Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jo jag bytte batteri idag på min släktings Golf 1.4 TSI turbo. 2010 årsmodell
Jag misstänker att något drar ur batteriet när bilen står avstängd.
Jag bytte batteri till ett nytt sedan larmade jag på och bilen fick stå nåra min.
Sedan satte jag multimeterns ena test pinne på minus polen den röda pinnen.
Den andra svarta på själva kabelskon och lyfte av minus kabeln med multimetern i mellan hela tiden.
Multimetern hade jag satt på 20A likström och röda kabeln i hålet för 20A.
Jag fick ett värde på 0.18A eller 180 ma det är väl åt helvete för mycket vad?.
Hört att det ska vara typ 0.20 ma när larmet är aktiverat är det riktigt?.
Funderar på om jag skulle låtigt bilen stå typ 2 timmar så all data skit i bilen hinner somna vet inte hur läng tid det tar eller om det har någon betydelse hur länge man väntar?.
Skulle det kunna göra nån skillnad på värdet jag fick fram?

En sak vet jag efter det här skiter jag i mina släktingars bilar har ju fan nog med mitt eget skrot :bored:
Och mina kunskaper om bil el sträcker sig till en Amazon så jag vågar inte rota för mycket.
Tänkte bara kolla om den drar ur. Inte vad det är som drar ur det är utanför mina kunskaper.
Senast redigerad av 2 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
Du ska dessutom ha låst bilen. Helst också aktiverat larm, och för att kunna aktivera larmet måste motorhuven vara stängd. Blir bökigt att mäta strömförbrukningen då, med stängd motorhuv.
Men det går säkert att manipulera larmkontakten för motorhuven på något sätt. :-)
Jo det är sant men larmet verkar funka även fast huven är öppen :-/ . Annars tänkte jag det samma. Huvkontakten hittade jag inte när jag tänkte manipulera den.
Huven hade redan stått öppen nåra timmar innan jag böt batteri. Kan det vara delar av systemet som väcks upp igen när man tex skiftar batteri av o på med polerna alltså?

Enl Kalles bild ser jag hur test pinnarna är placerade så hade jag dem först.
Men då stod det ett minus tecken före mätvärdet i rutan på min multimeter en Caltek CM3604. Det brukar ja inte ha nån betydelse men i detta fall kanske det har det vad vet jag.
180mA är åt h-e för högt, ja. Men bilar kan dra mer ström en stund efter att man spänningsätter systemet. ECU'er som startar upp osv...
Min V70 t ex drar nästan 500mA i "uppstarten", och sjunker till typ 20mA efter 30sek eller så.

Det spelar ingen roll hur du vänder proberna när du strömmäter. minustecknet visar bara att strömmen flödar "bakåt", men har noll inverkan på mätvärdet.
Vår BMW tar 20 min innan den går ned i sleep ..... då måste den vara låst och allting stängt. som huv osv.

Du måste koppla på mätaren och vänta minst en halvtimme med allt låst och stängt och inte röra eller öppna något när du läser av.
Tack för era svar :-) . Jo jag har tänkt så här jag har snacka med en polare han ska kolla om han har en tångampre meter på jobbet.
Som minns högsta och lägsta värdet tänkte försöka få in den bredvid motorn o stänga huven och vänta ett tag.
Då jag inte ser kontakten till huven som jag antar sitter även på den här bilen. Min V70 larmar inte på om huven är öppen. Men det verkar denna göra kan det vara så?.
Att mäta med mina grejor med stängd huv blir ju svårt.
Lurar på om man ev kan dra ut ett par kablar från batterit så man kommer åt. Ska väl funka med nåra tunna kablar då jag inte tänkt o starta med dem?.
Helst vill jag inte göra det är rädd för kortbralla då är det väl bara o skrota bilen :laugh:

Det var bättre och lättare förr .
Bra tanke med tångamperemeter! Det finns, har funnits, tångamperemätare där själva tången är en separat enhet och man ansluter den med sladdar till en passande multimeter på utsidan av bilen. På så vis kan man ju mäta en eventuell "tjuvström" utan att väcka upp hela bilen.
https://www.oocities.org/goerandahlen/I ... eset-2.htm Bara ett exempel. Det finns säkert flera om man Googlar lite till.
Jag är i och för sig ingen vän av kablar genom stängda luckor och dörrar, men med lite omtanke går det att genomföra.
Tack för ditt svar. Nej jag är ingen vän av kablar genom luckor o sånt heller. Men jag kanske måste för och inte gå bet.

Edit utanpå borde det ju funka med de grejor jag redan har dvs min multimeter om polarn inte får fram den apparat jag vill ha?
gubbstrutt skrev: tor 30 apr 2020, 10:18 Lurar på om man ev kan dra ut ett par kablar från batterit så man kommer åt. Ska väl funka med nåra tunna kablar då jag inte tänkt o starta med dem?.
Helst vill jag inte göra det är rädd för kortbralla då är det väl bara o skrota bilen :laugh:
Klart det funkar bra. det gjorde jag. Sladdarna behöver ju inte vara grövre än sladdarna på multimetern,

Funkar det med tångampermeter ?? Det är ju milliampere vi pratar här.
Varierande laddtryck Volvo 940

Vad skulle kunna jävlas med den tror du? K&au[…]

VOC Service

..uppdatering programvara.. Nu har du en smart[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

..Nu kan jag påbörja hover-konverteri[…]

Laddbox

Ja, jag skulle vilja säga det.