Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Irrblosset
#147957
Nu är det dags att dela med sig... vilka smällar har du varit med om?!
Vad var det för bil? Väglag? Vad hände? Hur gick det?
Och nästa hemska fråga...vems fel var det?! (Ja, alla kan klanta sig!)

Jag har bara gjort smågrejer där det inte hänt något på min bil, men var med om en jävligt läskig sak 1996.
Efter Powermeet i Västerås, åkte jag med i en hottad bubbla... killen somnade bakom ratten och jag satt i baksätet.
Bilen for ner i diket, voltade tre varv och mosades rätt bra. Jag for runt som en vante i bilen (inget bälte dumt nog) och jag minns att allt gick i slow motion...för varje gång jag slog i huvudet någonstans så tänkte jag att "nu vaknar jag aldrig mer".
Sen blev det tyst...så grymt jävla tyst. Kusligt tyst.
Jag vaknade till och insåg att jag levde, och fick för mig i mitt förvirrade tillstånd, att bilen kunde explodera som i amerikanska filmer... så jag krafsade frenetiskt för att komma ut...
Förstörda kläder och en jävla massa blåmärken... men efter det har jag alltid bälte iaf. :???:
Användarvisningsbild
av Brainy
#147968
Riksväg 83 utanför Bollnäs, 29dec på väg hem från julfirandet.
En mötande V70 Får sladd när han ska tillbaka genom snösträngen och for alldeles för nära ut framför mig. Gick drygt 90km/h (90-väg) och enligt vad jag fått berättat för mig så körde V70in väldigt mycket för fort.

Blev en skaplig smäll. Vi var två i bilen som blev invalidiserade 6% på en och 8.5% invalidiseringsgrad på mig.

De i V70in klarade sig betydligt sämre varav han i passagerarsätet (25årig kille) var väldigt nära att stryka med, snöstormen som gjorde att helikoptern inte kunde landa förbättrade inte hans odds. Senast jag hörde något satt han fortfarande i rullstol.

Känslan när jag kvicknar till, inser att jag lever och hör någon skrika att bilen brinner glömmer jag aldrig... Som tur var gjorde den inte det.

Bild

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Nexus
#147978
Turligt nog har jag aldrig kört på någon men blev påkörd bakifrån vid ett STOP tecken i mammas lilla Fiat Uno av en pickupp :shock: det small ganska bra trotts det inte gick så fort men kändes i kroppen flera dagar efter :(
Användarvisningsbild
av Irrblosset
#147983
Brainded skrev:Riksväg 83 utanför Bollnäs, 29dec på väg hem från julfirandet.
En mötande V70 Får sladd när han ska tillbaka genom snösträngen och for alldeles för nära ut framför mig. Gick drygt 90km/h (90-väg) och enligt vad jag fått berättat för mig så körde V70in väldigt mycket för fort.

Blev en skaplig smäll. Vi var två i bilen som blev invalidiserade 6% på en och 8.5% invalidiseringsgrad på mig.

De i V70in klarade sig betydligt sämre varav han i passagerarsätet (25årig kille) var väldigt nära att stryka med, snöstormen som gjorde att helikoptern inte kunde landa förbättrade inte hans odds. Senast jag hörde något satt han fortfarande i rullstol.

Känslan när jag kvicknar till, inser att jag lever och hör någon skrika att bilen brinner glömmer jag aldrig... Som tur var gjorde den inte det.

