Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Hejsan.

Bytte olja idag och när jag öppnade oljedunken så upptäckte jag att den inte var fylld riktigt fast den var plomberad :(
Så istället för att få olja över som jag brukar så var det bara precis att den gick över min på oljestickan så nu undrar jag om jag kan hälla i den oljan som blev över för ett år sedan när jag sist bytte olja eller bör jag gå och köpa en liter till?
/Anders :roll:
Användarvisningsbild
av Ramon
Ifall oljan du fick över från förra årets byte inte är använd, så är det bara att fylla på från den. Motorolja håller väldigt länge, det är inte samma sak som med bromsvätska, som man när förpackningen är öppen, efter två veckor inte bör använda... Fast det bör vara samma märke samt typ på förra årets olja samt den du nyligen köpt, men inget måste.
Användarvisningsbild
av Brainy
Njae såg att jag utelämnade lite viktig information. Den gamla är annat märke och helsyntet medan den nya är halvsyntet men båda är 10w40.
Men jag oroades mest för åldern då jag hört att oljan blir sämre även om den bara står men det kanske bara är om den är i en bil som t.ex står avställd?

/Anders
Användarvisningsbild
av Ramon
Jaha, då är det faktiskt bäst att du köper 1l ny olja. Det hade fungerat ifall det inte var samma märke, fast det inte är bäst, men att den gamla är helsyntet och den nya halv, är destomindre bra att blanda... Så mitt råd är alltså att du köper ny olja.

Japp, det stämmer bra. Oljan försämras ifall den är i motorn (i t.ex. En avställd bil) i några år eller väldigt lång tid, men den försämras inte då man har den liggandes oanvänd i dunken... Eller ja, ska man vara petig så försämras oljan i dunken med till slut, men den håller i något år i alla fall...
Dragkontakt *Uppdaterad*

Vissa saker är det problem med om prylarna &a[…]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att det[…]

XC70 D4 awd, D5244T17. Lurar på om vevhusve[…]

@MKV70 , Har du någon uppdatering, upplever[…]