Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Läste på nätet att reduktionsplikten ska höjas.

Sverige riskerar att missa EU:s klimatmål till 2030.
Regeringen kommer att gå fram med en ny reduktionsplikt som innebär att Sverige väntas kunna nå ESR-åtagandet, den del av EU:s klimatmål som bland annat reglerar utsläppen från vägtransporter, arbetsmaskiner och jordbruk, framhöll Finansdepartement och Klimat- och näringslivsdepartementet i augusti.

Varför är det fortfarande så trögt med att köra på E85?? Då slipper man ju hela problemet, det är ju 85% redukterat (heter det så?) bränsle. Det är i.f.s busenkelt att bygga om (lite äldre bilar) till att köra på E85. Och det säljs ju fortfarande (tror jag) nya etanol bilar.......
av 20FJan
Ja, se även till att det blir lönsamt att välja biodrivmedel. Hade E85 och HVO varit billigare per mil än bensin och diesel skulle nog många välja det utan knussel.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Man pratar dock mest om reduktionsplikten för diesel (bensin förefaller inte ha samma nyhetsvärde), där kan man inte tanka etanol.
Subaru säljer sin Outback etanolkonverterad med ca 900 kr i skatt. Fin bil som verkar vara populär i fjällvärlden men slö motor, tyvärr.

Nu har Preem börjat ersätta RME med HVO i sin diesel, föredömligt tycker jag trots att det blir något dyrare.
Många andra kedjor erbjuder också diesel med HVO vilken benämns som B0/blankdiesel pga avsaknaden av biologiskt innehåll.

Höjningen av reduktionsplikten ska kompenseras med sänkt skatt, får se hur det blir med det över tid.

Jag tankade RME-fri diesel i Norrköping igår för 16.95/litern.
Användarvisningsbild
av lennarte
Frugan kör en Subaru XV e-motion (150 hk + 20 hk till vid behov) med skatterabatt. Det är samma bil som Outback men högre frigång och kortare kaross. Men hon kör bara på bensin. Den tar drygt 1 dl mer på E85 och hon tycker hon får tanka oftare......
Jag kör nu 745-an på E85 igen, efter någon månads felsökning, det var tjyvluft vid slangarna till/från tomgångsmotorn. Och ytterligare någon månad innan jag justerat in den så jag kunde köra utan att få felkod. Pris vid senaste tankning 14,17 kr/l. C:a 4 kr billigare än bensin (kör på E5 annars)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
20FJan skrev:Ja, se även till att det blir lönsamt att välja biodrivmedel. Hade E85 och HVO varit billigare per mil än bensin och diesel skulle nog många välja det utan knussel.
Vi kan ju börja med att ta steget att öht. tillåta konvertering av bensinbilar till E85(utan att gå den dyra omständiga vägen via t ex SFRO). Som det är idag är det ju bara något som ses mellan fingrarna, egentligen otillåtet men ingen kommer straffa dig för det.
av Cox
Trams fram med blank diesel, vill staten och kapitalet att vi ska byta till elsnurra. Då kan vi leasa från just staten 2 papp i månaden då tar det fart. Kommer inte att köpa elskräp för en mille

Skickat från min SM-A556B via Tapatalk

av 20FJan
Lucif3r skrev: fre 20 dec 2024, 16:56
20FJan skrev:Ja, se även till att det blir lönsamt att välja biodrivmedel. Hade E85 och HVO varit billigare per mil än bensin och diesel skulle nog många välja det utan knussel.
Vi kan ju börja med att ta steget att öht. tillåta konvertering av bensinbilar till E85(utan att gå den dyra omständiga vägen via t ex SFRO). Som det är idag är det ju bara något som ses mellan fingrarna, egentligen otillåtet men ingen kommer straffa dig för det.
Nu är det tillåtet. Eller snarare från maj 2025 https://www.transportstyrelsen.se/sv/om ... -metangas/

Själv har jag två E85-bilar i familjen, en Volvo och en Chrysler-familjebuss sedan många år tillbaka. Bara synd att det sällan är lönsamt att tanka etanol längre. Har även en elbil för det mesta behovet.
Användarvisningsbild
av lennarte
20FJan skrev:Nu är det tillåtet. Eller snarare från maj 2025
Det var som F-n.....
Synd att 745-an aldrig kan bli godkänd. Blir t.o.m bli körförbud om dom kommer på det. Det blir säkert för dyrt att efter montera. Men höjs skatten på bensin och diesel kan det löna sig. Men så fort det blir lönsamt att köra på etanol så höjs skatten. Så har "dom" gjort förr, flera gånger...... Jag jobbade med att konvertera bensin bilar till motor gas i skarven 70-80-tal. När det började bli lönsamt, höjde sossarna skatten på motor gasen......... Precis som dom gjorde på 60-talet
Men 745-an ska gå på etanol "till det bitter end"
Användarvisningsbild
av lennarte
fjohan82 skrev: fre 20 dec 2024, 11:52 Man pratar dock mest om reduktionsplikten för diesel (bensin förefaller inte ha samma nyhetsvärde), där kan man inte tanka etanol.

Visst kan du köra en diesel motor på etanol. Finns ett eget bränsle (E95) för dieselmotorer
E95 är en generös koncentration av 95 % etanol i kombination med 5 % bensin. Detta har varit i stor användning med modifierade dieseldrivna, kompressionständningsmotorer. Genom åren har användningen av E95 för att driva bilar, särskilt bussar, praktiserats i de flesta delar av USA.
Kopierat från
https://www-cleanairtrust-org.translate ... r_sch=http

Planen är att ställa på fordonet[…]

Semestern börjar idag så inatt rullar v[…]

Med lite redskap, viljan att lägga ut en del[…]

Stolsrygg knakar/ låter

Min stol är liknande, ”knirker” n[…]