Bild

mvh
Anders
~~~~~~~~
Å fy fan.... :shock:

Ni som bor i Västmanland kanske minns den där jättekrocken som inträffade i våras, mellan Hallstahammar och Västerås?
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2 ... 9&from=rss

Min pappa råkade vara en bland dom första på olycksplatsen och insåg att ingen av dom som kommit före gjorde något...
Han gick själv mitt in i olycksbilen och plockade ut en nyfödd bebis ur en billåda, och hjälpte en liten pojke som satt i baksätet.
Jag vet att föräldrarna var grymt illa skadade och att mannen var nära att stryka med, men inte hur det gick för alla tillsist.
Skyldig till olyckan var en kille som försökte sig på en omkörning på den krokiga landsvägen...
Pappa var något skakig efter detta... han insåg att det inte fanns något han kunde göra för pappan (fruktansvärd smäll) så han koncentrerade sig på barnen...
:(
av kaffe_koppen
#147995
Hemskt det där. Som tur är har jag inte hunnit med o krocka, åtminstone hittills.
Användarvisningsbild
av Fluffen
#148001
För några månader sedan körde jag på ett rådjur med 945:an. :cry:
Jäkla dumma djur! (S) Fick lackat om halva bilen, kostade över 20 000kr att fixa till.
Kanske inget mot Braindeds missöde men jäkligt störande och irriterande.
Användarvisningsbild
av Lilja
#148009
Har bara krockat en gång förutom små touchar med lastbilar :P

Skull köra hem från jobb, var med 745an. SÅ vägen som går ut från där jag jobbade då gick ut på en stor väg där det var lämna företräde. En tant i en mitshubishi suv tror jag det var stod framför mig.
Det kom grymt mycket bilar hela tiden så det tog långt tid innan det blev en lucka. När hon körde kollade jag så det inte kom någon och sen körde jag också. Jag gasade på lite extra för att komma ut för jag såg att det kom fler bilar. När jag vände tillbaka huvet i körriktningen hade tanten i suven stannat igen precis efter. Jag såg det typ alldeles försent och hann inte ens reagera innan jag körde henne i ändan.
Hände dock inte så mycket, ingenting med hennes bil förutom nån repa på kofångaren som jag tror har varit där innan. Hennes dragkrok träffade dock rakt i nummerskylten och spräckte den och krökte hela kofångaren. Sen tog hennes kofångare i höger strålkastare och krossade denna och bockade in hela plåten som håller lampan. Vilket är jävligt irriterande för den plåten är fortfarande bockad och har börjat rosta lite smått där färgen har släppt av att metallen har krökts. Får se om jag orkar fixa det nån gång.
Användarvisningsbild
av Brainy
#148011
Irrblosset skrev: Ni som bor i Västmanland kanske minns den där jättekrocken som inträffade i våras, mellan Hallstahammar och Västerås?
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2 ... 9&from=rss
Var det inte den där olyckan som man beskyllde de båda saabarna för att ha rejsat varav ena föraren som inte smällde ska ha smitit från platsen och i efterhand nekade till att ha rejsat?

Förstår att det måste varit upprivande för din far. Brinner inte bilarna och de andas så är det dessutom oftast bäst att låta dem sitta kvar i bilen tills ambulanspersonal kommer.

Detta är något jag egentligen tycker att det borde läggas i en egen tråd och klistras och är något som samtliga borde läsa igenom:
//I fall ni kommer först till en olycka
Det är mycket funderingar om hur man ska agera när man kommer först till en olycka, ambulanser kan ju vara flera mil bort. snart är sommaren här och vare sig vi vill eller inte så kommer det ju att hända olyckor, kanske kompisen kör av vägen eller att man kommer till en olycksplats som förste man... oavsett va det är för fordon så har jag sammanställt några viktiga saker man ska tänka på, och följer man dessa har man gjort allt man kan för den drabbade, och denne har störst chans att återvända till ett normalt liv igen.

En sak som är lätt att göra misstag på är att om det finns flera skadade, så fastnar man vid den första man går till.
Man måste titta på alla , och försöka bestämma sig för vilken som behöver hjälp först, när man har tittat till alla så sätter man igång, är man fler så dela upp er.
så stanna upp nåra sekunder och tänk... vad är det vi har här ? hur många.. ? andas alla ?? om ja ... gå vidare till att stoppa blödningar på alla.. osv..

VIKTIGT !!

1. Är platsen säker för er egen skull, trafik, brand, osv.
2 Kontrollera vad som har hänt, hur många skadade ? fordon ? position ?
3. Larma 112. Lägg inte på förrän larmoperatören säger till.




Nummer 1 är ALLTID andningen... sen spelar det ingen som helst roll vad det finns för andra skador... andas man inte så dör man, o det går mkt fort.. 4-5 min utan andning, sen är det stora hjärnskador ... eller så återvänder man inte till livet.

