Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Shunten
Hello!
Jag har gått och gängat ihop det med en pingla och vi har 2 resp 3 barn från tidigare förhållanden och det är inte helt omöjligt att familjen utökas med en unge till men vilka bilmodeller finns det med 8platser och ett visst bagageutrymme (nya familjen har 2 stora hundar) på marknaden?

Kom gärna med tips på modeller man kan spana på!

///Shunten
av matzen10
Citroen C8, Chrysler Grand Voyager, VW Caravelle, Toyota Previa.
Det var de som jag kom på så hör i all hast. Men de är "People Movers" iaf.. ;-)

M V H
---> Matz
av Addekarlsson
Citroen C8 är inte ett alternativ om man ska ha hundar i bilen oxå.
Dom är 7-sitsiga, och ett minimalt bagageutrymme. Vi hade sån på jobbet ett tag, men den fick ganska snart bytas ut mot bättre bil, då man inte ens fick plats med en helgpackning för 7 personer i det usla bagaget.

Jag hade satsat på en vw caravelle om jag hade behov av minibuss till stor familj.
Eller en cheva van. Köper man en nyare än -88, så man får tbi-motorn, så går dom köra billigt. Den jag hade förut körde pappa på litern med full last bestående av svetsutrustning. Med mig bakom ratten, så toppade jag på 2,5 liter milen. :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Två som jag tror på är Toyota Previa som både är snygg och pålitlig, Renault Espace som fått mycket bra kritik... fast jag själv är lite skeptisk till att köpa en fransk bil :)
av ljungström
Toyota Previa eller Avensis Verso, de enda 7-sitsiga bilarna som håller ihop.
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Hejsan!

Har själv en Voyager när hela familjen skall åka.

7 Personer ryms, men skall Du ha tre barnstolar i baksätet blir det trångt, mycket trångt.

Ok det går att lösa med bältesförlängare bak, kostar ca 300:- styck och då flyttas fästet upp ca 15-20 cm vilket gör att det blir lättare att komma åt och spänna fast.

Mina killar sitter i baksoffan i varsin Recaro bälteststol, då sitter dom som kungar. Med en till i mitten blir det rena skämtet.

Bakom soffan finns det ett bagautrymme, större än Sharan, C8 mfl när de är 7-sitsiga, MEN, Jag skulle aldrig stoppa in 2 hundar av exempelvis "Schäfer-klass" där.

Du kan ställa en ligg/sittvagn på tvären bakom soffan och ha en decimeter tillgodo på att stänga luckan. Du vet Du hur djupt det är.

Jag skulle kolla på en VW Caravelle eller VW Multivan om jag vore Dig, dyrare än övriga, men om Ni dessutom som det säger blir 8 finns det inte måha alternativ kvar, framförallt inga roliga.

Jag kikade förut lite på en Merca V-klass men frun la in sitt veto där, kanske kan vara något att titta på.

Hur var det merca skrev i sin reklam, "Killar utan hjärna kör bilar med stjärna" :-D
Användarvisningsbild
av Nexus
previa är en mycket fel fri bil med nästan skottsäker motor. våra taxi bilar jag serva när jag jobbade på Toyota rulla 50000 mil utan öppna motorn . Men rost brukar förekomma och annat smått och gått.
Så mycket till bagage är det inte. 2 stora hundar får ej platts knappt en stor hund :wink:
Aannrs mycket bra bil men passa din för krockade importbilar.
av Shunten
Tack för alla tipsen! Jag fick höra om Chevrolet Tahoe och visst är den jevligt stor men slukar säkert mängder med soppa och jag vet inte hur pass bra Chevrolet är som biltillverkare!
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Tahoen är trevlig, stor som ett as, tung, har Du BE-behörighet kan Du släpa ett mindre samhälle på dragkroken.

Men... en V8, amerikansk V8, är inte direkt kända för att vara bränslesnåla. Har funnits som Diesel har jag för mig, om det är egna importer har jag ingen aning om, fanns inga på bytbil.com i varje fall.

En "bekants bekant" köpte en "Miljöversion" av Tahoen, dvs gick att köra på etanol.

Måste vara årets skämt, han provade en gång att köra på etanol, det var knappt att en tank räckte att backa ur garaget. (Obs ironi!)

Jag vet inte men gissar att det är med Tahoen som med gamla cheva-vans, de går tills karossen ramlar av pga rost. Men det finns ju bra rostskyddsmetoder nuförtiden så det borde kunna förbättras om man inte köper en alltför gammal.

Men visst är det ngt speciellt med e mullrande V8 :wink:
av Shunten
Mikael_0223 skrev:Tahoen är trevlig, stor som ett as, tung, har Du BE-behörighet kan Du släpa ett mindre samhälle på dragkroken.

Men... en V8, amerikansk V8, är inte direkt kända för att vara bränslesnåla. Har funnits som Diesel har jag för mig, om det är egna importer har jag ingen aning om, fanns inga på bytbil.com i varje fall.

En "bekants bekant" köpte en "Miljöversion" av Tahoen, dvs gick att köra på etanol.

Måste vara årets skämt, han provade en gång att köra på etanol, det var knappt att en tank räckte att backa ur garaget. (Obs ironi!)

Jag vet inte men gissar att det är med Tahoen som med gamla cheva-vans, de går tills karossen ramlar av pga rost. Men det finns ju bra rostskyddsmetoder nuförtiden så det borde kunna förbättras om man inte köper en alltför gammal.

Men visst är det ngt speciellt med e mullrande V8 :wink:
Som sagt Tahoe seglar jag på en hel del! Både jag och tjejen diggade bilen men som sagt den drar mängder med soppa men idén att ha två stora kombibilar (jag en V70 hon en Oktavia) lockar inte heller så vi kommer nog att spana vidare på Tahoe alternativet.
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]