Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Gazze
Var förbi en större återförsäljare av ett tyskt bilmärke för att kolla lite på deras objekt och eventuellt byta men......Min bil är en S60 "modellår" -02, tillverkad 2001-11, i trafik första gången 2002-01 och den värderades som en -01:a......Bilen jag kollade på var enligt säljaren "modellår" -05 men den var tillverkad 2004-11 och tagen i trafik första gången 2004-12! Helt plötsligt skulle jag köpa en -05:a men när jag ville byta in min bil så var det bara en -01:a.....Borde isåfall inte denna tyska bil varit en -04:a? Jag sa åt säljaren att jag kunde ta att ett lägre pris på min -02:a mot att han sålde sin -05:a till priset på en -04:a.....Helt plötsligt fick jag bättre betalt för min -01...Nej förlåt -02:a.......Eller? "En bilhandlare är alltid en bilhandlare även om han jobbar på ett stort tyskt märke"....Förresten varför tog dom bort det här med årsmodeller? För vem blev det bättre? Bilhandlarskojarna? :(
av Steff 99
Ja ..detta är en djungel...titta på Volvo, de säljer -08 redan i maj -07 hur kommer de att värderas om några år??
Så där har vi en av de stora skojarna!!!
Användarvisningsbild
av cycler
Inget slår -04...

Min är en MY03 i trafik januari 2003. Några veckor senare så kom MY04.........

/C
Användarvisningsbild
av GT-mannen
Begreppet årsmodell försvann när helbilsgodkännandet infördes 97/98. Hade vi inte gått med i EU i mitten av 90-talet hade vi kunnat fortsätta med årsmodellerna som om inget hade hänt.

/Håkan
av ljungström
Men vad är detta egentligen:

Regnr: TKBXXX Färg: VIT
Fabrikat: VOLVO T+S80
Årsmodell: 2003 Fordonsslag: PB
Fordonsår:
Chassinummer:
Senaste EU-regbevis del 2: 2006-07-27
Upplysningar:

En S80 -03 med årsmodellsbeteckning i bilregistret?! Borde den väl inte ha egentligen?

Bilen i fråga har rullat inom Volvo PV första året eller så, om det nu gör någon skillnad. Helt annorlunda utrustningsspec jämfört med "vanliga" S80 T6 av samma årsmodell också.

Oklart vilken typ av service det är då […]

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]