Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
#116867
Skidåkaren-PillarKottar skrev:Blått, standardvitt eller gult?

Är en av färgerna bäst, är det en smaksak eller har de olika bästa områden?

...eller är alltihop bara meningslösa trender?
Jag montera en hella ramp med blått glas på min v70 och en med vitt glas på syrrans mazda. jag tycker hennes vita lyser bättre än min blåa.
Och har även pratat med lastbils chaffisar som oxå tycker de med blått glas lyser sämre . med detta är säkert en smaksak. :roll:
Mvh Magnus
Användarvisningsbild
av Maxwell
#116869
Jag kör med tre blåa, och hade två neutrala på min tidigare bil. Märker ingen stor skillnad förutom att det lyser mer med tre... :wink:
Ljuset blir ju mer vitt med blått glas vilket gör att halvljuset upplevs som gult när man bländar av, men tycker ändå att ljuser blir
klarare med blått glas. Det blåa glaset är ju trots allt ett filter så lite ljus försvinner det säkert, men upplever man att det blir för
lite ljus kan man ju slänga i 100-wattare som jag gjort.

Var noga med alla anslutningar och kabeldimentioner när du monterar sedan, där kan man annars tappa mycket effekt.

//Maxwell
Användarvisningsbild
av Tomas88
#117012
Jag rekomenderar vitt glas. De blåa brukar vara dyrare, och så blir det ju lite sämre ljusstyrka. Skulle du ändå vilja ha vitare ljus som de blå ger kan du i stället köpa blå glödlampor.
Själv har jag monterat tre stora extraljus á 100w med vitt glas och vita lampor på min bil. 8)

/Tomas
Användarvisningsbild
av ER
#117018
Vitt glas ger mest ljus men blått glas funkar bäst i dimma/nederbörd/snörök osv enligt min erfarenhet, dvs när det ej är stjärnklart ute. När jag hadde 3 vita Big Knick på S40:n så var det ofta man fick nöja sig med enbart helljus pga den vita vägg som blev av det vita glaset i kombination med räfflade glaset som även skapade irriterande stickljus. Med blåa Navigator som har klart glas så har jag aldrig behövt växla ner till enbart helljus av denna anledningen utan kunnat brassa på med fullt kompani även i ful snöstorm utan att denna vägg uppträtt. Det mindre ljusutbytet har jag kompenserat med 130W lampor fram till nu och då tvingats byta 2-3 glödlampor per säsong pga sämre livslängd på 130W lamporna i kombination med att grova(6mm2 ) specialkablaget (baserat på Light On:s kabelstam men ombyggt för att passa mina ljus på snyggt sätt med heltätade kabelslangar på allt synligt) ger minimal spänningsförlust till lamporna, ingen nackdel egentligen pga att lampor tappar rysligt mycket effekt med tiden men from. nu i sommar givit upp lampbytarstilen och har bytt till 45W xenon@5000K.

Har testat blåa lampor av fabrikat feltema megabluff av H3 variant i Big knickarna och var inte imponerad, tvärt om gav blåa glas bättre utbyte av ljus än dessa blufflampor som var mer styling än bra glödlampa, detta var 2 år sedan så dom kan ha förbättrats sedan dess.
För den som inte kan bestämma sig så rekommenderar jag faktiskt Lightforce som har utbytbara filter i klart vitt, gult, kristallblått och blått för olika förhållanden, kan man bara acceptera att stöldrisken är hög på dessa, enligt vissa dålig ljusbild med bara en prick ljus och att dom sen är fula som stryk samt att det ej går att xenonkonvertera dom vanliga med xenonfotlampor utan bara den som har H1:a och är E-märkt så är den en lämplig kompromiss om man inte vill xenonkonverera Big Knick/3000FF mfl. då förståss då man då får blått ljus vid val av stylingljustemp snarare än maximalt ljusfärgtem på lampan.
av Boden
#117124
Jag har testat både vita och blå Big Knick med 100W lampor. Som det tidigare skrivits ger de blå ett vitare ljus. Eftersom jag kör mest i snö under den mörka tiden föredrar jag blå glas pga ljuset, det är ett mycket skönare ljus

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]

Tack så mycket. Är nu monterat och klar[…]