Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mats
#154663
Hej,

Tjejen har en Ford Sierra -90.
Nu har oljetryckslampan börjat lysa. När problemet började så lös den i ca 300m. Nu när man kallstartar den så lyser den ca 1mil.
Vi har bytt till ny olja samt hällt i STP. Oljetryckskontakten är bytt.
Någon som har någon idé vad det kan vara för fel?

/Mats
Senast redigerad av 1 Mats, redigerad totalt 0 gånger.
av Addekarlsson
#154669
Lyser den i en mil, så hade jag parkerat bilen för länge sen, tills jag vet vad som felar.

Kan det vara oljepumpen som gett upp, så det inte blir rätt tryck?

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Mats
#154673
Ja hade det varit min V70 så hade jag inte kört en meter.
Men nu pratar vi om en gammal Sierra :)
Kan tillägga att när lampan lyser så låter nästan bilen som diesel.
Samt märkligt ventilknack.
Enligt en Fordmeck så är det mekanisk oljepump och mycket ovanligt att den går sönder efter 24.000 mil.
Kan det ändå vara den? Svår att byta?

/Mats
Användarvisningsbild
av Mats
#154685
Det sitter ett Biltema oljefilter på nu.
Vad jag hörde nu så är det bara skit.
Ska byta till ett kalitetsfilter samt ny olja idag.
Hoppas på bättring.
av *pettson*
#154710
Mats skrev:Ja hade det varit min V70 så hade jag inte kört en meter.
Men nu pratar vi om en gammal Sierra :)
Kan tillägga att när lampan lyser så låter nästan bilen som diesel.
Samt märkligt ventilknack.
Enligt en Fordmeck så är det mekanisk oljepump och mycket ovanligt att den går sönder efter 24.000 mil.
Kan det ändå vara den? Svår att byta?

/Mats
pumpen är ju som sagt en evighetsmaskin.. men det förutsätter ju en ren pickup i tråget och en tryckregulator som inte är igenkoksad.. vart du hittar dom två rena i en sierra som gått 24000 har jag ingen aning om..
Eftersom oljan inte passerar genom filtret när bilen är kall (oljan är för trög att trycka igenom ett filter kall.. så är det på 99% av alla maskiner o bilar) så ska det inte kunna vara filtret som är problemet..
Om bilen redan låtit som en diesel utan oljetryck så är ramlagren svedda och maskinen är toast...den har INTE klarat sej omärkt..
Användarvisningsbild
av Mats
#155561
Nu har vi bytt till original Ford olja samt ett Mann filter.
Du går bilen bra igen.
Lampan slocknar direkt efter start.
/Mats
Användarvisningsbild
av Nexus
#155806
vad är orginal FORD olja?????? Jag har faktiskt haft ett liknande fall då filtret var boven i källan. Dit med ett orginalfilter sen slocknade oljetrycks lampan.(den tändes efter bilen fick stå på tomgång ett tag)

På min Mazda var Mann filtret nästan dubbelt så stort som orginal men det borde man ju lätt kunna kompensera med lite mera olja :D
( det var ej på den bilen felet med filtret var)
av *pettson*
#155840
Mats skrev:Nu har vi bytt till original Ford olja samt ett Mann filter.
Du går bilen bra igen.
Lampan slocknar direkt efter start.
/Mats
vad hade du för oljetjocklek och vilken stoppade du i dag?..
Sen undrar jag när du ska till biltema och reklamera filtret? Det kostade dej nästan ett motorras ju?.. Så dom lär ju få punga ut med fina slantar nu när du slår filtret i disken?.. Eller hur?
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]