Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Damen köpt en modern liten skitbil för vintern så sjufurtin och wranglern får vila på vintern. I boken står det att rekommenderad viskositet är 0w-20 men att man kan använda lite andra tjocklekar också om man vill. Verkar som det inte är så jätte noga där, vet en som kör 10w-40 och gjort det i många år i sin 0w-20 bil.
Har kollat på biltema och det verkar som att alla deras 5w-30 och nedåt oljor är så kallade longlife oljor, stämmer det överallt eller är det bara biltema som kör sådant? Det lilla jag vet om LL oljor är att de lämpar sig bäst för motorvägs bilar men jag kör relativt korta sträckor med varierande hastighet så då borde longlife inte vara något för mig men är alla lågviskositets oljor det så kommer jag inte undan och vill bilen ha det så borde det fungera bra?
Bilen vill även ha SM klassad olja och biltemas är SN så den borde fungera?(bakåtkompatibelt)
Vem tillverkar biltemas olja nuförtiden vet att det var statoil för många år sedan?
Bilen är en toyota IQ med 1 liters motorn och den underbara variomatic automat lådan.

MVH: en som gillar äldre och enklare bilar, nya är så bökiga med alla el grejer.
Vill helst undvika longlife olja men det blir svårt om alla lågviskositets oljor är long life?
William85 skrev:Generellt är 0W-oljor long life klassade. Long life-bytesintervall är väl möjligen det att vara skeptisk mot, oljan är bara bättre Bild
Absolut önskas oljefilm i alla skrymslen och vrår, tunna rör och små toleranser idag.

En trött B20 kanske blir lite tystare och slutar läcka av en 10w eller 20w...

volvo740sugmotor skrev:Damen köpt en modern liten skitbil för vintern så sjufurtin och wranglern får vila på vintern. I boken står det att rekommenderad viskositet är 0w-20 men att man kan använda lite andra tjocklekar också om man vill.
Du hittar oljan hos
Mapodo.de
Levoil.de
Öldepot24.de

Det finns säkert på fler ställen till bra priser.

Som onödigt vetande kan nämnas att jag kör
Aral Hightronic 5w-40 i vår V70 2003 2.5T
Total nfc 9000 5w-30 i vår V50 2012 D2
Priset är under 60:-/L
Tack för alla fina tips, har allt som oftast kört biltema olja i princip alla mina bilar men nu blir man lite sugen på att testa att beställa men nu till ett till problem och det är vilka oljor är "bra" oljor? eller kör ni på bara dom möter klassningen?
Är longlife oljor bättre ur alla avseenden, jag har bara hör ont om dem faktiskt. kan det vara så att folk kanske kör för långt på dem? sägs ju att dom ska klara 2-3000 mil beroende på bil. jag brukar byta olja ca 1 gång om året.
min lilla billiga bil (peugeot 107) har jag kör nu körs helt utanför viskositets området och gjort det i 4år utan bekymmer. (den vill ha 0w-30 men jag ger den 5w-40)
Jag väljer 5w p.g.a priset enkom, lite billigare.
Klassning är viktigare för mig.

Täta oljebyten är att föredra, har inte använt biltemas oljor så jag känner inte att jag kan uttala mig om dessa.

På D2 som primärt är pendlarbil blir det 3 byten på ett år och på V70 som går under 1000mil som förskoletransport blir det en gång per år.
VOC Service

Byte batteri och uppdatering programvara utfö[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]