Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej!
Eftersom nyare bilar kräver att batteriet fungerar "perfekt" tänkte jag köpa en batteritestare.
Men det finns många att välja mellan.
Är det någon praktisk skillnad?
Jag har en testare typ .: Batteri belastningstestare Fungerar utifrån ett belastningstest.
Men jag tänkte något som visar lite mer i "siffror" statusen på batteriet. liknande .:
Biltema batteritetstare - 379kr
Jula batteritestare - 399kr
WISH 1 - ANCEL BST100 - ca 294kr
WISH 2 - Laical cca-batteritestare - ca 280kr
Amazon1 - Autool BT-360 - ca 375kr
Amazon2 - Ancel BA201 - 100–2000 CCA - ca 680kr
Amazon3 - VIDENT Testare för bilbatteri IBT100 - ca 513kr
osv. (finns väldigt många (O)lika?)

Vilka parametrar ska man titta på?

Har någon erfarenhet av någon?

Tips?
Är den "bättre" än andra testare?

CTEC skriver "Passar till Alla typer av bly-syrabatterier" Men passar den även till skoterbatterier / gräsklipparbatterier samt andra "småbatterier"?
I bästa fall kan jag hitta beteckningar som tex. 12V 12Ah (men inte beteckningen "EN")
Batterier som inte står något på, kanske inte går att testa?

Vad betyder detta? "ett tesområde på 200–1 200 EN" Fungerar kanske bara till större batterier?
Vojje skrev: fre 13 aug 2021, 17:44
Steffe3 skrev:https://www.ssbilbehor.se/ctek-batteril ... eritestare
Runt tusenlappen.
dyrt för en multimeter... :-)
Misstänker du att den i grunden bara mäter batterispänningen och kanske nåt mer?
Att den inte testar batteriet under belastning är lite misstänkt för det har jag lärt mig är bra om en batteritestare gör. Men CTEK brukar göra bra grejer så frågan är om man kan misstänka att deras batteritestare inte gör sitt jobb ordentligt. Svårt veta om man inte har expertkunskap. Men den verkar lättanvänd i alla fall. Tror till och med min 88-åriga morsa skulle klara förstå det som kommer upp i displayen. :-D
/Bo
"Vad betyder EN?"

Jag gissar på att det betyder Europa Norm eller något liknande (?) Det finns en handfull olika mätmetoder för att mäta t.ex köldstartkapacitet. Här kör vi med EU's mätmetoder. USA kör med SAE, och jag tror Japan gör det också för att vara "kundvänliga" mot USA. Någonstans tror jag mig ha läst att NATO har en egen norm, men jag är inte tvärsäker. Däremot Tyskland, som är ett stort EU-land har EN-normen, men sedan tidigare hade dom sin DIN-norm och den lever kvar ännu. Det finns några geografiskt styrda normer, men jag minns dom inte nu och vad dom heter.
Flera av dessa mätmetoder är i princip lika. Man kyler ner batteriet eller hela bilen till kanske minus 20 grader. Temperaturen kan vara en av skillnaderna. Sedan startar man bilen under kontroll med instrument för att se hur mycket Ampere det gick åt och hur mycket som var kvar i batteriet. I några av testnormerna gjorde man om starten och mätningen efter en bestämd tid, kanske en ½ minut eller så. Men det är alltså olika siffror i dom här mätningarna i dom olika normerna. Resultatet heter CCA: Coold Crank Ampere. Ett bra värde enligt EN-normen kan vara 800 eller mer.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Albireo skrev: fre 13 aug 2021, 19:07 Är den "bättre" än andra testare?

CTEC skriver "Passar till Alla typer av bly-syrabatterier" Men passar den även till skoterbatterier / gräsklipparbatterier samt andra "småbatterier"?
I bästa fall kan jag hitta beteckningar som tex. 12V 12Ah (men inte beteckningen "EN")
Batterier som inte står något på, kanske inte går att testa?

Vad betyder detta? "ett tesområde på 200–1 200 EN" Fungerar kanske bara till större batterier?
Om den är bättre än andra batteritestare är svårt at veta. Du behöver veta batteriets EN (CCA) värde som man skall knappa in på CTEK Battery analyzer innan man trycker på testa. Brukar stå EN (CCA) på lite större batterier. Men den kan bara testa med batterier som har lägst 200 EN. Så mindre batterier kan ha lägre värde än 200 EN och då skall man inte använda denna testare. Finns lite video på Youtube när de använder CTEK Battery analyzer man kan kika på.
På batterier där inget EN värde står kan man räkna ut det ungefär, se här (längst ner och se sen i tabellen):
https://www.roadpro.co.uk/userfiles/PDF ... %20CCA.pdf
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å a[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]