Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Stefan1
#140385
Köpte ett orginal extraljuskit "ramp" kablage idag montera och det funkar men jag tycker inte det ger "jätte bra" sken (två big nickar med 100w)

kan det ha med relät att göra?! fattar det som att lamporna tar den effekt de behöver och det borde väl vara 30 A relä eftersom det står att man ska se till att det sitter en 30 A säkring på plats 16.

han som jag köpte kittet av sa att om jag ville ha 3 nickar fick jag bygga om fästet (narturligtvis) och byta relä?! 55W x 3 =160W / 12v = 13,3 A ? är jag rätt ute nu?

100w x 2 = 200w /12 v = 16,6 A

om man måste byta relä för 3st 55A borde man väl va tvungen med det för två 100W oxå?

men om det sitter ett 30 A?!? ska det väl inte behövas byta? (ska det vara stort eller litet A i ampere förkortning och hur är det med watten? W/w

vart tänker jag fel eller hade snubben fel?

läste oxå att jorden kan på verka ljuset ?!
trodde det var så att är det jord så är det, men fattade det som om det är dålig jord så kan det påverka styrkan i lyset.

har inte grym koll på el-lära men vill gärna lära mig mer...
Användarvisningsbild
av ER
#140398
30A duger gott upp till 3x100W(25A), jag har ett 40A och kört 3x130W(32,5A) på det utan problem tidigare.
Viktigare är dock kablarna, se till att så feta som möjligt även på batterisidan av relät, jag byte snörena till Lightonrampen som var av fjuttiga 1.5mm2 till 6mm2 till varje ljus och drog från plinten under huven då mitt batteri sitter i skuffen. Originalkablaget är endast till för styrningen i mitt fall och där duger 0.5mm2 gott då ingen större ström att tala om går där i mitt fall och det gav minimalt spänningsfall fram till glödlampa med nämda kabelbytet, det är det som förstör ljuset och visserligen blir det lite längre livslängd på glödlamporna med lägre spänning men det står inte i propotion av det betydligt mindre ljusutbyte med minsta lilla obetydliga spänningsfall.
Hur myclet lamporna drar styrs av glödlampans effekt, säkringen är bara skydd och i ditt fall är den lika stor som maximala strömmen relät tål. Varje 100W lampa drar ca 8,33A och 55W lampa ca 4,6A enligt ellagen.
av Stefan1
#140401
okej, bra då vet jag att jag tänkte " rätt" med relät men jag har ju inte koll på kvadraten på kablaget då jag satte dit det som följde med i "kittet" (orginal volvo)

hur mäter man kvadraten på kabeln? inte mäter man höljet x 3.14 väl efterssom det heter kvadrat?

kan jag plocka bort själva lampan och mäta med multimeter om jag får rätt där? eller kan det bli något tok om jag sätter igång extraljuset utan lampa i?

läste om att en säkring "ska" sitta högst 30cm från lyktan?! minst 1.5-2 meter till den ena lyktan från säkringarna?!
av Marbas
#140429
Säkringen ska sitta så nära strömkällan som möjligt, det är ju strömkällan du vill skydda från kortslutning.

Kvadraten på kablaget står oftast på kabeln, men går givetvis att räkna ut. Kvadraten på en kabel är genomskärningsytan som elektronerna kan rusa igenom på kabeln, dvs ytan av en cirkel. Formeln för ytan av en cirkel är radien*radien*pi (eller diametern*diametern*pi/4).

Där du ska ha grovt kablage är hela sträckan som strömmen flödar, från strömkällan (plus på batteriet) via reläet, till extraljusen, och tillbaka till jord. Alltså, det är lika viktigt att ha en grov jordkabel som en grov plus kabel.
Användarvisningsbild
av uno83
#140498
Arean på en cirkel är diametern x pi (eller 2 x radien x pi).
av Amarace
#140508
Angående grova kablar så är det ofta överreklamerat (men vill man så skadar det ju såklart inte med grova kablar)

Mät spänningsfallet och se, om det är för mycket har du för klena kablar.

ta loss så du kan mäta på anslutningen mot glödlampan i extraljuset när det är påslaget, notera spänningen (med jord på batteriet), mät sedan direkt på batteripolerna, differensen däremellan är spänningsfallet. Har du då stort spänningsfall så mät igen framme vid lampan men ta jord någon annanstans och se om det ändras, ändras det är det jorden du har problem med, annars är det matningen av ström och då får du kolla på utgången på relät om det är spänningsfall där eller inte o.s.v..

På min gamla 144 har jag 4st Rallye 180 med bara 55w glödlampor, jag har inget spänningsfall mellan glödlampa och batteri, inte heller mellan batteri och generator eller ljus och generator. Har bara 1,5mm2 kablar till ljusen på både jord och spänning och 6mm2 till relät. Däremot har jag fräsha kablar och anslutningar vad gäller allt som har med laddningen att göra.

På 242:an har jag 3st Bigknick med 100w lampor och 2,5mm2 kablar samt 6mm2 till reläna, inte heller där har jag spänningsfall.

Sen vad gäller relä, ett 30A relä klarar max 30A, alltså mer än 3st 100w lampor i teorin, men när själva tillslaget sker och lamporna tänds är det mycket mer ström som strömmar därigenom vilket kan leda till brända kontaktytor som i sin tur kan leda till att man får spänningsfall och att dom bränns ihop, att relät hänger sig helt enkelt.

Jag brukar oftast försöka att belasta ett relä med max 2/3 av vad det står att det ska klara av, då slipper man bekymmer.
av Stefan1
#140511
Tack ska ni ha, ditt utlägg amarace är precis den typen som jag gillar lärorikt på en lagom nivå med tydliga förklaringar....... :P

nu ska jag gå ut och mäta.
av Stefan1
#140515
Nu är det mätt.

batteripoler bilen avstängd ca 11.75 v
pol och "lampfäste" ca 11.35 v


tomgång både poler och mellan pol "lampfäste"
ca 13.6 v

annalys på det?!?!
Användarvisningsbild
av ER
#140546
Mätte du mellan plus och minus/jordsidan på glödlampan eller plus på lampan och sen på minuspolen på batteriet?
Hade du verkligen glödlampan tänd när du mätte?
av Stefan1
#140573
jag mätte mellan allt möjligt........

jag hade inte lampan tänd när jag fick de resultaten då var lampan bortplockad men helljuset "på".

jag mätte med lampan där men då blev det bara 0.0 nånting v?!
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]