Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av PJ
Det skulle vara skoja att höra vilken av Volvos motorer som ni tycker är den genom tiderna bästa, trevligaste etc.

Är det någon av de näst intill outslitbara rödblockarna från 700/900 serien :?:
Eller är det någon variant av den nu mera klassiska femman med sitt karakteristiskt ”sköna” motorljud, som sitter i bla 850 & V70 :?:
Eller är det kanske någon lite mer ”doldis” som t ex någon av de pigga och relativt snåla turbo fyrorna från S/V 40 serien :?:
Eller kanske någon helt annan :D
Användarvisningsbild
av Loner
Mitt förslag är B30, driftsäker som få men ändå hyffsad prestanda.

/L
Användarvisningsbild
av Rogge-Johansson
Jag är lite svag för den raka alusexan B6304

3 liter och 4 ventiler per cylinder :P fan vad skönt den går vol:-)
Användarvisningsbild
av fribbe_740
b20 håller jag me om litegrann. för sin tid måste den varit ett underverk! men nu förtin me bensinskatter och andra elaka MP-påhitt så är den inte så bra längre... :P ne jag lägger min röst på nån av de insprutade b23orna, b23f är nog bäst egentligen fast b23e är också väldigt bra. itne helt otöstiga dessa heller men bättre än b20 iaf och dessa är också riktigt slitstarka. men så har ju jag inte erfarnhet av några av de nyare motorerna :P
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
b20 pålitlig japp! rolig näpp
prova turbo sexan kalas grejor de 8) saknar dock 4wd det sprätter ju f-n hela tiden trots antispinn

tidernas sämsta volvo motor måste ju vara v6 motorn från 260/760
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Även jag får nog lägga min röst på raka alusexan på 3 liter. Gött insugsljud med hålborrad luftburk!!

//David
av Addekarlsson
Av de äldre säger jag B20.
Av de i medelåldern säger jag B234.
Av de nyare säger jag B6304.

Varför?

B20 - Slitstark så det räcker. Är bra svårt att ta dö på en B20.
B234 - Stabilaste rödblocket av denna generation. Kraftiga cylinderväggar samt extra stag i botten.
B6304 - Pallar med att turbokonverteras, och då stå ut med 600 hk++ utan allt för avancerade operationer av blocket.

Mvh/ Adde
av engis
Köp senaste vibilägare och läs om en 740 -90 med BF230 som gått 123000 mil och still going strong. Om jag minns helt rätt så hade han räknat ut vad det kostat och köra och kom fram till under 12kr/mil med bensin.
Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]

Helt rätt uppfattat angående vacuumslan[…]

Ja det kan hända, men jag tror mer att packbo[…]