Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av 164anders
Hej jo jag har lagt mina xenonplaner åt sidan lite och tänkte då uppgradera till 130w lampor men ger det nånting egentligen?

sen så verkar det som dom flesta 130w H3 är av kinafabrikat har dock hittat SPARCO http://hx-48088.hotel.x-source.se/produ ... /index.htm

är det nån som vet om det finns några mer 130W av känt märke? antar att det är kort livslängd vilka man än köper.

Anders
Användarvisningsbild
av Barkbiten
164anders skrev:Hej jo jag har lagt mina xenonplaner åt sidan lite och tänkte då uppgradera till 130w lampor men ger det nånting egentligen?

sen så verkar det som dom flesta 130w H3 är av kinafabrikat har dock hittat SPARCO http://hx-48088.hotel.x-source.se/produ ... /index.htm

är det nån som vet om det finns några mer 130W av känt märke? antar att det är kort livslängd vilka man än köper.

Anders
Jag gissar att det mesta som tillverkats av Osram eller Philips håller bra kvalitet. Men ska man tro de stora tillverkarna så finns det inga lampor över 100w som ger bättre ljus - de ger enligt de ledande leverantörerna endast mer värme samt går sönder betydligt oftare.

Talar man med folk som testat över 100w så säger dock de flesta att ljuset blir bättre, men instämmer på att de går sönder ofta. Så vad som är sant det vet jag inte. Man kanske måste testa och jämföra själv?

Vad jag vet är dock att många billigare lampor är rent skräp trots wattangivelser på mellan 55 och 100w. Det blir bara varmt. Finns flera oberoende tester som visat detta.

Auto Motor och Sport har gjort ett test...och även Vi Bilägare. Tror de i båda fallen skarpt avrådde att köpa Biltemas glödlampor som då tydligen var närmast att jämföra med skräp :)
av Addekarlsson
Sen är det ju som alltid, ju kraftigare förbrukare man monterar, desto viktigare är det att man har kablar anpassade för det.
Har man köpt ett färdigt kabelkit för extraljus på macken, så skulle inte jag montera 130 w lampor, för kablarna är för klena redan för 100 w.
Allt under 4 mm2 är klent när det gäller extraljus anser jag.

Som Barkbiten säger, ju kraftigare lampa, desto kortare hållbarhet blir det pga värme.
Men att 130 w lampa ger bättre ljus än 100 w, det håller jag med om, under förutsättning att man har kablar anpassade för det.

Mvh/ Adde
av 164anders
mina kablar är 2.5 kvadrat fram till ljusen och jag har 13.9V med ljuset tänt fast jag kanske får större sänningsfall med 130W? hmm detta tål att funderas på.
av anp
Satsa hellre på kvalitet och lågt wattal än högt wattal och kanske låg kvalitet.

130w lampor avger troligen mer värme, vilket kan riskera att bränna reflektorn alt, spräcka lyktglaset ifall något kallt ( annat än den omgivande luften/snön ) träffar det.
av 164anders
behåller nog mina 100w osram körde en sväng idag och man ser allt det mesta man behöver se :wink:
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]