Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Irrblosset
Jag vet. Jag är en idiot...iallafall enligt alla mina bekanta.

Jag hade en gammal 245:a -88 och sålde den i våras. Köpte en helt ny V70 för 260.000:-.
Nu ångrar jag mig oerhört...jag trivs inte alls med den nya bilen.
Varför?

Svängradien är usel, allt är av plast och minsta toutch mot något så spricker allt. Har företag och säljer på marknader, och den är usel till detta. Dels är jag så rädd för att skada den och få repor innuti och utanpå, så att det begränsar användandet.
Jag vill ha en bil som ungen kan få spilla välling i, utan att mina nackhår reser sig... jag vill ha en bil som jag vågar lasta saker på taket på, utan att vara rädd för att repa det...
Lastutrymmet känns betydligt mindre och jag stör mig på allt jag inte får in i den, som jag faktiskt fick in i den gamla!
Till och med att ha hunden i den nya bilen stör mig, hon skitar ju ner den!

Jag känner mig helt enkelt inte bekväm med den nya V70:in... den och jag är på olika nivåer. Den är en "östermalmsmänniska" som inte tål något och jag är van med en gammal "häck" och trotjänare, som man kan råka köra på något med utan att det skadan kostar mer än 300 att åtgärda.

Någon mer som känner som jag?

Jag hade tänkt byta till en fräsch 245:a, 745:a, 845:a eller 945:a.
Någon som kan ge tips på dom svagaste länkarna på dessa modeller, så att jag kan ha det i åtanke när jag köper "nygammal" bil...
av dali
Mitt råd är att provköra en 245:a igen innan du byter. Man vänjer sig snabbt vid nyare bil och gamla minnen är ofta inte helt pålitliga, ungefär som lumparminnen ... man kommer bara ihåg de roliga/bra sakerna.

Eller så köper du 245:an först och säljer V70:n efter några veckor/månader, det är ju inte särskilt mycket pengar att köpa en 245:a.
Användarvisningsbild
av Lilja
Har haft samma tanke. Känner också att i 740n kunde man lasta grejer man kunde köra utan att vara så rädd hela tiden. 740n är dessutom mycket smidigare och mer lättkörd, mycket enklare att t.ex. parkera med etc. Men nu har jag fördelen att jag har fortfarande kvar den gamla 740n och jag kan säga att så fort man kört 740n ett tag och sen sätter sig i den nya så ångrar man inte sig längre. Komfort ljudnivå etc går inte ens att jämföra.

Sen det här med att man är rädd om den och inte vågar lasta etc det kan du ju egentligen inte klandra bilen för. Det hade du ju kännt med vilken ny bil som helst, det blir ju så när man lägger så mycket pengar på en ny bil.

Men men om du bor i skåneområdet och vill ha en fin 745a så skriv :lol:
av Stenövägen29
Jag har haft tjänstebil i åtta år, men sa upp mig för att köpa stor kåk på landet och bli lite mer "Svensson". Jag tänkte i dina banor, och köpte inte en ny bil utan en 855:a 97:a som är relativt modern, men som ändå har sina skavanker och värdeminskningen är inget man begöver tänka på längre. Perfekt att köra grejor i, och stark att dra släp med.
Drar 0,75 utan släpkärra och 0,82 med släpkärra om man är försiktig med högerfoten.

Kan rekommenderas av en som tidigare bara kört Saab (och under några månader en gammal Amazon)
Användarvisningsbild
av Irrblosset
Tack för alla svar och åsikter...! Det är skönt att ventilera sig lite.

Visst är det som dali säger, att man lätt blir nostalgisk... så det är ingen dum idé att provköra en gammal trotjänare innan jag gör valet.

Och precis som Lilja säger, det är ju inte bilens fel att man inte vågar använda den som man känner för...(dv.s att man helst inte lastar brädor, cement och jyckar i nya bilen, utan gör det hellre i den gamla häcken)
Så ångesten jag känner ligger nog mycket i pengarna jag lagt ner på nya bilen...

Innan jag fick möjligheten att byta upp mig så här, så var bara en ny V70 en fantasi och en dröm som jag aldrig skulle kunna uppnå. När jag väl fick den så vågade jag knappt köra den i rädsla för att paja något eller krocka...nu har jag vant mig, men gillar inte att all repas innuti varje gång man lastar nåt i den...

Har fortfarande inte bestämt mig hur jag ska göra...mycket handlar nog om den extrema värdesänkning bilen ger om jag byter den...
260.000:- var priset på den, den har gått 400 mil...den är väl värd 25.000:- nu... ;)
Användarvisningsbild
av Irrblosset
Och Lilja:
Jag hade gärna kikat på din 745:a om jag hade bott i närheten av skåne...men Huddinge är en bit bort!

Något som också stör mig med nya bilen... den drar 0.98 liter per mil...den gamla drog 0.70 per mil...
Otroligt...
Användarvisningsbild
av Jim Profit
Jag hade nyss en S60 D5 -06 med sportpaket etc. Skitfin och komfortabel bil men jag gillade den aldrig riktigt, tyckte den saknade körkänsla. Sålde den därför till förmån för en 10 år äldre 850R. :lol:
Användarvisningsbild
av Irrblosset
"Jag hade nyss en S60 D5 -06 med sportpaket etc. Skitfin och komfortabel bil men jag gillade den aldrig riktigt, tyckte den saknade körkänsla. Sålde den därför till förmån för en 10 år äldre 850R. "

Fan va skönt att höra att man inte är ensam!!!!
Användarvisningsbild
av Nexus
Om man har råd :) Varför inte ha 2 bilar. En till köra saker till tippen och en bil till fint :D
Men jag brukar även vara rädd om en gammal bil, skulle ej trivas i en halvskruttig bil :(
Användarvisningsbild
av Irrblosset
Grammse:
Problemet är att vi redan har två bilar.
En liten seat som sambon har till jobbet (billig, lätt att parkera).
Då blir det 3 bilar, vilket är väl hysteriskt för vår lilla familj med två vuxna och ett litet barn...särskilt när parkeringsplatserna kostar 500:-/bil per månad...

Att du inte skulle få kallstarta eller dra h[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]