Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Henrik Jansson
Hej på er alla!
Jag har konverterat min bensinbil till etanoldrift, och tänkte nu testa att öka på EGR-gaserna rätt ordentligt. jag har plockat bort strypningen i den befintlige EGR-ventilen, och det räcker för nästan fulladdad motor (sugmotor) på tomgång, men inte på högre varv, så jag tänkte montera dit större rör. (nu är dom 10 mm, tänkte sätta dit typ 20 mm.) Då behöver jag en stor vakuumstyrd EGR-ventil, har hört att vissa dieselbilar har det. Jag har aldrig sett nån själv i verkligeheten. Hur stora är dom? Jag skulle altlså vilja ha en med en öppning som ett 20 mm rör ungefär. Vad kan va lämpligt? Finns det nån bild på nätet nånstans?
av olson
Berätta för en okunnig varför man behöver det (HMM)
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Man har kommit fram till att man kan köra med relativt hög EGR utan effektförlust för att förbränna kväveoxider och annan skit ordentligt. När BSR konverterade 945:an åt Växjö Kommun monterade man dit en EGR-ventil och då sjönk NOX-värdena markant. Har dessvärre inga källhänvisningar annat än de dokument som ligger uppe på BSR:s hemsida.

//David
av Henrik Jansson
EGR gör att förbränningstemperaturen sjunker, vilket gör att det bildas mindre kväveoxider. Förbrännigen går också långsammare, vet inte om det också kanske göra tt det bildas mindre kväveoxider. Men det jag vill åt är att få in så mycket avgaser, =mycket EGR, så att vakuumet blir lägre, så lite som möjligt, då blir motorn mer lik en dieselmotor, ( öppet spjäll) och det ska ge högre verkningsgrad. Av nån anledning funkar inte stora mängder med bensin, med med etanol kan man ha mycket mer, jag vet inte varför, men så är det. Därför vill jag nu ha tag på en stor EGR-ventil. Någon som vet nåt om såna?
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]