hur tar man av en hjälm då ? jo, personen på rygg.. va helst 2 som gör detta, en håller ett stadigt tag i nacken, den andre drar upp hjälmen tills ni ser näsan sticka ut under kanten.. sen böjer man hjälmen åt andra hållet o drar sakta av den. OBS !! andas personen ska INTE hjälmen av

sitter någon i en bil medvetslös, så kan tungan falla bak i svalget och täppa till luftvägen.(det låter som personen snarkar = tecken på ofri luftväg ) kliv in i baksätet och ta tag i nacken... böj huvudet bakåt, och skjut fram hakan med fingrarna. (så patienten får som underbett ) släpp inte taget förräns räddningspersonal tar över med sina händer. har patienten en skada i ryggmärgen uppe i nacken så kan den gå av om man böjer fram igen.



Andning kontrolleras lättast genom att helt enkelt prata med personen. Om man inte andas kan man heller inte prata. Tänk på att du kan kontrollera andningen redan innan du nått den drabbade genom att ropa till personen och få ett svar.Redan där vet du ju att den andas, gå till nästa om det är fler inblandade.

Är det flera i olyckan
Gå först till den som inte säger någonting

de som skriker mest mår vanligtvis bäst – framför allt har de en fungerande andning!

Öppna visiret, kontrollera att ingenting ligger i munnen och hindrar andningen, snus, tuggummi, löständer, en gråsparv …ja vad som helst som kan hindra andningen. ta ut det !! se .. lyssna.. känn.. om det finns andning.

Om ingen andning finns kan, ska hjälmen tas av - liv går före lem. Utan andning tar det bara ett par minuter innan en hjärnskada inträder. Starta mun-mot-mun-metoden.

( blöder personen ur munnen ska ingen mun mot mun göras ) det är för att ni inte själva ska drabbas av någon smittsam sjukdom.
för sånt måste man ha en pocketmask.. som man sätter över munnen och sen blåser i. vi använder ju oss av rubensblåsa.

Kläder tas endast av om man måste det för att upprätthålla andning.. men se till att det är fritt runt halsen.
Stövlar osv behövs som regel inte tas av. Det innebär risker med att ta av kläder.



Ryggskada

Personen skall ligga stilla, det är mycket viktigt!

Att armar och ben rör på sig kan vara svårt att förhindra, men det viktigaste är att ryggen är stilla för att förhindra en ev. förlamning. Framstupa sidoläge skall alltså INTE användas med tanke på eventuella ryggmärgsskador. Spärra hellre av vägen än flytta personen.

Tänk på att en ryggskada inte alltid känns, så om personen är uppe och springer runt på olycksplatsen är detta ingen garanti för att ryggen är oskadad. ( 20% av dessa har en ryggskada som visar sig sen på röntgen ) Adrenalinpåslaget man får i samband med chock gör att man inte känner smärta lika lätt.

prata med den drabbade. Domningar, pirrningar kan vara tecken på ryggskada eller nerver som ligger i kläm. Fråga t.ex. om de kan röra på fötterna, och om dom känner att ni tar dom i benen.
vi har speciell utrusting för att fixera såna skador.. kallad spineboard, det är en bräda av plast som man spänner fast patienten på, samt fixerar med remmar. flyttar man en sån patient och dom har en skada högt upp i nacken, så kan denne sluta andas när ryggmärgen går av , samt att han eller hon blir lam ... så STÖRSTA försiktighet. men ligger denne på mage utan andning...ja då är det tillåtet att vända på personen. Men kan man vara flera så är det att föredra, en håller ett stadigt tag i nacken, de andra hjälper till att rulla runt personen.. den som håller i nacken är chef ! denne räknar.. ett.. två..tre, sen vänder man försiktigt, och sakta på personen.
Gör bara det absolut nödvändigaste för att andningen ska komma igång i samband med ryggskada.



Blödning

Det kan vara svårt att bedöma om en stor blödning föreligger, vid inre blödningar så syns inte en enda droppe blod t.ex. Symtom på kraftig blödning är kalla händer, fötter, att personen är blek, har hög puls,(räkna den i handleden eller på halsen) är seg i huvudet och törstig. Ge INTE personen något att dricka. Detta kan ställa till komplikationer vid en operation.

Att personen efter ett tag blir förvirrad och pratar långsamt är ofta ett tecken på en kraftig blödning – hjärnan får inte tillräckligt med syre. Hur personen har uppfört sig är betydelsefull information till ambulanspersonalen – information som ingen annan än du, som var på plats, kan ge! har personen tappat orienteringen gradvis ? vet inte vad det är för dag osv.

Artärer = pulsådror,( syresätter organen) blöder stötvis.
Vid en sån här blödning blir man av med mycket blod på kort tid.

Vener = blodådror, blöder jämt och långsamt.(blod som är på väg tillbaka till hjärtat för nytt syre)
De är de blåa ådrorna som man kan se på sig själv.

Kapillärer = hårrörskärl, blöder ymnigt.
Inblandade vid vanliga skrubbsår. har ingen större betydelse i dessa sammanhang.

