Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av skovde
Ja, nån som vet vad bilprovningen säger om att man svetsar i fjödersätet i fram?
Fick nedslag idag på en av mina bilar idag,
gubben lyckades hitta ett rosthål efter att han hade gått lös med sin hacka allt va han orkade...

Mvh Robert den snåle som inte vill köpa ett nytt fjädersäte
Användarvisningsbild
av fribbe_740
ska nog gå. har svetsat hela 740in under, inklusive fjäderfästena bak, fästet till krängningshämmaren, framvagnsbalken och andra "känsliga" ställen, o de gick så fint så. gör det seriöst bara med en fin svetsfog och snåla inte me plåten utan kapa bort rosten med god marginal
av anp
Svetsade en tidigare tvåa på rostigt fjädersäte, inför nybesiktning nyligen. Och det gick utmärkt. De sade ingenting om det, trots att de brukar vara noggranna att hacka vid fjädersäten på äldre bilar.
Användarvisningsbild
av skovde
okaj det låter ju bra! ska se om jag hinner svetsa i helgen då :)
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag har svetsat dit nya och även svetsat befintliga fjäder säten på Gamla Toyota häckar :wink: . Gör man det seriöst så har de inget att anmärka på vid bilprovningen.
Lycka till :)
av *pettson*
skovde skrev:Ja, nån som vet vad bilprovningen säger om att man svetsar i fjödersätet i fram?
Fick nedslag idag på en av mina bilar idag,
gubben lyckades hitta ett rosthål efter att han hade gått lös med sin hacka allt va han orkade...

Mvh Robert den snåle som inte vill köpa ett nytt fjädersäte
kolla bara så det inte är hålet som SKA vara.. inte ovanligt att dom hackar och hittar avrinningshålet och påpekar detta... *suckar..
Användarvisningsbild
av skovde
Nu har jag plockat bort fjäderbenet från karossen, har bestämt mig för att
köpa en ny fjäderskål, kostar 188 kr på mekonomen...
det blir ju till att ta fram svetsen i vilket fall, för man svetsar väl fast den nya skålen? Bilen är en 360 -88a

mvh Robert
Användarvisningsbild
av Mr B
På 400-serien ligger skålarna löst, har bytt på båda sidor på min 480 -87, väldigt enkelt... Men tror de svetsas på 300...
Användarvisningsbild
av Hasse63
skovde skrev: för man svetsar väl fast den nya skålen? Bilen är en 360 -88a

mvh Robert
Det finns olika varianter på fjäderskålar. Till 240 finns en model som ska sversas fast och en som man ställer på det gamla fästet. (man lämnar typ 8mm av den gamla skålen kvar på benet, med svets)

Har din skål ett 40mm långt rör ditsvetsat så ska det noh onte behövas någon svets. Fråga där du köpte skålen för att vara säker. Det skadar inte att svetsa iallafall.
av Udenius
Har själv en svetsad fjäderskål på min kärra. Trodde besiktningsmannen var spydig och skulle ge mig en anmärkning när han sa "snygg svets" i underlig ton sist jag var in (tidigare år har ingen kommenterat). Passade på att fråga vad som gäller, och deras besked var att det är okey om det är korrekt gjort. På banan brevid var en kille inne med en 240 där skålen var lagad med plastic padding och fiberväv, det var inte lika okey ...

Så svetsa på bara, skall inte vara något problem ,,,

// Andreas
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]