Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av RacingTIC
Nu har ju solen börjat skina och man kan bli lite störd så...
Är det någon snäll som skulle vilja förklara punkt för punkt hur man
enklast monterar solfilm direkt på bilen (alltså utan att ta loss rutorna).
Användarvisningsbild
av VOLVO$MAN
1: sätt på filmen på rutan
2: klart!!! 8)
av RacingTIC
Skulle vilja ha en mer detaljerad beskrivning för att få det bra, tack...?
Användarvisningsbild
av kottetrance
annars brukar det finnas bra beskrivningar med bilder HÄR
av svalling
i haynes styling bok finns det ett bra knep 8)
av RacingTIC
Någon seriös som vill hjälpa mig med problemet?
Användarvisningsbild
av olafixar
Tycker ju att man i Braindeds länk får ett ganska bra hum om hur det går till...MYCKET DISKMEDELSVATTEN på solfilmen OCH på rutorna (som är väl rengjorda) och en hjälpande hand när man ska applicera filmen på rutorna...kan vara liiiiite struligt om man gör det själv.

Viktigt!!! Har du haft hund i bilen...DAMMSUG ORDENTLIGT...för hundhår på fel sida av solfilmen kan förstöra ALLT

Jag ska faktiskt själv tona mina rutor till helgen...om jag nu får tag på färdigskurna och extra mörka till min 745:a :roll: ...kanske man ska ta och dokumentera med bilder och så :lol:
Brainded skrev:Står lite om det här http://www.backspegeln.com/tips_solfilm.asp
/Anders
av topic
Lyfter upp denna tråd för jag har själv tänkt montera solfilm.
Har bara erfarenhet av biltemas billiga kolsvarta film. Då gick det ganska enkelt med lite såpvatten och gummiskrapa.

Har dock införskaffat biltemas "lyxigaste" variant (ironi) för 249 spänn och den verkar lite annorlunda. Mer styv i konstruktionen.

Frågan är så om det bara är att smeta på som jag gjorde sist eller om det ska värmas och hållas på eller är det nån hinna man ska avlägsna först,, lim kanske??

Nån kunnig som kan guida?
av Gabber
topic skrev:Lyfter upp denna tråd för jag har själv tänkt montera solfilm.
Har bara erfarenhet av biltemas billiga kolsvarta film. Då gick det ganska enkelt med lite såpvatten och gummiskrapa.

Har dock införskaffat biltemas "lyxigaste" variant (ironi) för 249 spänn och den verkar lite annorlunda. Mer styv i konstruktionen.

Frågan är så om det bara är att smeta på som jag gjorde sist eller om det ska värmas och hållas på eller är det nån hinna man ska avlägsna först,, lim kanske??

Nån kunnig som kan guida?
Det sitter ju en skydsfilm på filmen. Som en genomskinlig plastfolie. När du tar bort den är det lim på filmen. På biltemas filmer är det skyddsfilmen som gör att den känns lite styvare och tjockare när man tar bort den blir det som plastfolie. Du behöver inte värma på filmen om inte rutan är kupad. Skär till filmen från utsidan först innan du tar bort skyddsfilmen. Då ser du oxå om den behöver värmas (det blir som fingrar i kanten). Lycka till
Bytt Tankarmatur 240 1986

Det finns en förpump inne i tanken, finns p&a[…]

Men herregud, köp Geparts färdiga fj&aum[…]

Tjena! Blinkerspilen i instrumentbrädan b&ou[…]

Hur kontrollerar jag det på bästa s&a[…]