- sön 15 jul 2007, 00:24
#117018
Vitt glas ger mest ljus men blått glas funkar bäst i dimma/nederbörd/snörök osv enligt min erfarenhet, dvs när det ej är stjärnklart ute. När jag hadde 3 vita Big Knick på S40:n så var det ofta man fick nöja sig med enbart helljus pga den vita vägg som blev av det vita glaset i kombination med räfflade glaset som även skapade irriterande stickljus. Med blåa Navigator som har klart glas så har jag aldrig behövt växla ner till enbart helljus av denna anledningen utan kunnat brassa på med fullt kompani även i ful snöstorm utan att denna vägg uppträtt. Det mindre ljusutbytet har jag kompenserat med 130W lampor fram till nu och då tvingats byta 2-3 glödlampor per säsong pga sämre livslängd på 130W lamporna i kombination med att grova(6mm2 ) specialkablaget (baserat på Light On:s kabelstam men ombyggt för att passa mina ljus på snyggt sätt med heltätade kabelslangar på allt synligt) ger minimal spänningsförlust till lamporna, ingen nackdel egentligen pga att lampor tappar rysligt mycket effekt med tiden men from. nu i sommar givit upp lampbytarstilen och har bytt till 45W xenon@5000K.
Har testat blåa lampor av fabrikat feltema megabluff av H3 variant i Big knickarna och var inte imponerad, tvärt om gav blåa glas bättre utbyte av ljus än dessa blufflampor som var mer styling än bra glödlampa, detta var 2 år sedan så dom kan ha förbättrats sedan dess.
För den som inte kan bestämma sig så rekommenderar jag faktiskt Lightforce som har utbytbara filter i klart vitt, gult, kristallblått och blått för olika förhållanden, kan man bara acceptera att stöldrisken är hög på dessa, enligt vissa dålig ljusbild med bara en prick ljus och att dom sen är fula som stryk samt att det ej går att xenonkonvertera dom vanliga med xenonfotlampor utan bara den som har H1:a och är E-märkt så är den en lämplig kompromiss om man inte vill xenonkonverera Big Knick/3000FF mfl. då förståss då man då får blått ljus vid val av stylingljustemp snarare än maximalt ljusfärgtem på lampan.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..