Håll tryck mot blödningen och placera blödningen i ett högläge. Bry dig inte om en eventuell infektionsrisk – det är helt oväsentligt i sammanhanget. det fixar man sen med antibiotika inne på sjukhuset.

GLÖM EJ ! att fortlöpande kontrollera andningen! Hur då? Prata och få svar från den förolyckade! Andningen är alltid viktigast! efter att ha stoppat blödning, gå tillbaka till att kontrollera andningen igen !!

Chock ! är ett allvarligt tillstånd.. det kan

Indikera allvarlig blödning, eventuellt även inre blödning. Kontrollera ABC. Vid psykisk chock, försök att vara lugn och stanna hos den drabbade. värme o vila är nummer ett här.

Kom i håg att om en bil har voltat i säg 100 km/h .. och det finns flera i bilen... en kanske har dött o sitter kvar i fordonet.. nån annan kanske springer runt på olycksplatsen, så har sannolikt den som springer runt nån skada i kroppen som kan vara dödande, ett brustet inre organ tex... denne har ju vart med om samma kraft i bilen som en har dött av. Så bara för att nån är ute o går chockad om kring så betyder inte det att den har klarat sig. MEN, man tar dom i ett senare skede när man har åtgärdat dom som behöver en först.

En annan sak... er egen säkerhet ! se till att få stopp på trafiken... gå inte fram till nån som ligger mitt på vägen... vi ställer ju våra fordon som skydd för oss själva med blåljusen på... sen jobbar man bakom ambulansen.
riskera ALDRIG er egen hälsa. Går ni fram till en bil, kontrollera om airbagen har löst ut, har den inte det så kan den göra det när som helst, har ni huvet i vägen så kan de gå riktigt illa...som referens till airbagens kraft = om ni lägger 4 vinterdäck på en airbag på marken .. lös ut airbagen o däcken flyger 2-3 meter upp i luften så se upp !! har airbagen löst ut redan så räkna med att patienten inte hör och ser så bra, trumhinnorna går ofta sönder av smällen, samt att airbagen är täckt med ett pulver som patienten får i ögonen. Underarmarna kan ha brännskador. ( nu kanske ni har bältet på er i fortsättningen)

rapportera sen till ambulanspersonalen vad som hänt, hur de skadade har betett sig.. om nån har tappat medvetandet sakta osv..


Vanliga mc skador är ju åxå frakturer.. när man tex krockar med en bil, så flyger man över styret.. med konsekvens att båda lårbenen knäcks på vägen .. eftersom man fastnar under gasen o bromsen, När lårben går av så blöder man upp till en liter, går båda av så är det ju det dubbla. En vuxen man har ca: 7 % av kroppsvikten i blodmängd/kvinnor ca:6%
Så väger man 80 kilo, så har man ca: 5,6 liter blod i kroppen.
har man då dessutom en brusten mjälte, så är det dödliga skador.
eftersom blodmängden inte kommer att räcka till för att syresätta livsviktiga organ såsom hjärna, njurar , lever..... bryter man bäckenet så kan man blöda hela sin blodmängd invärtes.Detta kan man råka ut för oavsett skinnställ och ryggskydd !

i en mc olycka så kan man utgå ifrån att ryggen/bäckenet är skadat , samt att risken för skallskada åxå är stor.



föjer ni dessa råd, så har ni gjort allt man kan som lekman... och det har en enorm betydelse för den drabbade..
en ambulans kan ju ha flera mil att åka, vilket tar tid.

vill någon kopiera detta så är det såklart bara att göra det ! Men lämna gärna mig som referens.
ja är bara glad om ja kan va till hjälp, det här är ju för er säkerhet.. det är kanske just du som behöver hjälp en dag, och en kamrat har läst detta.. har ni frågor ? tveka inte.. antingen här eller med Pm

Anders Sjölander / Ambulanssjukvården Gävle

http://www.ambulansen.com\\
mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Irrblosset
#148021
Brainded: Mycket bra och informativt! Läs alla!
Sedan vill jag bara påpeka...bli inte passiva OM ni kommer först till en olycka. Gör något! Kolla läget, försök hjälpa om det går.
Jag blir nästan arg på folk som bara sitter kvar i sina bilar och glor.


Lilja:
Jag har gjort nästan exakt det samma... men dom jag körde in i bakifrån var troligtvis onyktra och jag för skärrad för att begära polis. Tog naturligtvis på mig skadan...min kofångare blev något tilltryckt, medan deras skåpbil rasslade av lösa plastdelar.
Användarvisningsbild
av Irrblosset
#148023
"Var det inte den där olyckan som man beskyllde de båda saabarna för att ha rejsat varav ena föraren som inte smällde ska ha smitit från platsen och i efterhand nekade till att ha rejsat?"


Jag vet faktiskt inte hur det det gick i slutänden... eftersom media slutar att bevaka enskilda ärenden rätt fort. Det sista jag vet är att pappan svävade mellan liv och död, vet inte om han klarade sig och att killen som frontade dom var skyldig...vet inget om rättegångar eller dylikt.

Att du inte skulle få kallstarta eller dra h[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]