Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jensen
5-8% rabatt är ungefär det man brukar kunna få.
Då talar vi om bilar där du får utgå från bruttopriset, inga kampanjer inräknade.
Kommer säkert finnas någon här som påstår att han fått 15% rabatt och vet alla knep om hur man köper bil.
Men utgå från ca 5-8%
av Patcy
Tack, då fick jag en helt ok rabatt :)
Användarvisningsbild
av Jon
Jag gick in till ford.

Ja sa bla bla bla bla och sade allt jag forskat av på nätet och kollat och donat. Det gav mig 7% utan någon diskussion.

Gick inte vidare med det så jag vet inte hur långt det hade gått att ta det, jag är av naturen en usel prutare :)

/jon

UPPDATERAR:
Jag vet att man inte får bumpa vilket jag inte vill utan bygga på lite.

Om någon säger sig fått 15% rabatt så tror jag handlaren gör någon sorts karusell/gunga-thing på inbytet eller något. Eller så är de släkt, eller så är kunden så jobbig att handlaren säger ja ja ja bara för att bli av med dem efter åratal av tjat. ?

Är det så?

/jon igen
av Patcy
Fick du 7 % rakt av på alla tillbehöver också?
av Volvo_Islander
Ett annat sätt att erhålla bra rabatt kan vara att man tar med sig en rishög som sett sina bästa dagar och gör gällande att man vill göra ett inbyte (bilen man har med sig får ju inte vara ett vrak men kanske fem före, man kan tex. låna en kompis om man inte har lämpligt objekt själv). Om bilförsäljaren är motvillig att ta bilen i byte så var påstridig en stund. Om försäljaren ger med sig och eventuellt kan tänka sig ett byte om än motvilligt, gör en kovändning och fråga vad priset på den nya bilen blir utan byte. Försäljaren kan säkert tänka sig rabatt bara han slipper ta i "din" rishög på parkeringen.
Kan vara värt att pröva.
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Grymt... riktigt smart faktiskt.
Satte mig in i situationen som både säljare och köpare, det va ett riktigt riktigt bra tips! (W)

Men som du säger, det kanske inte ska va en bil man lånat från bildemonteringen... :lol:
Användarvisningsbild
av Jensen
Byte eller inget byte gör ingen skillnad, varför tror många att det funkar på detta sättet, detsamma gäller när folk säger att det är en kontant affär, varför skulle man få bättre rabatt pga det.
ÅF tjänar pengar på att man finansierar och inte tvärtom.
En inbytesbil tar man in i t.ex 25000 och säljer den vidare till en mindre handlare för ett par tusenlappar upp, även där gör man oftast en liten vinst, alltså varför skulle det vara en nackdel att byta in en bil.
Bästa sättet att få bäst rabatt är att åka runt till olika ÅF och få offerter.
Användarvisningsbild
av Jon
Jupp, för att svara på 7% frågan.

Första hela priset inkl allt jag ville ha, sen 7% rakt av.

Jag är som sagt inte erfaren i bilköparsäljarsvängen. Men som jag har förstått det så är det alltid lättare att pruta ifall de slipper ta emot något. För det ska rekondas och framför allt så kan de ju bli stående med en massa kapital som inte vill komma tillbaka.

Så jag tror på den där inbytesgrunkan att man lånar en bil, tjatar och sen ger med sig eller gör kovändning för att få till ett bra pris.

Är det någon som har mutat någon på värsta JAS-viset???

"Du får 5.000 om du drar 13% eller vad det nu kan kosta."

/jon
av Volvo_Islander
Är inbytesobjektet i hyfsat skick gör det varken till eller från tror jag. Men kommer man med en kärra som börjar bli "fem före" så undrar jag om det är så många bilförsäljare som vill göra sig besväret. Och försvinner besväret med ett par procent på nybilsköpet så varför inte?
XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]

Kikade idag vidare på min högra bakd&ou[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra ell[…]