Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av 9070
Kanske fel forum, men jag har en V70 2.5T -03.

Har en polare som har en 855 T-gul som har en knapp inne i kupén som det står TACK på. Då man trycker in den så blinkar den VÄNSTER, HÖGER sen BÅDA SAMTIDIGT. Den skall användas då man vill tacka en medtrafikant.
Någon som vet hur denna fungerar? Nåt special relä? Om ja, går den att montera i min bil? Om det inte är något relä, vad är det då?

Tacksam för all hjälp (art nr, monteringsanv, pris m m m m)
av Addekarlsson
Eftersom frågan inte är modellspecifik, så flyttar jag till allmänt.

Ställer mig i kön för intresseklubben vad gäller denna fråga. Det lät riktigt coolt må jag säga. :D

Mvh/ Adde
av anderc
låter intressant kan du inte fråga din kompis istället och dela med dig om hur han har gjort

/A
9070 skrev:Kanske fel forum, men jag har en V70 2.5T -03.

Har en polare som har en 855 T-gul som har en knapp inne i kupén som det står TACK på. Då man trycker in den så blinkar den VÄNSTER, HÖGER sen BÅDA SAMTIDIGT. Den skall användas då man vill tacka en medtrafikant.
Någon som vet hur denna fungerar? Nåt special relä? Om ja, går den att montera i min bil? Om det inte är något relä, vad är det då?

Användarvisningsbild
av greeeken

Nu gissar jag bara att han satt dit den själv.
Gissar även på att han dragit kablar från knappen man trycker när alla blinkers ska lysa.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Det var minsann en fiffig "uppfinning" :) . Skulle jag oxå vara intresserad av att veta...
Har märkt att det verkar vara vanligare med sk "tack" blinkning när jag kört i Tyskland än vad jag erfarit här hemma. Skadar inte alls att visa lite mer hänsyn & uppskattning i trafiken.
Användarvisningsbild
av Nexus
greeeken skrev:

Nu gissar jag bara att han satt dit den själv.
Gissar även på att han dragit kablar från knappen man trycker när alla blinkers ska lysa.
Jag har faktiskt för mig att det fanns att köpa en färdig satts som genom en knapptryckning utför ett" tack mönster". minns ej vart men det har banne mig funnits på tillbehörs marknaden detta finurliga system.
av 9070
Svängde in på Bilia en snabbis och frågade. Fick ett svar, lite tveksamt, men ändå ett svar om att denna funktion fanns i ett flertal bilar (kommer inte ihåg modellerna) men som tillval. I knappen skulle det visst vara ett inbyggt relä. I och med att den var inbyggd i knappen så var baksidan av knappen mycket längre (kanske svårare att få plats med)

Någon måste ha mer info! Kom igen nu, nu hjälps alla åt!!
Användarvisningsbild
av Falk
En av mina gamla kunder (i elektronikbranschen) konstruerade den där...
Den fanns att köpa för ett antal år sedan. Tror den tillverkades av något företag i Kungsbacka...

:roll:
Användarvisningsbild
av Brainy
Hör väl egentligen inte hit men jag såg en saab som efter omkörning tackade genom att blinka med backljusen, det var lite scary :shock:

Falk: Är du hockeytränaren Lasse Falk i Bromma? Det har jag funderat på sen jag läste en projekttråd av dig på Rejsa på den tiden jag själv var rotad i Bromma :)

mvh
Anders

Ja plomben är ett mysterium, vi ska gräv[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]