tycker att ni bör ringa själva och fråga ifall den jag pratade med inte är uppdaterad med de nyaste ändringarna!
Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]