Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av kaffe_koppen
Vad är igentligen skillnaden? Jag tycker ju att hk och vrid borde gå hand i hand men det gör det ju inte, vad är det som skiljer sig åt? Tydligen svårt för många o förklara, men som alla vet är det stooor skillnad mellan dessa.
/Steffe
Användarvisningsbild
av vetten
Tackar för den eminenta länken :D så fick man lite mer kött på benen :-)-)

vetten
av Amazon
Vridmomentet mätt i newtonmeter i detta sammanhang är ett mått på den vridande kraft som vevaxeln har. Ju snabbare vevaxeln snurrar desto mindre vridmoment behövs för att få ut samma effekt. Har du en motor som genererar 100hk vid 1000rpm och en annan motor som genererar 200hk vid 2000rpm så har de samma vridmoment vid de olika varvtalen svårare än så är det inte. Anledningen till att dieselmotorer har högt vridmoment är för att effekten kommer vid låga varvtal och då måste vridmomentet vara mycket högre jämfört med hos en bensinmotor där effekten oftast kommer vid högre varvtal. Sen så skiljer sig ofta en dieselmotors effektkurva från en bensinmotors men det är en annan sak. Egentligen så hade man kunnat slopa allt tjafs om vridmoment helt för det säger inte särskilt mycket om man inte anger vid vilket varvtal det är och då kan man lika gärna ange effekten. Visst är det så att en motor med högt vridmoment i förhållande till maxeffekten ger bra med effekt även vid lägre varvtal men det hade man kunna visa med en effektkurva i stället eller effektangivelser vid olika varvtal. Verkar som att många som håller på och snackar om vridmoment hit och NM dit inte har en blekaste aning om vad det egentligen är.
av S60AWD2.5T
Ett enkelt sätt att ge en motor bra vridmoment är att göra den långslagig.
Då sitter vevtappen långt ut från vevaxelns mitt.
Detta gör att det blir en lång hävstång.
Vad är då nackdelen med lång slaglängd?
Jo kolven får fara en lång sträcka vid varje varv. Detta gäller på prylarna.

övriga svar har du redan eller?
av Amazon
Det bör väl tilläggas att en långslagig motor oftast inte varvar lika bra som en kortslagig så det finns för/nackdelar med det mesta. Hade man bara haft tillräckligt bra växellådor så att utväxlingen till hjulen hade varit perfekt hela tiden så hade det enbart varit maxeffekten som varit intressant. Ju mer du växlar ner desto högre vridmoment får du på bakaxeln förutsatt att motorns effekt är konstant. Det är därför man spinner lättare på ettan trots att motorn ger samma effekt på femman.

Ja det kan hända, men jag tror mer att packbo[…]

Var vanligt att jorden går varm i kontaktsty[…]

Snyggt jobbat :-)

3G släcks

" när jag frågat Chatgpt" […]