Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

volvofantast skrev: ons 11 nov 2020, 19:22 Letar efter Volvo 2012- 2015 men det är ju knappt några bensinare till salu nästa uteslutande diesel bilar,
Såldes det så lite bensinare då?
Dels är dessa dieselbilar oftast tjänstebilar och bensinare är för det mesta privatköp och som antingen har dom stående/kör mindre/inte säljer efter var 3e år. Gäller nästan samtliga modeller på många bilmärken om du frågar mig
Användarvisningsbild
av fjohan82
Det går trender...
Runt 2007-2010 skulle "alla" åka etanolare, ett bränsle som idag knappast går att få i en ny bil.
Sen blev det miljödiesel, då åkte "alla" runt i bilar med en viss typ av dieselmotor.
Nu är det elbilar som är på modet, dock tyvärr med helt andra prislappar än vad en diesel/bensinbil som är av motsvarande storlek/utrustning kostar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
UnleashFusion skrev: ons 11 nov 2020, 22:48
volvofantast skrev: ons 11 nov 2020, 19:22 Letar efter Volvo 2012- 2015 men det är ju knappt några bensinare till salu nästa uteslutande diesel bilar,
Dels är dessa dieselbilar oftast tjänstebilar och bensinare är för det mesta privatköp och som antingen har dom stående/kör mindre/inte säljer efter var 3e år. Gäller nästan samtliga modeller på många bilmärken om du frågar mig
Precis, exakt så, det var privatköpare som köpte bensinbilarna och de behåller dem länge innan de säljer.
av mikebike
Jag har nyss sålt min XC60 T6 AWD -15. När jag köpte den så letade jag i flera månader.
Användarvisningsbild
av Maqqann
Har haft förmånsbil tidigare. Mitt företag har haft som policy att bilen måste vara diesel fram till förra året. Tror säkert att andra företag haft liknande krav.

Jag köpte precis en V70 T4 Dynamic Edition 15 som gått 9000 mil som leasingbil. Har haft span ett tag på blocket efter bensinare efter att ha läst så mycket trist om EGR här på forumet med dieslarna. Så ville ha bensin eller awd. Dök upp i grannregionen så jag ringde direkt. Trots det var jag inte först att höra av mig men jag blev först att reservera som tur var.

Tapatalking with OnePlus 6T

Användarvisningsbild
av Micce1980
Absolut lättaste bensinaren att hitta från 2012-2015 borde vara en T3:a i en V60 eller V40, sen är det mest diesel
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
av Bondkaka
Kan absolut hålla med trådskaparen....så in i h-e svårt att hitta bensinare från typ 2010 och yngre bilar. Letade i mer än ett halvår och då bland fler bilmärken än Volvo efter just bensindrivet. Hittade till slut "rätt bil"....en otroligt välskött V70 2.5 FT -09. Backar man i årsmodell så finns desto mer att välja på. Bland bilar senare än 2010/2011 verkar diesel vara det enda som såldes/köptes.
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]